Volkswagens første folke-hybrid kommer i en sprek versjon på 170 hester og med DSG-automat til Norge. Den kommer i en unik og velutstyrt Highline-versjon, og koster 327.000 kroner. Foto: Volkswagen
Volkswagens første folke-hybrid kommer i en sprek versjon på 170 hester og med DSG-automat til Norge. Den kommer i en unik og velutstyrt Highline-versjon, og koster 327.000 kroner. Foto: VolkswagenVis mer

VW Jetta hybrid priset

Per i dag er Volkswagens billigste hybrid, Touareg til kr. 1.255.000 kroner. Jetta hybrid kommer på 327.000 kroner.

Jetta Hybrid er utstyrt med en 1,4 TSI bensinmotor på 150 hestekrefter i kombinasjon med en elektromotor på 28 hester og 7-trinns DSG girkasse. Den totale effekten oppgis til 170 hestekrefter. Det skal gi bilen en akselerasjon fra 0-100 km/t på 8,6 sekunder og en topphastighet på 210 km/t.

TEST: VW Golf VII

Data vi har fått fra Volkswagen angående den nye hybridbilen er som følger:

0,4 på mila

Forbruk ved blandet kjøring oppgis 0,41 l/mil. Jetta Hybrid har et Co2-utslipp oppgitt til 95 gram per kilometer og NOx-utslippet skal være 26 mg/km. Det er bra tall, men ikke helt på nivå med Prius. Til gjengjeld kan Jetta skilte med klart bedre ytelser.

Golf blir ladbar

Motordataene er for øvrig svært like de man vil finne i kommende Golf hybrid. Men det er en stor forskjell, og det er at Golf blir en ladbar hybrid, eller en såkalt plug-in-hybrid. Det betyr at du kan lade bilen hjemme og kjøre en betydelig distanse bare på strøm.

Golf som ladbar hybrid er for øvrig ventet i midten av 2014. Les mer om alle Golf-variantene her.

Jetta Hybrid kan ifølge produsenten kjøres rent elektrisk, bare på bensinmotor eller med begge motorer samtidig. Rent elektrisk skal Jetta Hybrid kunne kjøres i hastigheter opptil 70 km/t med en rekkevidde på om lag to kilometer.

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Egen hybrid-instrumentering i Jetta Hybrid. Foto: Volkswagen
Bilen på bildene er USA-versjonen, men den skiller seg lite fra Europa-versjonen Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
SVÆRT KLASSISK: Jetta har ikke den mest ettertraktede fasongen på det norske markedet... Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen




Tar bagasjeplass

En litiumion-batteripakke leverer strøm til elmotoren. Det er plassert bak baksetet og medfører at bagasjerommet er redusert til 374 liter. Batteripakken er sammensatt av 60 celler, hver med en kapasitet på 5 Ah. Til sammen gir de en kapasitet på 1,1 kWh og veier 38,5 kg. Bilens egenvekt er 1.539 kilo.

Så lenge batteriene har tilstrekkelig kapasitet, kjører Jetta Hybrid automatisk i el-modus i hastigheter inntil 60 km/t. Når man velger el-modus manuelt, ved å trykke på en knapp i midtkonsollen, kan det kjøres i inntil 70 km/t.

Rullefunksjon

Når føreren slipper gassen i hastigheter inntil 135 km/t, kobles TSI-motoren ut for å spare drivstoff. Under nedbremsing bruker Jetta Hybrid elmotoren som generator mens TSI-motoren kutter ut. Ved høyere hastigheter, og når batteriet er i ferd med å bli utladet, sørger TSI-motoren for opplading.

Jetta Hybrid skiller seg ut fra de øvrige Jetta-modellene med særegne 17" Queensland lettmetallfelger med 225/45 17 dekk, hekkspoiler på bakluken lakkert i bilens farge, særegen frontgrill med Hybrid-logo og Volkswagen-logo med blått innlegg, bi-xenonlykter med LED kjørelys og LED-baklykter.

Egen design

Egen hybrid-instrumentering i Jetta Hybrid. Foto: Volkswagen Vis mer


Innvendig er instrumentene slik man har lært å forvente i en hybridbil. På hybrid-menyen kan man se hva slag modus drivlinjen er innstilt på med piler som indikerer energiflyten. Samme skjerm viser også batteristatus. Turteller er erstattet av et Power-meter, et multifunksjonsdisplay som gir viktig informasjon om drivlinjen. RCD 510 med stor berøringsskjern og DAB+ digitalt radiomottak, multifunksjonsratt med girhendler og 2-soners klimaanlegg, er standard.

Jetta Hybrid er ellers utstyrt med komfortseter med regulerbar korsryggstøtte som standard. Ønsker man sportsseter kan man velge fullt skinninteriør med elektrisk justerbart førersete. Det meste av ekstrautstyr kan leveres på Jetta Hybrid med unntak av tilhengerfeste.

Prius er konkurrent

Alt i alt er altså prisen på 327.000 kroner ikke skandaløst høy. Toyota Prius, som nok blir hovedkonkurrenten, starter til sammenligning på 270.000 kroner, men da i en enkel utstyrsutgave. De to dyreste utstyrsutgavene koster i underkant av henholdsvis 310.000 og 350.000 kroner. Vi snakker da om vanlige Prius, og ikke plug-in-varianten som er dyrere.

Kan "booste" Jetta-salget

SVÆRT KLASSISK: Jetta har ikke den mest ettertraktede fasongen på det norske markedet... Foto: Volkswagen Vis mer


Prius har til tider solgt meget godt i Norge, men nå finnes det også andre Toyota-hybrider med andre karosseriformer. Volkswagen-importøren selv tør ikke oppgi noen forventede salgstall på Jetta, men med den hybrid-vinden man kjenner nå om dagen, og med det populære VW-merket i fronten, skal det godt gjøres om det ikke kommer en del biler ut på veien, til tross for at vi snakker om en modell (Jetta), som foreløpig ikke har slått an i Norge. Men så hadde muligens ikke Prius solgt spesielt bra heller, om det ikke var for hybridteknologien.

De første Jetta-hybridene ankommer Norge i mars, og de første kundene kan påregne å få bilen sin i mai. Jetta Hybrid produseres i Mexico, så det må derfor påregnes noe ekstra transporttid fra bilen er ferdig produsert.

- Jetta Hybrid blir vår første volummodell, og representerer starten Volkswagens "elektromobility" satsing de neste årene sier direktør Ulf Tore Hekneby.

Den eneste hybridbilen fra Volkswagen i dag er som vi påpekte Touareg hybrid, og den koster altså til sammenligning fra i underkant av 1,3 millioner kroner.

Og da er jo 327.000 kroner uansett slett ikke verst ...