Toyota Hilux har vært ener i dette markedet siden begynnelsen av 80-tallet.  Foto: Toyota
Toyota Hilux har vært ener i dette markedet siden begynnelsen av 80-tallet. Foto: ToyotaVis mer

VW Amarok utfordrer Toyota Hilux

Det er ikke alltid at 1+1 = 2. Det hender også at det kan bli langt mer.

Ved juletider stod VW foran en viktig billansering, og vi varslet at det kom til å bli krig i markedet. Da kom nemlig de første Amarok til landet, og mange spådde at Toyota Hilux ville få en tøff fremtid. Den genuine Hilux-klanen mente selvsagt at Hilux ville feie all motstand tilside. Andre mente det var på tide med fornyelse.

Nå begynner situasjonen å materialisere seg i form av salgstall. Det gir et ikke overraskende svar.

Syv krigere

I all hovedsak er det syv aktører på dette markedet, som består av både firmabiler og privatbiler. Hilux har vært enerådende nær sagt i generasjoner, og tidlig på 90-tallet lagde de også pickup’er for VW, VW Taro. Den var i bunn og grunn en Hilux med VW-emblem i grillen, og det er ikke uvanlig i dag at eiere av Taro får beskjed om å gå til Toyota for å handle deler.

Amarok er en helt annen historie, og er laget fullt og helt av VW, antagelig med siste Hilux som målestokk, og den lages i flere forskjellige varianter enn Toyota lager av Hilux. Det bør gjøre den mer aktuell for enda flere, ettersom man kan velge hvilken type firehjulsdrift du ønsker, med mer. På sikt vil den også komme med to dører og X-Cab. Det vil være med å øke salget i det norske markedet.

Baktroppen

VW Amarok går rett opp og truer Hilux på salgsstatistikken. Vis mer


Ellers er det Isuzu D-Max, Nissan Navara og Mitsubishi L200 som forsøker å henge på etter beste evne. Nissan har i år fått dreisen på salget, og tar kraftig inn på Isuzu. Dersom økningen fortsetter vil Nissan antagelig ha tatt igjen Isuzu D-Max med sin Navara i løpet av året.

Det skal legges til at Isuzu D-Max og Mitsubishi L200 er de eneste av merkene som står på stedet hvil i et ellers stigende marked. Ford Ranger og Mazda BT-50 selger knapt 2-3 biler i måneden.

To vinnere

Den annonserte kampen er med andre ord avblåst, for det ser ut til at de to største kamphanene deler markedet seg imellom. Om vi skal være kynisk og se på økningen, så trekker naturligvis VW det lengste strået. De har til nå i år en økning på 515 biler, mens Toyota kan glede seg over 46 flere solgte Hilux i år. Totalmarkedet har økt med 656 biler til sammen, og VW kan påberope seg nesten hele denne økningen alene.

Tabellen viser veksten fra forrige året på samme tid. Vis mer