Vis mer

VW Beetle R på show

Den kommende toppmodellen fikk være med til Frankfurt, men kun som konsept.

Nye Beetle har fått en lynkjapp start på livet, og nå skjer det mer. Først ble bilen vist frem til en hel verden i påsken. Dette ble gjort i tre verdensdeler samtidig, i New York, Shanghai og i Berlin, hvor DinSide Motor var tilstede. Midt i fellesferien var vi i Berlin igjen, denne gangen for å prøvekjøre den. På bilmessen i Frankfurt fikk vi øye på nok et eksempel på hva VW tenker å gjøre med nye Beetle.

Les om lanseringsfesten

Et selskap i selskapet

Internt i VW konsernet finnes det et datterselskap med det kledelige navnet Volkswagen R Gmbh. Deres oppgave er å utvikle R-versjoner av de allerede eksisterende modellene, i tillegg til at de har ett og annet med VWs satsing på motorsport å gjøre. Nå har de laget en konseptbil med det enkle navnet Beetle R, en bil som skal illustrere hva vi kan vente som en versting-Beetle.

Nye Beetle Coupé er prøvekjørt

Gode slektninger

Fantasien trenger ikke strekkes så langt for å finne tilsvarende. Golf R eksisterer med 270 hk, og Scirocco R har 265 hk. VW forteller at Beetle kan få krefter som ender opp i omtrent samme leiet, og med omtrent de samme ytelsene. Det betyr at den antagelig også får den samme 2-literen som dens slektninger har. Fra før har nye Beetle 200 hestekrefter i toppmodellen, også dette levert fra en 2-liters TSI.

Foto: honorarfrei Vis mer


Fancy tilbehør

Utvendig har VW valgt å lakke konseptbilen i en farge med det morsomme navnet Serious Grey. Bilen er utstyrt med samme type felger som Golf R og Scirocco R, men på konseptbilen har de valgt å sette den på 20” hjul. Ikke 18 og 19” som slektningene. Dette gjør at du ikke kan unngå å oppdage de knall blå bremsekalliperne i R-design.

En VW du ikke har sett

Breddet og senket

På en Beetle er det absolutt lettest å gi bilen et kraftig uttrykk ved å endre fangerne foran og bak. På akkurat dette punktet ser det ut til at også VW har tatt letteste vei. Her er det innfelt store luftinntak og defusere på de rette stedene, og man trenger ikke være bilkyndig for å fortstå at det er meningen at dette skal ose friske fraspark.

Kjøling er viktig

Fangeren foran er breddet 30 millimeter, og har fått tre luftinntak. Det midterste for motoren, og de to ytterste for å kjøle bremsene. I tillegg kan det skimtes åpninger i panseret på hver side oppe. Dette for bedre gjennomstrømming av luften. Bak er det samme leksa, med en større fanger, og en mye større hekkspoiler enn det vi finner på de andre versjonene.

Er dette den nye Golf'en?

Stæsjet innvendig

Innvendig finner du to Recarostoler med såkalt Nappa skinn, noe som går igjen i detaljer i resten av interiøret også. På konseptbilen har VW valgt spesielle farger, men på en eventuell produksjonsmodell kan du nok regne med at det blir alternativer. Og når vi først er inne på det. Selvfølgelig kommer bilen i produksjon. Vi lar oss ikke engang villede av enkelte dresskledde ambassadører på VWs stand som er programmert til å si at dette foreløpig bare er en studie. Såpass godt kjenner VW sine kunder, og såpass godt kjenner vi VW.

Har du sett Bulli?

Når det gjelder ytelser, priser, tidspunkter og andre spesifikasjoner så må vi derimot smøre oss med tålmodighet.