VW først med digital radio

Norske Golf- og Passat CC-kunder vil heretter få digital radiotuner på kjøpet. Er det omsider i ferd med å løsne for DAB i Norge?

Det er ganske nøyaktig ni år siden DinSide Motor første gang skrev om Digital Audio Broadcasting, eller DAB, som teknologien vanligvis kalles. Den gangen trodde DAB-optimistene at det kun var snakk om noen få år før digital radio virkelig ville ta av i Norge.

DAB skulle imidlertid vise seg å få en svært lang vei å gå. Fortsatt selges det langt flere FM- enn DAB-radioer og kun et fåtall bilprodusenter tilbyr DAB-radio som ekstrautstyr her i landet.

Når 80 prosent

Det har altså vist seg svært vanskelig å overbevise det norske folk om at digitale radiosendinger er noe å trakte etter. I kulissene har det likevel skjedd mye på DAB-fronten. For det første er infrastrukturen videreutviklet, slik at 80 prosent av befolkningen nå kan ta inn digital radio. For det andre finnes det nå enkelte NRK-kanaler som utelukkende sendes på DAB-nettet, deriblant NRK Sport, NRK Jazz og NRK Båtvær. Likevel, noen hype har DAB overhodet ikke blitt.

Golf og Passat CC

Nye Volkswagen Golf Vis mer
«Hvis DAB-entusiastene får viljen sin, vil nemlig dagens analoge FM-sendenett en vakker dag bli koblet ned, kanskje allerede i 2014 eller 2015.»
Volkswagen Passat CC Vis mer


Men nå er DAB-optimistene igjen på offensiven, støttet av den norske Volkswagen-importøren (som også importerer Audi og Skoda). Volkswagen-importøren har nemlig bestemt seg for å være den første bilimportøren som gjør DAB til standardutstyr i en bilmodell. Og vi snakker ikke om noen hvilken som helst bilmodell, men nye Golf - som trolig i likhet med sine forgjengere vil bli et svært vanlig syn på norske veier. Også den mer luksuriøse Passat CC vil bli standardutrustet med DAB-radio. Samtidig vil nærmest samtlige Volkswagen- og Audi-modeller kunne leveres med DAB som ekstrautstyr.

Elegant markedsføring

Hvorfor velger Volkswagen-importøren å gjøre dette? Jo, for det første er det aldri dumt å være først ute med en ny teknologi. Slikt egner seg nemlig godt både for modellspesifikk markedsføring og i sammenheng med langsiktig merkevarebygging. Innføring av ny teknologi kan også medvirke til å skape en offensiv holdning i VW-organisasjonen og henvise konkurrenter til defensiven. Introduksjon av ny teknologi har også en tendens til å gi redaksjonell omtale, noe denne artikkelen er et eksempel på.

FM kan forsvinne

Men er egentlig DAB noe å ha? Trenger vi det? Ja, ifølge entusiastene er det meget lurt av dagens nybilkunder å kjøpe en bil med DAB-radio. Hvis DAB-entusiastene får viljen sin, vil nemlig dagens analoge FM-sendenett en vakker dag bli koblet ned, kanskje allerede i 2014 eller 2015.

Den dagen FM-nettet slukkes, vil dagens FM-bilradioer ikke lenger fungere. Det betyr at bileiere med FM-radio blir nødt til å ettermontere en DAB-radio. Det kan bli både dyrt og lite elegant.

Som du sannsynligvis har fått med deg, er det nettopp dette som nå skjer på TV-fronten. Resultatet er at folk med analoge TV-antenner har måttet gå til anskaffelse av digitalt mottakerutstyr.

Bedre lyd

Vis mer


Men dette er det negative "pisk-argumentet". Har DAB-entusiastene i tillegg noen gulrøtter å friste med? Ja, det hevder de i hvert fall selv. Blant annet hevdes det at lyden blir klarere og at føreren vil oppleve færre forstyrrelser når bilen beveger seg fra sender til sender. DAB-nettet åpner for flere radiokanaler enn dagens FM-nett, noe som vil kunne gi folk i grisgrendte strøk tilgang til langt flere radiokanaler enn i dag. DAB åpner for mer avansert trafikkinformasjon enn FM-nettet og den digitale teknologien gir mulighet for en rekke tilleggstjenester; deriblant sending av bilder og informasjonssider. Hvor ønskelig slik tilleggsinformasjon er i bilsammenheng kan selvsagt diskuteres. Og tar vi ikke mye feil vil nok disse mulighetene først og fremst benyttes til reklame.

Negative påstander

DinSide har registrert at ulike aktører de siste årene har kommet med bred og hard kritikk av DAB. Blant påstandende er at teknikken er gammeldags, at den gir for dårlig lydkvalitet, at svært få land har valgt å satse på DAB, at Sverige har valgt å legge ned sin DAB-satsing og at Norge heller burde ha satset på DAB+.

Norge ikke alene

Vi har snakket med eksperter i Digitalradio Norge, Norkring og NRK som i stor grad avviser disse påstandene. Blant annet vises det til at flere titalls land allerede har bygget ut eller er i ferd med å bygge ut DAB-nett. For eksempel hevdes det at hele 98 prosent av Belgias befolkning er dekket, mens Danmark har en dekningsgrad på 90 prosent. Også Storbritannia og Tyskland er viktige DAB-land med henholdsvis 85 og 80 prosent dekningsgrad.

Kan oppgraderes

Vis mer


Ekspertene kan også opplyse at det norske nettet om ønskelig lett kan oppgraderes til et DAB+-nett, noe som innebærer mulighet for flere kanaler og/eller høyere kvalitet på eksisterende kanaler. Det er også mulig å sende DAB og DAB+-kanaler samtidig. Ved å velge en slik løsning unngår man at dagens DAB-radioer blir tause, fordi disse ikke vil kunne ta i mot DAB+-signaler.

Kritikerne har riktignok rett i at Sverige har tatt en pause i DAB-satsingen, men ifølge Wikipedia.se går det i retning av at også Sverige vil bygge ut et DAB-nett av typen DAB+.

FM-tuner i reserve

DAB dekker altså i dag 80 prosent av den norske befolkningen. Dekningskartet viser imidlertid at store deler av landet ikke har DAB-dekning. Hva skjer da med fremtidige Golf-eiere på langtur? Jo, radioen kobler ifølge Volkswagen-importøren automatisk og umerkelig over på FM-nettet. Alle bilradioer med DAB-tuner er nemlig også utrustet med FM-tuner.

Volkswagen-kunder som ønsker navigasjon må imidlertid forberede seg på en skuffelse. Foreløpig kan nemlig ikke DAB-radio og navigasjon kombineres, noe som betyr at kunden må velge en av delene. Hos søstermerket Audi derimot, tilbys denne kombinasjonen i de fleste modeller.

Kilder: Digitalradio Norge, Harald A. Møller, Norkring, NRK Krinkasting, NRK Distribusjon