November er en stille måned i lanseringskalenderen, men de bilene som kommer er desto viktigere.
November er en stille måned i lanseringskalenderen, men de bilene som kommer er desto viktigere. Vis mer

VW Caddy baner vei

Går oppsiktsvekkende ut av 2011 som årets nest mest solgte bil.

I 2011 ble det omsatt 138.345 nye personbiler i Norge, og året skriver seg således inn i historiebøkene som et av de beste til nå. Også 2010 var et godt år for bilbransjen, som den gang rullet ut nær 128.000 biler. Bransjen er likevel realistiske, og forventer en moderasjon i 2012.

VW, Toyota og Ford

Årets største bilmerke ble Volkswagen, med god margin. Toyota kom på en god andreplass, med Ford halsende ikke langt bak. Nå skal det legges til at Toyota har hatt et dramatisk år, med store leveringsproblemer som følge av tsunamien i Japan, men de er positive til tiden som kommer.

-Vi går inn i det nye året med gode ordrereserver, forteller Espen Olsen, Informasjonssjef hos Toyota Norge, til DinSide.

Amarok utfordrer Hilux

De 15 mest solgte personbilmerkene:

Vis mer



* Kilde: OFV

Mitsubishi med storeslem

Den store overraskelsen

At årets mest solgte bilmodell heter VW Golf kommer vel ikke som noen bombe på noen. Den nest mest solgte bilen er det derimot ikke mange som ville satt pengene sine på. Det er også en VW, men heter ikke Passat. Sølvet går nemlig til VW Caddy, som fordelt på både vare- og personbil havner på en klar andreplass med 4.889 biler. Av disse er 4.645 eksemplarer varebiler. På bronsjeplass kommer deretter nevnte Passat, med en margin på 177 biler til Ford Focus.

De 15 mest solgte personbilmodellene:
*NB: Caddy er ikke med i tabellen ettersom den i hovedsak selges som varebil.

Vis mer



* KIlde: OFV


Vi har tidligere snakket om de mest populære SUV'ene

Andre nøkkeltall

Det er lett å grave seg ned i salgsstatistikk, og blant andre interessante tall kan vi nevne at andelen solgte personbiler i 2011 med firehjulstrekk var 26,4 %, omtrent det samme som i 2010.

Andelen dieselbiler gikk opp med 0,8 %, til totalt 75,7 %.

Når det gjelder CO2-utslippet, så er dette kraftig på vei nedover. Tallene for 2011 ser ut som følger:

  • Gjennomsnitt for alle nye personbiler: 134 g/km, ned fra 141 g/km
  • Gjennomsnitt for nye dieselbiler: 137 g/km, ned fra 139 g/km
  • Gjennomsnitt for nye bensinbiler: 131 g/km, ned fra 142 g/km

Året som kommer

Bransjenettstedet Bilnytt.no har gjort en rundspørring blant importørene om estimater for 2012. De fleste hadde som nevnt en realistisk holdning til året vi går inn i, men som alltid endte totalen av rundspørringen for 2012 på en markedsandel på 120 %. Noen tar med andre ord for godt i, og forventer at de skal vokse mer enn konkurrentene. Det er lov å være på offensiven, men så lenge totalmarkedet utgjør 100 % er den enes gevinst den andres tap. Om et år vet vi svaret.