Foto: Volkswagen
Foto: VolkswagenVis mer

VW Golf Cabriolet: Ekte og ærlig

Ni år etter er en av verdens mest populære kabrioleter tilbake.

Rene, ubrutte linjer... Endelig en Golf kabriolet som vi har ønsket oss i 35 år - en ekte og ærlig åpen bil. I forkant av årets bilutstilling i Genève viser Volkswagen det som logisk sett burde komme til å bli den desiderte bestselgeren blant kabrioletene. Første Golf kabriolet kom på markedet i 1979 og forrige generasjon gikk ut av produksjon i 2002.

Våren nærmer seg og det er nok en ganske heldig timing vi har med å gjøre her: Genève er jo "vårslippet" for bilindustrien i Europa.

Ut med Eos

Volkswagen har nok ikke hatt den suksessen de hadde håpet med sin kabriokupé Eos, en bil som havnet litt utenfor det "normale" produktspekteret hos Volkswagen. Derimot har Golf kabriolet alltid stått høyt på innkjøpslistene hos de som ønsker å kjøre åpent, men ikke kan legge en formue i luksuskabrioleter eller roadstere. Av de fem foregående generasjoner Golf kom det kabrioletutgaver bare av generasjon 1,3 og 4. Dette er altså fjerde generasjon Golf kabriolet og etter vår mening utvilsomt den mest fullendte.

Kalesje

Nykommeren er en fireseter med tradisjonelt stofftak som opereres med elektrohydraulisk motor som kan heve eller senke taket på 9,5 sekunder. Taket kan manøvreres i hastigheter opp til 30 km/t. For øvrig ligner bilens design på tredørsversjonen av Golf (som ikke blir importert til Norge). Imidlertid er hekken spesialtilpasset, taklinjen ligger lavere og frontruten heller noe mer. Baklyktene består av LED-pærer (dioder) som på Golf GTI.

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Kabrioleten er basert på denne tredørsversjonen av sjette generasjon Golf. Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen


Skjult veltebøyle

Den rene profilen til den nye Golf-kabrioleten har med teknologisk fremskritt å gjøre: Det er nå mulig å bygge inn en automatisk veltebøyle, som spretter ut hvis sensorene registrerer at bilen kommer til å slå rundt.

Diesel og bensin

Kunden kan velge mellom seks motorer, alle med turbo og direkte innsprøytning. Fire av bensinmotorene og en av dieselmotorene kan kombineres med DSG-girkasse.

Kabrioleten er basert på denne tredørsversjonen av sjette generasjon Golf. Foto: Volkswagen Vis mer


Den mest økonomiske versjonen er utstyrt med 1.6 TDI-motoren med 105 hestekrefter og Blue Motion-teknologi. Den skal greie seg med 0,44 liter drivstoff per mil, noe som gir 117 gram CO2 per kilometer.

Stille og velutstyrt

VW presiserer at nye Golf Cabriolet, som den herter, er en av de mest stillegående kabrioleter på markedet. Det meste av utstyret som er tilgjengelig på de lukkede Golfene, kan også skaffes på kabrioleten. Volkswagen avslutter pressemeldingen som omtaler nye Golf kabriolet med en passende dose tysk humor: Det presiseres at det eneste ekstrautstyret som er helt utelukket på den nye modellen er soltak.

Nye Golf Cabriolet skal stilles ut i Genève neste uke. Lansering og priser i Norge skal vi komme tilbake til.