VW Golf 2,0i 1992: Hvit røyk og høy CO%

Bilmerke: VW
Modell: Golf GTI
Motor: 2,0 115hk
Årsmodell: 1992
Kilometerstand: 216.000

Problem: Hvit røyk og høy CO%.
Hei. Var på EU med Golfen og fikk da 6.8 i CO%. Dro da til VW verksted og de feilsøkte bilen og fant ut at det var sporadisk feil i gasspjeldpotentiometeret og sporadisk feil i luftmengdemåleren. Har hatt en del hvit røyk i eksosen, men tenkte det ble borte da jeg skiftet ut de delene. Skiftet i tillegg ut lambdasonden. Men røyken er der enda. Hvis det er toppakningen som er gått, får jeg høy CO% da? Bilen har stått nesten ett år uten å bli brukt før jeg kjøpte den. Har ikke vært og målt CO% nå siden jeg regnet med at den fortsatt er høy pga den hvite røyken som fortsatt er der. Har du noen ide om hva dette kan være og hva jeg burde gjøre?

Svar: Forsvinner kjølevannet over tid uten at du kan se noen lekkasje under bilen så kan du begynne å mistenke en defekt toppakning eller at det kan være en liten sprekk i selve toppen. Det kan bare være at det er kondens i eksossystemet som gjør at det kommer mye røyk og at det ikke er noe feil på motoren. CO% vil nok reagere på en defekt toppakning på grunn av uforbrente gasser, og kjølevann i forbrenningen vil forurense en lambdasonde slik at denne ikke kan gjøre jobben sin skikkelig. Forsvinner vannet så bør verkstedet sjekke dette ved hjelp av trykktesting på hver sylinder eller liknende før det blir verre.