<b>PRISENE KLARE:</b> Nye VW Golf Alltrack starter på 376.000 kroner. Hytte-Golfen kommer kun med firehjulsdrift og blir tilgjengelig med bensin-eller dieselmotorer fra 150 til 184 hestekrefter. Foto: VOLKSWAGEN
PRISENE KLARE: Nye VW Golf Alltrack starter på 376.000 kroner. Hytte-Golfen kommer kun med firehjulsdrift og blir tilgjengelig med bensin-eller dieselmotorer fra 150 til 184 hestekrefter. Foto: VOLKSWAGENVis mer

VW Golf Alltrack er ingen billigbil

Golf stasjonsvogn har vanlige Golfs egenskaper pluss et digert bagasjerom. Nå er den på plass i «hytte-versjon».

Nye Golf Alltrack kan nå også bestilles i bensinversjonen 1,8 180 hk TSI 4Motion DSG. Golf Alltrack kommer i mai, og forventes å bli populær med 4Motion i kombinasjon med både bensin, diesel og DSG (automatgir).

Mer om nyheten Golf Alltrack kan du lese her.

I likhet med suksessen Golf er nykommeren fullspekket av sikkerhetsutstyr og innovasjoner.

Fra litt under 400 K

Prisene starter på kroner 375.800, der man må plusse på frakt- og leveringsomkostninger. Følgende modeller blir tilgjengelige i Norge:

  • 2.0 150 hk TDI 4Motion: kr 375.800
  • 1.8 180 hk TSI 4Motion DSG: kr 408.000
  • 2.0 184 hk TDI 4Motion DSG: kr 423.000
  • Det blir utvilsomt en del konsern-konkurranse fremover, da Golf Alltrack vil konkurrere direkte med Skoda Octavia Scout.

    Plassmessig i det minste, er det heller ikke feil å se på Audi A4 Allroad og kommende Volvo V60 CC.

    STASJONSVOGN MED PLAST: Man kjenner igjen Alltrack på høyere bakkeklaring og plastbreddere på siden. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


    Høyere opp

    Volkswagen Golf Alltrack er basert på denromslige Golf stasjonsvogn med firehjulsdrift, og hadde premierevisning allerede på bilutstillingen i Paris høsten 2014.

    I tillegg til firehjulsdrift har bilen høyere bakkeklaring, svarte sidelister, nydesignede støtfangere og diverse spesifikke detaljer både innvendig og utvendig (se liste lenger ned).

    Bare sterke motorer

    Motoralternativene for Norge vil være en 2,0-liters TDI med enten 150 hestekrefter og 340 newtonmeter i dreiemoment eller 184 hester og 380 newtonmeter.

    På 184-hesteren er 6-trinns DSG-girkasse (dobbelkløtsj-automat), standard. Nå kan også 1,8-liters TSI med 180 hestekrefter, også med DSG som standard, bestilles.

    ONROADER: Golf Alltrack skal trives like godt på asfalten som på dårlige hytteveier, ifølge VW. Men terrengbil er den ikke. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


    Haldex VI

    Golf Alltrack er laget for å ha gode egenskaper både på asfaltveier og i det Volkswagen kaller lettere off-road terreng. I praksis betyr det for eksempel dårlige norske hytteveier.

    4Motion-systemet, firehjulsdrift hos VW, er utstyrt med den siste generasjonen Haldex-kobling, som aktiverer firehjulstrekk allerede før hjulspinn, og som dermed ifølge produsenten vil unngå nesten all form for manglende feste ettersom det proaktive systemet tilpasser seg kjøreforholdene.

    STRØKENT: Interiøret i Golf Alltrack skiller seg svært lite fra de øvrige Golf-modellene. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


    To tonn tilhenger

    Bilen har en Hill Descent-funksjon, altså en nedoverbakkeassistent, som automatisk bremser bilen i bratte nedoverbakker. Dette er en annen karakteristikk for gasspedalen og en egen såkalt offroad-konfigurasjon av ABS-systemet.

    Bilen er designet for en tilhengerlast på opp til 2.000 kg.

    Nye Golf Alltrack er i likhet med de øvrige Golf-modellene godt forsynt med sikkerhetsutstyr som standard, som Front-Assist med City-nødbremsfunksjon, tretthetsvarsling, multikollisjonsbrems og Pre-Crash kollisjonsbeskyttelse.

    ID-BADGE: Et diskret emblem forteller at dette er en Alltrack. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


    Nykommeren kan også selvsagt bestilles med tilleggsutstyr som dynamisk lysassistent, adaptiv cruise-control og parkeringsassistent.

    Standardsetene i Golf Alltrack er sportsseter i stoff/Alcantara «Global» identisk med Golf Highline i Titansort. Som tilvalg kan man velge Ergo-Active seter i Titansort delskinn eller skinninteriør i Titansort eller Marrakesh.

    Første gang

    FOR FØRSTE GANG: Aldri før har VW levert DSG og firehjulsdrift i kombinasjon med både diesel og bensinmotor, kan VW-sjef Ulf Tore Hekneby (bildet), fortelle. Foto: HARALD A. MØLLER Vis mer


    - Med introduksjonen av Alltrack i Golf familien får vi for første gang i historien firehjulstrekksystemet 4Motion i kombinasjon med automatgiret DSG både med bensin og diesel. Kombinasjonen firehjulstrekk og automatgir vet vi mange av våre eksisterende og nye kunder verdsetter høyt, sier direktør for Volkswagen personbil Ulf Tore Hekneby i en pressemelding.

    Markedsintroduksjonen i Norge er i mai, og de første bilene kommer til landet i uke 22.