VW Golf 1.9 TDI 1996: Bruker vann

Bilmerke: Volkswagen
Modell: Golf
Motor: TDI 1,9
Årsmodell: 1996
Kilometerstand: 155.000

Problem: Bruker vann.
Bilen har i lengre tid mista kjølevann. Der finst ingen synlege lekkasjer og oljen ser heilt normal og fin ut. Eg kan køyre ca. 100 km sammenhengende før lampa for lav vannstand begynner å blinke. Temperaturen holder seg på det normale ca. 90 C. Merkeverkstedet meiner det kan vere toppakningen, men eg klarer ikkje å vere heilt enig idet. Fordi her ein dag eg var på ein tur på ca.180 km, då eg kom fram og gjekk ut av bilen såg eg det rann kjøleveske fram under bilen. Eg sjekka selvfølgelig umiddelbart og såg at det rant over på kjølevannsbeholderen. Nok ein gang viste temperaturmåleren normal temperatur, ingen ting tyder på at motoren har vert for varm, eg har ikkje kjent noko unormal lukt feks. På småkøyring som det blir mest av d.v.s. ca.10 - 30 min. virker det som om eg ikkje misser kjølevann. Når eg tenker meg om så har eg sett tidlegare litt rødfarge utvendig rundt kjølevannsbeholderen. Dette må komme fra kjøleveska siden denne er rød.

Svar: I noen få tilfeller kan det være at lokket på ekspansjonstanken ikke klarer å holde tett men i dette tilfellet så er det mer sannsynlig at feilen er mer alvorlig. Når en toppakning, eller en topp er defekt, så vil trykket fra forbrenningen lekke inn i kjølesystemet. Dette vil produsere mer trykk i kjølesystemet, pluss at kjølevannet vil forsvinne. Så fort motoren er kald og belastningen er liten så er lekkasjen minimal. Det finnes måter å finne ut om dette er tilfelle. For eksempel så kan vi finne ut om det er eksos i kjølevannet eller sette trykk på hver sylinder for å sjekke om trykket kommer inn i kjølesystemet, men da må motoren være skikkelig varm.