GÅR TIL TOPPS: I mars gikk Toyota forbi den regjerende bilsalgskongen Volkswagen for første gang på lenge. Denne modellen - Toyota C-HR - spilte en vesentlig rolle i suksesshistorien og bidro dessuten til at hybridbilene passerte de ladbare hybridbilene på registreringsstatistikken. Foto: Knut Moberg
GÅR TIL TOPPS: I mars gikk Toyota forbi den regjerende bilsalgskongen Volkswagen for første gang på lenge. Denne modellen - Toyota C-HR - spilte en vesentlig rolle i suksesshistorien og bidro dessuten til at hybridbilene passerte de ladbare hybridbilene på registreringsstatistikken. Foto: Knut MobergVis mer

Bilsalget i mars: Toyota mest solgt

VW bare nummer to i mars

Toyota gikk til topps i årets tredje måned, men VW holder stand som mest solgte merke i første kvartal.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har sluppet registreringstallene for nye biler i 1. kvartal 2017. De viser at personbilsalget for første gang på lenge bremset kraftig ned i siste periode - i mars, som hadde tre registreringsdager mer enn påskemåneden mars i 2016, gikk likevel tallet på nye registrerte biler ned med 3,2 prosent.

Det er en bråbrems i forhold til forrige måned, som var veldig sterk.

Topp 15 i mars - merker

TOTALT MARS 13398 100 %
1Toyota170412,7 %
2Volkswagen157311,7 %
3BMW10507,8 %
4Volvo9507,1 %
5Mercedes-Benz9347 %
6Nissan8886,6 %
7Tesla7435,5 %
8Skoda6715 %
9Audi5644,2 %
10Ford5033,8 %
11Renault4643,5 %
12Mitsubishi4603,4 %
13Mazda4213,1 %
14Hyundai4143,1 %
15Kia3792,8 %

13.398 biler totalt

Totalt ble det i mars registrert 13.398 nye personbiler, en nedgang på 3,4 prosent i forhold til mars 2016. Reell nedgang målt i registreringstakt per dag er hele 16 prosent, men det skal sies at registreringstakten i mars 2016 var svært høy - helt oppunder 700 biler per dag. Likevel ligger dermed markedet fortsatt relativt sett høyt: Sammenlignet med gjennomsnittet for mars måned de 10 foregående årene, er årets marstall 13,1 prosent høyere - det utgjør 1.554 biler.

Og fortsatt er 2017 preget av oppgang i forhold til knall-året 2016: Fasit etter første kvartal 2017 er at det er registrert 38.241 nye personbiler, det er 1.153 biler eller 3,1 prosent flere enn i tilsvarende periode i 2016.

Nissan Leaf mest bruktimportert

Det ble dessuten bruktimportert 1.797 personbiler i mars, en oppgang på hele 43,4 prosent fra mars 2016. Tendensen til nedgang i bruktimporten har dermed snudd tydelig - hittil i år er oppgangen fra i fjor på 29 prosent.

Det er ladbare biler som står for hele veksten: Elbilen Nissan Leaf er mest bruktimportert så langt i år, foran Kia Soul Electric (som importeren selv parallellimporterer) fulgt av Mitsubishi Outlander - som er ren gråimport.

Også bruktbilmarkedet er i stigning: Med 112 887 eierskifter av personbiler så langt i år, har det vært 7,5 prosent flere enn i de tre første månedene i 2016.

Topp 20 i mars - modeller

Modell Reg. Andel
1Volkswagen Golf6234,6 %
2Nissan Leaf4993,7 %
3Toyota C-HR4563,4 %
4Tesla Model X4463,3 %
5Toyota Rav44173,1 %
6Mitsubishi Outlander3952,9 %
7BMW i33942,9 %
8Toyota Yaris3382,5 %
9Renault Zoe3222,4 %
10Skoda Octavia3032,3 %
11Tesla Model S2972,2 %
12Nissan Qashqai2942,2 %
13Volkswagen Passat2852,1 %
14Toyota Auris2852,1 %
15Volvo V902762,1 %
16Volkswagen Tiguan2762,1 %
17Hyundai IONIQ2491,9 %
18Mercedes-Benz B-klasse2351,8 %
19Mercedes-Benz GLC2231,7 %
20Kia Niro1801,3 %

Gode CO2-tall

Tallene for gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i mars vil glede myndighetene: Med 85 gram per kilometer (g/km), er det 3 g/km lavere enn i mars 2016 og tilsvarer tallet som er klimamålet for 2020. I mars ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler med bensinmotor 99 g/km, mens det for dieseldrevne personbiler ble 126 g/km.

La oss likevel ikke la oss blende av disse tallene: Det er velkjent at det i stor grad dreier seg om kunstige tall som er basert på bilenes typegodkjenning etter EU-standarden, der utslipp måles etter en lite realistisk laboratoriebasert syklus. (NEDC).

CO2-utslipp for nye personbiler i første kvartal 2017 (endring i forhold til samme periode i 2016 i parentes):

  • Alle personbiler 86 g/km (-7 g/km)
  • Bensinbiler (alle, inkludert ladbare bensinhybrider): 96 g/km (-4 g/km)
  • Dieselbiler (alle, inkludert diesel ladbare hybrider): 123 g/km (-6 g/km)

Bensin slår diesel

Bare én av fire nybilkunder velger nå diesel, mot tre av fire for bare få år siden. I mars hadde nemlig 25,9 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, mens i mars 2016 utgjorde de fortsatt 30,1 prosent.

Trekker vi fra dieselhybrider er tallet 24,6 prosent. Bensin er uansett foretrukket fremfor diesel nå: 53,0 prosent av de nye personbilene registrert i mars hadde bensinmotor. Men, trekker vi fra de med bensinhybriddrift, er bensinandelen bare 26,5 prosent. (Tilsvarende tall i 2016 var henholdsvis 51,2 og 27,3 prosent).

Klassisk hybrid slår ladbart

Hybridbiler ble det registrert 3.727 nye av i mars. Det er en oppgang på akkurat ti prosent i forhold til mars 2016. Det gir 27,8 prosent markedsandel i mars i år, mot 24,4 prosent i fjor. Det er likevel noe ned i forhold til tendensen siden årets start: Hittil i år har personbilene med hybriddrift 31,2 prosent markedsandel mens den i samme periode i fjor var 22,0 prosent.

Toyota får også her sin revansj i mars og skyver de tradisjonelle hybridene merkbart frem, mens andelen ladbare synker. Kan det ha gått opp for markedet at de offisielle forbrukstallene i praksis tilsvarer et bruksmønster mange ikke vil ha i virkeligheten - som vi nylig påpekte?

Blant hybridene var denne gangen litt under halvparten (1.834 biler), ladbare. I mars 2016 var de ladbare i soleklart flertall.

Elbiler over 20 prosent

Elbil-toppen i mars 2017
TOTALT2831
1Nissan Leaf499
2Tesla Model X446
3BMW i3394
4Renault Zoe322
5Tesla Model S297
6Volkswagen Golf247
7Mercedes-Benz B-klasse217
8Hyundai IONIQ215
9Volkswagen up!66
10Kia Soul47
11Mitsubishi I-MiEV32
12Peugeot iOn22
13Nissan NV20017
14Citroen C-Zero6
15Ford Focus4

I mars ble det registrert 2.834 nye elbiler. Det er 9,1 prosent flere enn i den meget gode mars måned i 2016. Elbilene (hvorav tre hydrogenbiler), fikk dermed solide 21,1 prosent markedsandel blant personbilene i mars, mot 18,7 prosent i fjor.

Hittil i år er det registrert 6.993 nye elbiler, opp 8,8 prosent fra første kvartal 2016.

Det ble også bruktimportert 574 elbiler i mars (+23,4 prosent) enn i mars 2016. Hittil i år er det bruktimportert 331 flere elbiler enn i samme periode i 2016 (+26,7 %).

Hittil i år er det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 8.564 elbiler.

MC-boom

For å avslutte oversikten litt på siden, biter vi oss merke til at det rører på seg i markedet for tohjulinger, som vi kunne konstatere i vår artikkel fra MC-messa tidligere i år. I mars ble det riktignok registrert færre lette motorsykler enn i fjor (-13,9 prosent), men hittil i år er det registrert 272 lette motorsykler, som er opp 8,4 prosent fra samme periode i 2016.

Tunge motorsykler gjorde det bedre: Det ble registrert 607 stykker i mars, opp 22,1 prosent fra mars 2016. Hittil i år er det registrert 862 tunge motorsykler - opp 18,7 prosent.

Merkerangeringen så langt i år:

Topp 30 1. kvartal 2017 Reg. Andel Endring -17/-16
TOTALT38.241100 %+3,1 %
1. Volkswagen5.04313,2 %-16,3 %
2. Toyota4.57612 %+13,9 %
3. BMW3.6929,7 %+26,4 %
4. Volvo2.9997,8 %+45,4 %
5. Mercedes-Benz2.6637 %+26,6 %
6. Nissan2.1465,6 %-18,1 %
7. Skoda1.8484,8 %-4,9 %
8. Ford1.7884,7 %-19,6 %
9. Audi1.6154,2 %-1,1 %
10. Peugeot1.4073,7 %+10,8 %
11. Kia1.2193,2 %+25,4 %
12. Tesla1.2083,2 %+71,3 %
13. Mitsubishi1.1443 %-29,9 %
14. Renault1.1112,9 %+36,5 %
15. Mazda10862,8 %-40,4 %
16. Suzuki9722,5 %+11,5 %
17. Hyundai9652,5 %+126 %
18. Opel7031,8 %-11 %
19. Citroen5431,4 %+8,6 %
20. Honda3390,9 %-27,6 %
21. Subaru3060,8 %+2 %
22. Lexus2500,7 %-20,9 %
23. MINI1770,5 %+2,9 %
24. Porsche1550,4 %+25 %
25. Land Rover810,2 %-25 %
26. Jaguar740,2 %+72,1 %
27. Fiat320,1 %+18,5 %
28. Dacia310,1 %-32,6 %
29. Alfa Romeo230,1 %+360 %
30. DS190 %-70,3 %

Les også: