Vi fikk en overraskelse her på bilutstillingen i Tokyo i dag: Volkswagens muskuløse Cross Coupé var ikke ventet. Men her står den altså. Foto: Knut Moberg
Vi fikk en overraskelse her på bilutstillingen i Tokyo i dag: Volkswagens muskuløse Cross Coupé var ikke ventet. Men her står den altså. Foto: Knut MobergVis mer

VW Cross Coupé overrasker

TOKYO (DinSide Motor): Den store japanske bilutstillingen byr på et heftig konsept fra VW.

Det asiatiske markedet er svært viktig for de europeiske bilprodusentene, så også VW. At VW velger å vise nye biler i Japan i stedet for Kina finner vi likevel en smule interessant. Denne gangen har tyskerne tatt med seg et helt nytt bilkonsept, og viser frem VW Cross Coupé.

Enseter fra VW

Ikke SUV, ikke kompakt

Om vi skal tro VW, så byr en slik Cross Coupé på det beste fra to verdener. Den nye Cross Coupé har en sporty design med lavere taklinje enn en ordinær SUV, noe som unektelig gjør den frekkere. Innvendig er instrumentpanelet et helt display som kan programmeres i forhold til hva det skal vise. Som et supplement har bilen fått kraftige brytere i aluminium, som skal stå i motsetning til et ellers så minimalistisk interiør.

Viser Beetle R i Frankfurt

Her er våre bilder av bilen fra Tokyo Motor Show:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Vi fikk en overraskelse her på bilutstillingen i Tokyo i dag: Volkswagens muskuløse Cross Coupé var ikke ventet. Men her står den altså. Foto: Knut Moberg


Hybrid drivlinje

Bilen er formet som en fireseter. Ettersom den er en hybrid, så gir løsningen med fire seter plass til batteriene i kanalen som normalt ville huset mellomakselen, ofr med egen elektromotor bak er denne overflødig. Cross Coupé har derimot ikke bare en elektromotor, men to. Den andre sitter fremme sammen med forbrenningsmotoren, en bensinmotor som leverer 148 hk. Sammen leverer disse to krefter til forhjulene, mens elektromotoren bak tar seg av bakhjulene. Det betyr selvfølgelig at bilen kan ha drift på alle fire ved behov.

Se bildene Volkswagen har offentliggjort:

Cross Coupé er en bil med ypperlig størrelse for vårt marked. Hybrid drivlinje gjør den gjerrig i drift.
Cross Coupé er en bil med ypperlig størrelse for vårt marked. Hybrid drivlinje gjør den gjerrig i drift.


Lavt utslipp

I og med at Cross Coupé er en hybrid kan den selvfølgelig også kjøres på strøm alene, og da med en rekkevidde på inntil 4 mil. Kombinert med bensindriften gjør dette at det totale forbruket i den nye europeiske forbrukssyklusen er oppgitt til 0,27 liter per mil. Dette gir et totalt utslipp av CO2 på imponerende 62 g/km. Totalt bidrar de tre motorene til en samlet effekt på 262 hk i den relativt lille bilen. VW har valgt å bruke en DSG girkasse i bilen, noe som taler til dens fordel i forhold til det vi ellers kjenner til i hybrider.

CC i ny drakt

Perfekt størrelse

I størrelse er Cross Coupé faktisk mindre enn Tiguan, men litt større enn en Golf. De korte overhengene gir den likevel en ganske voksen akselavstand, med sine 2,63 meter. Det er lenger enn på både Tiguan og Golf. Likevel har VW gjort bilen kapabel til enklere kjøring offroad. Bilen har også fått tre valgfrie kjøreprogram - Sport, City og Offroad - hvor hvert og ett har egne instrumenter for å optimalisere den respektive kjørestilen.

Får vi se den?

Så kommer spørsmålet. Dukker denne noen gang opp på veiene? Vel, i forhold til de futuriske konseptbilene japanerne viser frem under Tokyo Motor Show, så ser denne så godt som produksjonsklar ut.