Volkswagen lanserer omsider elbil i Norge og prisen er klar: 183.000 kroner starter nye VW e-up! på. Foto: Volkswagen
Volkswagen lanserer omsider elbil i Norge og prisen er klar: 183.000 kroner starter nye VW e-up! på. Foto: VolkswagenVis mer

VW-elbil fra 183.000 kr

VW e-up! er den første av flere ladbare biler VW-konsernet skal lansere fremover.

Det har tatt tid fra elbilene virkelig begynte å ta av her i landet og til den mestselgende importøren kom med i løpet – men nå er det gjort. Første helelektriske bil fra VW, som kommer i salg i Norge i disse dager, er småbilen e-up!

Praktisk småbil

Den er basert på up!, som vi tidligere har testet og bedømt både trivelig og praktisk. I forhold til størrelsen er det slett ikke dårlig plass i den og det er da også landets mest solgte bil i minibil-klassen (A-segmentet).

Les vår test av VW up! her

Under 200.000

Den nye elbilen er klar for forhåndsbestilling fra nå av og startprisen er på 183.000 kroner. Dette inkluderer automatisk klimaanlegg og navigasjon, og ekstrautstyr begrenser seg til en teknikkpakke til 2.700 kroner, metallic lakk til 2.400 kroner og panoramasoltak til en pris på 6.500 kroner. Det betyr at en fullspekket e-up! inkludert frakt og levering kommer på under 200.000 kroner.

Vi har kjørt Fords nye elbil: Focus Electric

VW e-up! er utstyrt med en 82-hesters elektromotor med et dreiemoment på 210 newtonmeter fra første omdreining. Dette skal ifølge VW gi ganske gode ytelser: 0-100 kilometer i timen på 11,3 sekunder høres i det minste ganske lovende ut.

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Volkswagen lanserer omsider elbil i Norge og prisen er klar: 183.000 kroner starter nye VW e-up! på. Foto: Volkswagen


160 km rekkevidde

Batteripakken i e-up! består av 204 litiumion-celler og skal være tilstrekkelig til å gi bilen en rekkevidde på cirka 160 kilometer under gode forhold. I pressemeldingen fra importøren hevdes det at forskning viser at dette dekker behovet i det daglige for langt de fleste (det dreier seg naturlig nok hovedsakelig om kjøring til og fra jobb, kjøpesenter og lignende). Batteriene er plassert under bilen og går dermed ifølge VW lite utover kupé- og bagasjeromsplass.

Mer om elbiler på DinSide

Norge først

Direktør i Volkswagen, Ulf Tore Hekneby sier i en pressemelding at importøren er stolt av at Norge er første land til å lansere nye e-up!. Han presiserer at bilen er klargjort for hurtiglading, hvilket også kan gjøre den brukbar for lengre distanser når nettverket av hurtigladere kommer på plass.

Volkswagen XL-1 blir virkelighet!

Hurtiglading

Volkswagen har sammen med andre bilprodusenter bidratt til utviklingen av den nye hurtigladestandarden i Europa. Hekneby oppfordrer i den anledning myndighetene til å komme på banen i større grad for å få fart på utbyggingen av nettverket av hurtigladere etter EU-standarden.

For å møte utfordringen når det gjelder forutsigbarhet angående levetiden på batteripakken presiserer VW at i det i tillegg til Norgesgarantien på fem år / 100.000 kilometer, gis åtte års fabrikkgaranti på batteripakken.

Følges av Golf

Ulf Tore Hekneby avslutter:

– Vi har store forventninger til nye e-up!, som markerer starten på en viktig fase for Volkswagen som merke. Vi skal bli ledende på ladbare biler, og e-up! vil neste år etterfølges av både fullelektrisk Golf og en ladbar hybrid av Golf.

Volkswagen e-up! skal vises for publikum på bilutstillingen i Frankfurt 10. september. Markedsintroduksjon i Norge er i oktober.