VW i over 350 km/t

Volkswagen viste en studie i Tokyo som med sin enorme motor vakte berettiget oppsikt. Mye av poenget med bilen er å skape blest rundt Volkswagen, men også rundt konseptet med W-teknologi.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volkswagen satser videre på sitt W-prosjekt og viser frem W12 Coupe. Volkswagen har allerede W8 teknologien i bruk i Passat W8 med 275 hestekrefter og Audi har en W12 med 420 hestekrefter i sin A8. VW D1 kommer også med denne motoren. I den litt mer ekstreme enden finner du Bugatti EB 16-4 med W16 motor, fire turboladere og 1001 hestekrefter.

Kompakt og lett

W12-eren er en slugger av en motor, et totalt sylindervolum på 6-liter og en effekt på 600 hestekrefter ved 7.000 omdreininger understreker det til det fulle. Dreiemomentet er på 620 newtonmeter ved 5.800 omdreininger og 0-100 kilometer i timen skal gå unna på under 3,5 sekunder. Toppfarten skal ligge på rundt 350 kilometer i timen.

VW W12 fordeler hele effekten fra motoren kun til bakhjulene gjennom en sekstrinns sekvensiell girkasse. Dekkene bak i dimensjonen 275/40 ZR 19 vil med andre få sitt fulle hyre med å skape fart ut av kreftene. Forhjulene i dimensjonen 255/35 ZR 19 er fritatt for fremdriftsoppgaver og skal kun bestemme retningen. Med motoren midt i bilen har det lykkes VW å oppnå en gunstig vektfordelig, hvor fordelingen er omtrent lik foran og bak.

Spennende oppbygning

I stedet for å ha to rekker med seks sylindere bruker VW to blokker med sylindere i enda en V-form. Vinkelen mellom de to blokkene er 72 grader og vinkelen i mellom sylinderrekkene i blokkene er 15 grader. Dette er med på å gjøre motoren så kompakt som den er.

W-teknologien skal gjøre at motoren får begrenset omfang. Den er kun 513 millimeter lang, 715 millimeter høy, 710 millimeter bred og har en vekt på kun 239 kilo.

Gode fremtidsutsikter

Med W-teknologien kan det bli moro følge VW i fremtiden, for med Bugattimotoren som høydepunktet hittil, burde det ikke komme som noen overraskelse om VW blir en av de dominerende på høyeffektsbiler. De har bevist at de i hvert fall takler både mange sylindere i en kompakt innpakning og i tillegg kan utruste motorene med opptil fire turboer. Til høsten 2002 kommer D1 som har en V10 dieselmotor og W12 bensinmotor.

Gå ikke glipp av bildene som du finner på denne lenken.

Relaterte lenker

Se billedspesial av Lamborghini Murciélago her.
Les omtale av Lamborghini Murciélago her.
Les om Volkswagen D1 her.

VW W12 Coupe har nå fått navnet Nardo. Les mer om det her.