<b>EL-BIDRAG:</b> VW BUDD-e ble vist som konseptbil under årets CES-messe i Las Vegas.  Foto: VW
EL-BIDRAG: VW BUDD-e ble vist som konseptbil under årets CES-messe i Las Vegas. Foto: VWVis mer

VW frykter Google og Apple

Inviterer resten av den europeiske bilbransjen til samarbeid mot truende konkurranse.

Skal vi tro ryktene, er Apple i gang med å utvikle en bil. Det samme er Google. Tesla har allerede lykkes, og Elon Musk har i tillegg sagt at Tesla ikke er en bilprodusent, men et programvareselskap.

Dette skaper frykt i den tradisjonelle bil-leieren.

Nå går Matthias Müller, sjefen over alle sjefer i VW-konsernet, ut og inviterer de øvrige i europeisk bilbransje til samarbeid for å ikke tape terreng.

- Bilens fremtid skal ikke overlates til Silicon Valley, forteller han

Europeisk lederskap

For å forhindre dette ønsker Volkswagen-gruppen at industrien og myndighetene jobber tettere sammen for å lage et framtidsrettet rammeverk for hele Europa. Til nå har det vært for mye vingling fram og tilbake i lover og regler, noe som har gitt bilbransjen lite forutsigbare forhold.

SAMARBEID: Matthias Müller, øverste sjef i VW-konsernet, ønsker at bilprodusentene står sammen mot Silicon Valley. Foto: VW Vis mer


I Norge finner vi typiske eksempler på dette i regjeringens vingling i dieselpolitikken, og i forbudet mot piggdekk med for mange pigger, men som beviselig er mer miljøvennlige enn mange dekk med færre pigger. Disse ble senere tillatt på dispensasjon.

Slik vingling gjør det vanskelig for bil- og utstyrsprodusentene å jobbe fremtidsrettet, så lenge rammeverket kan være endret når produktene endelig er ferdige. Derfor ber Müller om bedre arbeidsforhold for bransjen.

Vegdirektoratet: Vi klarer ikke oppdatere reglene raskt nok

- Uansett om det gjelder digitalisering, selvkjørende biler eller elektrifisering, bør Europa sette standarden for infrastrukturen og rammeverket, fortalte Müller til en stor gruppe parlamentariske ledere fra EU under et arrangement i Brüssel nylig.

EGNE LADERE: Tesla har tatt saken i egne hender, og satt opp eget nettverk av ladere. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Den nye hverda'n

Bilbransjen er i kraftig endring, med elektrifisering og andre omveltninger. Dette krever endringer. Müller ønsker derfor ikke å la døren stå på gløtt for andre aktører og bransjer, men heller beskytte bilbransjen og dem som allerede er innafor.

Müller hinter videre at Europa har et desperat behov for et nettverk av hurtigladere. Uten dette vil ikke samfunnet se på elbiler som et faktisk alternativ.

Vi skal ikke langt ned i Europa før situasjonen rundt elektrisitet er en helt annen enn her til lands, og lading vil i langt større grad foregå utenfor hjemmet, på dedikerte hurtigladere.

Samtidig vet vi fra før at VW-gruppen på lengre sikt anser hydrogen som den mest brukte energibæreren, også fremfor batterier, og i Norge begynner infrastrukturen nå å slo rot..

Les også: «Alle» mener hydrogen er fremtiden

Matthias Müller forteller videre at VW i framtiden skal ha eksterne organer til å teste utslippet fra bilene deres, både i laboratorium og under faktisk kjøring ute på veiene.

- Vi håper dette skal bidra til å gjenreise tilliten, forteller Müller til de samme parlamentarikerne.

Han avslutter med å bekrefte at VW nå har funnet en godkjent løsning for 8,5 millioner av de totalt 11 millioner bilene som er berørt av dieselskandalen, og at de skal løse dette på den mest kundevennlige og mulige måten.