Bilen ser ut som en kabriolet med hardtop. Se ikke bort fra at den er nettopp det.
Bilen ser ut som en kabriolet med hardtop. Se ikke bort fra at den er nettopp det. Vis mer

VW E-Bugster, et signal

Den nye konseptbilen forteller en del om hva vi har i vente.

Det måtte bare komme. Når VW nok en gang har laget en ny Boble, Beetle, eller hva vi bør kalle den, så kommer det selvfølgelig også en rekke varianter. Basert på siste Beetle kan vi nå ønske konseptbilen VW E-Bugster velkommen.

Vi har prøvekjørt nye Beetle

Lek med ord

Navnet kunne like gjerne vært Electric Buggy, med hentydninger til Electric Boogie, men nei da. E-Bugster har hentet elementer fra det amerikanske klengenavnet på bobla, Bug, og lagt til en dash fra ordet Speedster, og således kommet opp med E for Electric, og Bugster som fortalt.

Bli med på lanseringsfest av nye Beetle

Stylet av VW

Bilen blir vist til presse og publikum under den pågående bilmessen i Detroit, og det er VW selv som presenterer den. Bilen kunne like gjerne hørt hjemme under SEMA Show, som er tunernes årlige messe i Las Vegas. Det betyr ikke at E-Bugster ikke har noe vesentlig for seg, for det mest spennende med hele bilen er nødvendigvis ikke bare det spesielle taket, som mer ser ut som en hardtop.

Se bildene:

Bilen ser ut som en kabriolet med hardtop. Se ikke bort fra at den er nettopp det.


16 mil på en tank

Selve drivlinjen i E-Bugster er fullelektrisk. Elektromotoren byr på 114 hk, og rekkevidden er satt til rundt 160 km. Et lithium-ion batteri sørger for energien, og er plassert under hele bakenden av bilen, fra under baksetene og hele veien under bagasjerommet. Ladekontakten er plassert under den store VW-logoen i fronten på panseret, og kan enkelt vippes vekk for tilgang til kontakten. Bilen kan for øvrig lases fra både 120 Volt, 240
Volt, eller en hurtiglader, om du skulle ha tilgang til det.

Nostalgitrip i forrige modell

Bred og lav

Utseendet blir unektelig ganske frekt, for nye Beetle er lavere enn noen gang. Med en relativt stor bredde blir bilen seende ganske frekk ut. At den har fått 20” hjul demper heller ikke inntrykket. I tillegg er taket på E-Bugster senket, eller choppet om du vil, så frekkheten blomstrer her i all sin prakt.

Kabriolet eller hardtop?

Det er selvfølgelig også en Beetle kabriolet på vei, og hvorvidt dette faktisk er en kabriolet som har fått en hardtopp, eller om det bare er meningen av det skal se sånn ut skal vi la være å gjette på. Det i det minste lov å se for seg E-Bugster uten takkonstruksjon, og på den måten se for seg hvordan en eventuell kabriolet kan bli.

Vis mer


Sparepærer

Med E-Bugster prøver VW seg også frem med forskjellige teknologier som antagelig blir å få på senere versjoner av bilen. Deriblant LED kjørelys formet som en grafisk detalj i selve frontfangeren. VW-gruppen jobber mye med OLED om dagen, så se ikke bort fra at dette blir tilfelle her. Disse har vi derimot sett tilsvarende til på E-up!, da den ble lansert.

En VW du ikke har sett

Kommer, kommer ikke

Innvendig vil du naturligvis merke en lavere takhøyde, men den er i utgangspunktet veldig stor, så det er mye å ta av. Deretter vil du merke at bilen er elektrisk, og selve turtelleren er her byttet til fordel for et effektmetersom forteller deg hvor mye konstant energi du forbruker. Om vi skal få tippe på hvorvidt bilen kommer eller ikke, så er svaret enkelt. Ja til elektrisk Beetle, men neppe i denne formen.