<b>REKORD-STASJONSVOGN:</b> Volkswagen Golf R kommer som første folke-stasjonsvogn i kompaktklassen med 300 hestekrefter! Foto: AUTOMEDIA
REKORD-STASJONSVOGN: Volkswagen Golf R kommer som første folke-stasjonsvogn i kompaktklassen med 300 hestekrefter! Foto: AUTOMEDIAVis mer

VW Golf R stasjonsvogn avslørt

For første gang kommer VW Golf R som stasjonsvogn.

Uten sammenligning for øvrig: Da vi testet Audi A6 RS stasjonsvogn, skrev vi: «Mor vil ha stasjonsvogn, Far vil ha supersportsbil: Her er løsningen». (Eller omvendt, da, kunne vi selvsagt ha lagt til).

Men dette gjelder i høy grad også bilen vi ser på disse bildene, som vi har mottatt fra våre spionfotografer i Automedia. De har nemlig kommet over den kommende VW Golf R stasjonsvogn under testing på Nürburgring.

Umaskert

Og denne gangen har de tatt et ekte blinkskudd. Det dreier seg ikke om en tungt kamuflert, ugjenkjennelig sak, men en tydelig identifiserbar bil.

Og den blir litt av et flaggskip: VW Golf stasjonsvogn med en ultra-potent motor - den samme som finnes i R-versjonen av Golf kombi.

Golf R er en historisk modell, for det er første gang det er 300 hestekrefter å få i en serieprodusert Golf. Og dette er fra en videreutviklet 2.0 TFSI-motor.

Basismaskinen er for øvrig den samme som i nye Golf GTI, og sammenliknet med denne har R-utgaven 70 hester og 30 newtonmeter mer. Det maksimale dreiemomentet på 380 newtonmeter er på plass hele veien mellom 1.800 og 5.500 omdreininger.

Nå er vi riktignok langt fra noen rekord for en to-litersmotor; nylig kunne Volvo vise frem en oppsiktsvekkende og mye kraftigere 2.0 E-drive-motor.

Ytelsene til Golf R stasjonsvogn vil uansett tilfredsstille de mest kravstore på denne siden av premium-segmentene: Regn med 5,0 sekunder fra 0 til 100 (med DSG-kasse), og en toppfart på 250 kilometer i timen

Spy-Shots of Cars - This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature og 6500°K Foto: AUTOMEDIA
Spy-Shots of Cars - This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature og 6500°K Foto: AUTOMEDIA
Spy-Shots of Cars - This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature og 6500°K Foto: AUTOMEDIA
Spy-Shots of Cars - This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature og 6500°K Foto: AUTOMEDIA
REKORD-STASJONSVOGN: Volkswagen Golf R kommer som første folke-stasjonsvogn i kompaktklassen med 300 hestekrefter! Foto: AUTOMEDIA
Spy-Shots of Cars - This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature og 6500°K Foto: AUTOMEDIA


Nær produksjon

Til dem som måtte komme trekkende med alskens motorer som har klart mye mer effekt med mindre sylindervolum, minner vi her nok en gang om at det her er snakk om motorer som utvikles for serieproduksjon. Og i Golfens tilfelle dreier det seg jo til og med om en i ugangspunktet relativt folkelig bil, selv om det skal tillegges at Golf R tross alt koster 635.000 kroner.

Rundt 650.000?

Vi regner ikke med at stasjonsvognen relativt sett blir synderlig mye dyrere - 10 - 15.000 kroner er fasit når det gjelder de versjonene som allerede finnes både som kombi og pakk-esel. I den prisklassen det her er snakk om er det under tre prosent.

Så spørs det om konkurrentene vil reagere med å få ut noe tilsvarende, og foreløpig ser det ikke slik ut.

Nærmest kommer Ford med sin Focus ST med 250 hestekrefter, som hittil har vært den heftigste kompakt-stasjonsvognen på markedet. Det gjenstår å se om den kommende Ford Focus RS vil komme i en slik variant.

I så fall tror vi den vil overta tronen, for det ligger i kortene at Focus RS av neste generasjon vil overby Golf R når det gjelder krefter.

Test av forrige Focus RS

Det er sannsynlig at Golf R stasjonsvogn vil avdukes på Essen Motor Show i Tyskland i desember. Det har ikke lykkes oss å få noen dato for lansering av Golf R på det norske markedet, men vi vil ikke bli overrasket om den kommer i slutten av 2015.