VW Golf R GTI med 400 hester

Legendariske Golf GTI, inkarnasjonen av "folkesportsbilen", fyller 30 år i år, og det er blitt behørig markert på diverse måter jorden rundt. Som det ofte er tilfelle må man til USA for å finne det mest ekstreme når det gjelder feiring. Eller hva sies til 0 til 100 på 5 sekunder... i en Golf?

Vis mer

VW Golf R GTI med 400 hester

  1. Store bilder!
Vis mer


VW viste denne "super-GTIen på SEMA-utstillingen i Las Vegas, underleverandørenes og tilbehørleverandørenes årvisse stormesse. Det er Volkswagens designteam i California under ledelse av Derek Jenkins som, i samarbeid med utvalgte underleverandører, har stått bak utviklingen av dette sorte og røde monsteret. De har valgt ikke å ta utgangspunkt i sekssylindrede R32 men i den "vanlige" og ekte GTI med firesylindret toliters TFSI-motor.

Stor turbo

Det er firmaet APR, som også hadde sin egen showbil i Las Vegas, som har stått for motortuningen. Hoveddelen av effektøkningen skyldes at en ny og større turbo fra Garrett har gjort sin inntreden i den solide tolitersmotoren, som dessuten har fått de nødvendige modifikasjoner for å tåle overtrykk og de kraftig økte ytelsene.

Porsche-ytelser

Vis mer


Noe helt nøyaktig effekttalll er ikke blitt oppgitt, men VW opplyser at med 100 oktans bensin yter motoren "omtrent" 400 hestekrefter, mens den med 93-oktan tross alt greier å produsere 375. Uten å være innkjørt ble bilen utsatt for akselerasjonstesting og greide 0 til 60 miles i timen på 4,8 sekunder, hvilket burde gi cirka fem sekunder på øvelsen 0 til 100.

Forhjulsdrift

Vis mer


For å takle kreftene er selvfølgelig drivlinjen forsterket. Det vil nok forbause noen at VW har valgt å holde seg til forhjulsdrift. Firehjulsdrift ville ført til en vektøkning som ikke passet inn i kravspesifikasjonen. R GTI skal dermed klare sine sportsbil-ytelser drevet kun av forhjulene, og dette har nok vært litt av en utfordring. Maksimalt dreiemoment er nemlig tross alt cirka 470 newtonmeter. Dette har medført en oppgradert kløtsj og tilføyelsen av differensialbrems fra Quaife. Videre har H&R tuning forsynt bilen med et spesialtilpasset hjuloppheng av typen RSS Club Sport som ifølge VW er ultra-stivt samtidig som komforten ved hverdagskjøring er "akseptabel". For å få stoppet herligheten like raskt som den kommer opp i fart fikk Jenkins montert solid dimensjonert bremseutstyr fra Brembo.

Fet styling

Vis mer


Spesielt utviklede 19-tommers hjul med 265/30 R19 Michelin Pilot Sport Cup dekk hjelper udyret til å holde seg på veien. Hver forskjerm er breddet med to centimeter for å få plass til det velutviklede utstyret. Bilen er senket mellom fire og seks centimeter og helheten er holdt i sort og rødt. Karbonfiber går igjen i karosseri og interiørpaneler og sportssetene av typen Recaro Pole Position er trukket i GTI-typet rødt og sort lær.

Inntil videre finnes Golf R GTI i et unikt eksemplar, men kanskje kunne det bli serieproduksjon av konseptet hvis opinionspresset ble stort nok? VW sier riktignok at det ikke "nå" foreligger planer om serieproduksjon, men samtidig sier de at R GTI viser at GTI-bilens ("hot hatch" er det anvendte begrepet) fremtid er her nå...

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder