<b>KOMMER IKKE LIKEVEL:</b> Mange hadde nok ventet med å kjøpe nye Tiguan til GTE-utgaven skulle komme neste år. Nå er det avgjort at den ikke kommer i det hele tatt.  Foto: VOLKSWAGEN
KOMMER IKKE LIKEVEL: Mange hadde nok ventet med å kjøpe nye Tiguan til GTE-utgaven skulle komme neste år. Nå er det avgjort at den ikke kommer i det hele tatt. Foto: VOLKSWAGENVis mer

VW kutter den ladbare hybriden Tiguan GTE

Med fare for å skuffe tusener av norske SUV-kjøpere har Volkswagen bestemt seg for å droppe miljøutgaven Tiguan GTE.

VW Tiguan ble fornyet tidligere i år, og kom til Norge for en drøy måned siden. Den ventes å bli en av bestselgerne av SUVer på markedet i år.

Svært mange potensielle Tiguan-kunder har nok imidlertid sett spesielt fram til den ladbare hybrid-utgaven, Tiguan GTE, som vi omtalte tidligere i år.

Teknikken er tilgjengelig

Senest i februar fikk vi vite fra den norske VW-importøren at modellen ville komme til landet etter sommeren neste år.

BARSK OG MILJØVENNLIG: Konseptet Tiguan GTE Active Concept ble vist på Detroit-utstillingen i januar i år. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer



Men nå kan Dinside avsløre at modellen ikke vil komme på markedet likevel.

På en henvendelse til importør Harald A. Møller får vi følgende til svar på vår konkrete forespørsel om nå bilen kan ventes å komme:

– Det foreligger per i dag ingen indikasjoner på at nye Tiguan vil bli lansert som ladbar hybrid med 4MOTION firehjulstrekk de nærmeste årene. Det samme gjelder for en tilsvarende forhjulsdrevet utgave, selv om sannsynligheten for produksjon av denne er noe større siden teknikken allerede er å finne i Golf GTE og Passat GTE, sier informasjonssjef for Volkswagen hos Harald A. Møller, Anita Svanes.

NY STRATEGI: Årsaken til at VW dropper Tiguan GTE skyldes den helt nye strategien, som blant annet innebærer lansering av 30 nye elbil-modeller, ifølge informasjonssjef Anita Svanes. Foto: VW Vis mer



Vil satse på elbil

På oppfølgingsspørsmål om hvorfor VW har valgt å droppe GTE-utgaven eller om det vil komme andre mer miljøvennlige varianter av SUVen, vises det til en nylig utsendt pressemelding.

Der kommer det fram at Volkswagens nye strategi er å bli verdensledende på bærekraftig mobilitet. Det innebærer blant annet lansering av 30 nye elbil-modeller de kommende ti år. Du kan lese mer om dette i denne saken vi publiserte tidligere.

Det er god grunn til å tro at mesteparten av Tiguan-kundene ville ha valgt bilen med en ladbar hybrid-løsning.

60 prosent GTE

Et eksempel på det er dagens VW Passat, hvor GTE-salget i skrivende stund står for rundt halvparten av det totale Passat-salget. Mot slutten av året venter importøren at det skal øke til over 60 prosent.

TEKNIKKEN: Med el-motorer foran og bak skulle GTE-utgaven trekke på alle fire hjul. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer



Nylig presenterte Volkswagen en oversikt over nye motoriseringer for Tiguan, der innstegsmodellen nå blir en forhjulsdrevet versjon med 1,4-liters bensinmotor med turbo og 125 hestekrefter. Prisen på den vil starte på 308.300 kroner, noe som er nesten 100.000 kroner rimeligere enn dagens startpris for variantene med firehjulstrekk. Den nye utgaven blir dermed solid rimeligere enn konkurrenter som Mazda CX-5 og Toyota RAV4.

Les også: Vi har testet Mitsubishi Outlander PHEV
Les også: Vi har testet Volvo XC90 T8
Les også: 4x4-duell - hvilken er best av Nissan Qashqai og Skoda Octavia
Les også: Mercedes får elbil med 50 mils rekkevidde