VW Amarok går rett opp og truer Hilux på salgsstatistikken.
VW Amarok går rett opp og truer Hilux på salgsstatistikken. Vis mer

VW Amarok tar strupetak på Toyota

Vi har kjørt en sterk utfordrer for deg som trenger ny arbeidshest.

Med god design, riktige motorer, og god tro skal VW hamle opp med klasseleder Toyota Hilux i klassen for 1-tonns pick-up’er. Nye VW Amarok kommer på markedet rett over nyåret, og innehar en unik kombinasjon av arbeidsvilje, kjøreglede og utseende. Flere av konkurrentene byr på enkelte av disse elementene, men ikke alle tre. Det gjør Amarok til en særdeles sterk utfordrer.

Kraftplugg av en motor

Enn så lenge tilbyr VW bare et motoralternativ for Amarok, men til gjengjeld passer maskinen som hånd i hanske for det norske markedet. En 2-liters diesel med biturbo kan høres spinkelt ut i en arbeidshest, men det står ikke på prestasjoner, verken i kraft eller ytelser. De 163 hestekreftene som er tilgjengelige kjennes både kvikke og seige. Dreiemomentet er oppgitt til 400 Nm allerede fra 1.500 omdreininger, og det er mer enn de fleste konkurrentene kan levere, selv med 3-liters slagvolum.

Vis mer


En bil, to versjoner

Pick-up’er av denne typen er som regel laget for tung last og dårlige veier. Likevel kjøres de fleste rundt uten last mesteparten av tiden. Det gjør komforten nær ulevelig. VW har løst oppgaven ved rett og slett å lage to versjoner, en familieorientert bil, og en arbeidshest. Forskjellen ligger først og fremst i understellet, som er mykere satt opp på familiebilen. Dette går samtidig ut over lastekapasiteten, som er henholdsvis 948 kg i familieversjon, og 1.137 kg i den såkalte Heavy-Duty utgaven. Prisene på de to utgavene vil være like, og du får tre utstyrsnivåer å velge blant. Trendline er ventet å bli storselgeren, og er foreløpig priset til 335.000 kroner som varebil.

Trekk på 2 eller 4

For første gang er det laget en bil i denne klassen hvor man kan velge mellom tre forskjellige drivlinjer. Den enkleste vil antagelig ikke selge i det hele tatt, så lenge den bare er en ren bakhjulsdrevet versjon. De to neste er derimot begge firehjulstrekkere. Her ligger forskjellen i at det ene er permanent, mens den andre har manuell innkobling av firehjulstrekken.

Det permanente systemet er basert på en Torsen senterdifferensial med 40:60 fordeling av kreftene foran og bak. Forholdet endrer seg underveis, alt avhengig av føret og forholdene. Dette er på mange måter det samme systemet som finnes i mer ordinære biler. Dermed ligger det også i kortene at dette er en utgave som passer godt sammen med familieoppsettet av understellet.

For riktig hardbarka entusiaster vil utgaven med manuelt innslag være det foretrukne. Dette innbærer blant annet at du kan få bestilt separate sperrer på begge akslingene, i tillegg til selv å ha full kontroll på når det drar foran og bak.

VW Amarok går rett opp og truer Hilux på salgsstatistikken.


Flere karosserier

I første omgang tilbys Amarok som en firedørs dobbeltkabiner. Dette har tradisjonelt ikke vært det mest populære karosseriet i Norge, men neste år vil det også komme en såkalt X-cab, med to dører og litt plass bak setene. Dette vil også medføre et lasteplan som er 70 cm lengre enn på dobbeltkabineren. Karosseriet med fire dører vil selvfølgelig også kunne fåes som varebil, og importøren jobber med flere alternative løsninger for skillevegg. Det være seg rett bak forstolene, dobbelt herdet glass i bakruten, eller skillevegg helt bakerst inntil bakruten.

Smarte hjelpesystemer

Vis mer
VW Amarok 2.0 BiTDI 163hk Trendline
  
Pris (estimert)335.000 kr
  
Slagvolum1.968 ccm
Effekt163 hk/
Dreiemoment400 Nm/ 1.500-2.000 o/min
0-100 km/t11,1 sek
Forbruk0,78 l/mil
CO2-utslipp206 g/km
Girkasse6-trinns manuell
Lengde/bredde/høyde525 cm/194 cm/183 cm
Bakkeklaring25 cm
Vadedybde50 cm
Klatrevinkel foran28 grader
Klatrevinkel bak23,6 grader
Egenvekt1.993 kg
Lastekapasitet1.137 kg
Max hengervekt2.800 kg


VW benytter, som flere andre leverandører, ESP systemet aktivt sammen med firehjulstrekken. Ved å snu funksjonen får man et antispinn system som er særdeles effektivt i terrenget. Under klatreøvelser vil bilen selv fordele kreftene til hvert av de fire hjulene på en måte man som sjåfør med bare to ben ikke er i stand til. Det er mildt sagt underdrevet å si at du kommer mye lengre enn med vanlige systemer. I tillegg har VW utviklet et ABS bremsesystem som er spesielt godt egnet ved kjøring på gjørme og grus. I stedet for at det slipper opp hver gang bilen tenderer til å skulle skli på det sleipe underlaget, så bremser den ennå hardere og får deg gjennom det som måtte ligge på toppen. Dermed får du feste, og bremselengden reduseres betraktelig. Dette kan slås av og på av føreren.

Kampen om tronen

VW har ikke hatt en bil i dette segmentet siden 1997. Den gang var navnet Taro, og bilen var i det store og hele en Toyota Hilux med nytt merke i grillen og på rattet. På alle deler stod det Toyota, og dersom du vil ha deler til Taro’en din i dag, så sendes du ofte videre til Toyota. Amarok er et 100 % VW-produkt, og bilen ble første gang vist i Argentina under årets Dakar-rally i januar. Dette er kanskje ikke tilfeldig så lenge bilen også produseres i Argentina.

Testresultat

VW Amarok<br /> <br /> - "familieversjon"

Personbilopplevelse, velkjørende, sterk og moderne motor

Mye plast, noe problematisk adgang

Testresultat

VW Amarok "arbeidsversjon"

Romslig, god fremkommelighet, fin motor

Kronglete adgang, mindre komfort

I egne rekker har VW stor tro på Amarok, og har en målsetning om å selge 800 biler allerede første året på markedet. Kampen om å være Norges mest solgte bilmerke har vært tett de senere årene, og har pågått mellom nettopp Toyota og VW i lengre tid. Så tett har kampen vært at Amarok kan være bilen som blir utslagsgivende. Enn så lenge.