Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

VW Bulli, et ekte frieri

Bulli trykker på knapper hos dem som husker forgjengeren.

De fleste over konfirmasjonsalder husker antagelig VW Transporter, og de som har er kommet midtveis i livet erindrer antagelig også den nå etter hvert populære sambabussen. Har du planer om å skaffe deg et eksemplar av sistnevnte, så er det bare å bla opp. De stiger i pris like raskt som oljen om dagen, og er ikke lette å finne.

Mikro med 231 hk

På bilutstillingen i Geneve viser VW noe som kan være en slags erstatter, nemlig VW Bulli. Den er en direkte arvtaker etter konseptbilen fra 2001, Microbus. 2001-versjonen ble kalt Microbus selv om den på ingen måte var så veldig mikro. Bilen var utstyrt med en V6-maskin med 231 hk, og hørtes fristende ut. I tillegg hadde den et snev av busspreg over seg.

Hard konkurranse


Bulli, som vises nå, burde heller fått navnet Microbus, for nå er bilen virkelig blitt liten. Tassen på bildene ser fortsatt ut som en ny utgave av VW Transporter, men er i virkeligheten bare 3,99 meter lang. Det plasserer den i et etter hvert velfylt B-segment, der Kia Venga, Honda Jazz, Opel Meriva, med flere holder til. Men der stopper også likhetene.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora


Spesiell drivlinje

Bulli er en frontmontert sak med fremhjulsdrift, og den er elektrisk. Et lithium-ion batteri forsyner en 85 kW elektromotor. Denne leverer 260 Nm på det meste. Estimatet fra VW forteller at bilen vil ha en rekkevidde på noe rundt 30 mil i denne konfigurasjonen. 0-100 km/t går unna på 11,5 sekunder, og toppfarten, i den grad den er interessant, er estimert til ca. 140 km/t.

Alle varianter

At VW velger å stille ut bilen som elbil er ikke noen forpliktelse. De forteller at bilen like gjerne kan komme med bensin eller dieselmotorisering, eller kanskje alle tre versjoner, eller kombinasjoner. Altså som hybridbil. En ulempe med å stappe masse drivverk inn i en bil som dette er at den blir tung. Den veier allerede 1.450 kg som elbil, men det er også den antatt tyngste konfigurasjonen.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora


Plass nok

Selv om bilen er liten er den ingen vanlig fire eller femseter ,nei. Den rommer faktisk seks personer. Tre foran og tre bak, på samme måte som Fiat Multipla og Honda FR-V. Selv med alle seks om bord har du 370 liter bagasjeplass til rådighet, og skulle du trenge å legge ned setene for maksimal lastekapasitet, så kan den by på et lasterom som er 1,8 meter langt, og ta imot hele 1600 liter.

For å spe på litt om dens opprinnelse kan jeg legge til at de første skissene ble tegnet av Ben Pon i 1947. Disse dannet grunnlaget for den første VW-bussen, T1, som kom på markedet i 1950.

Foto: Knut Moberg Vis mer