<b>BRYSTSVØMMING</b> Volkswagen MT33 er bilen for deg som vil ekstra langt inn i skogen. Foto: RUNE M. NESHEIM
BRYSTSVØMMING Volkswagen MT33 er bilen for deg som vil ekstra langt inn i skogen. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

VW Amarok MT33

Pickup med ekstra fremkommelighet.

Den har vært tilgjengelig en god stund allerede, men har gått under radaren vår. Nå har vi endelig fått prøve Volkswagen Amarok i HULK-utgave, og det med full VW garanti.

Vi begynner med det kjedelige først:

Amarok på grønne skilter begynner på 312.200 kroner, hvilket er helt greit for en stor pickup. I Highline-utgave koster den 382.700. Vår Highline med MT33-pakke koster 736 972 kroner på grønne skilter. Det er så dyrt at det gjør vondt!

Det finnes andre måter å gjøre Amarok kul på også.

Hvorfor vil du ha en?

LÅSING: Låst senterdiff er standard i lavserie. Du kan også velge til låsing av bakdiffen. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Av praktiske ting på en Highline kan vi nevne ESP med stabiliseringsfunksjon for tilhenger. Den har også ABS-bremser med offroadfunksjon, spesielt utviklet til bruk på løst underlag.

Funksjonen aktiveres med en bryter ved gearspaken. Med en gang den er aktivert, økes bremseintervallene. Hjulene blokkeres på en kontrollert måte, slik at det løse underlaget forskyves og bremsekiler dannes foran hjulene. Videre har den bakkestartassistent og differensialsperre bak.

OFF ROAD-TILPASSET: Off road-tilpasset ESP, hjelpeassistanse både for igangsetting i bakke og kjøring ned bakker, samt låsing av bakdiff gjør livet enklere i terrenget. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


MT33-pakken kjøper du for å gjøre bilen enda bedre i terrenget. Den store bilen har fått et hevesett som hever bilen 40 mm. Mickey Thompson ATZ 33-tommersdekk i dimensjonen 33x11,5 er tredd på 17-tomms felger og krever 80 mm breddekit.

KONGE I TERRENGET Resepten for gode terrengegenskaper er i bunn og grunn godt grep og høy bakkeklaring.Denne har begge deler + en del mer å by på. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Du kan stanse moroa her, for dette settet alene koster 110 625,-. Mer trenger du egentlig ikke dersom du bare skal ha en bra bil i terrenget.


Offroad-trendene for dresskledde.

Utstyret som gjør den kul

Minder synlig er det vanskelig å montere en vinsj. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Men det er ikke nok for å gjøre deg til kongen i Amarok-miljøet. VW gir deg mange muligheter til å dytte på med enda mer utstyr. De har gått gode for en 3,8 tonns vinsjløsning fra WARN integrert i støtfangeren foran. Denne har trådløs fjernstyring, og 30 meter spesialtau som drar deg opp igjen når du har følt deg hakket for uovervinnelig. Prisen er på hele 34 267 kroner.

FULL GARANTI: VW står parat til å montere din amarok med mye utstyr om du trenger bilen til tøffere tak. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


DYKKING: Med snorkel kan du fylle motorrommet i vann uten å bekymre deg. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Cobra frontbøyle (9.780,-) og Sirius 9” Xenon ekstralys (9.780,-), Vortex innvendig sprøytet lasteplan i kombinasjon med aluminiumsinnlegg fra VW originaltilbehør (21.100,-) Aeroklas lakkert planlokk med stylingbøyle (29.300,-), lexan beskyttelse foran frontlykter (1.205,-), vindavvisere (1.810,-) og panserbeskyttelse (1.810,-) får gå på kontoen for jåleri.

Derimot kan beskyttelsespakken fra Seikel være verdt pengene.

Den består av aluminiumsbeskyttelse under kanalene (16.119,-) samt 8 mm aluplater under motor, girkasse og bakre differensial og nedre støtdemperfester (37.631,-). Samme fabrikant har også laget en snorkel som gjør at du kan kjøre i dypt vann (11.331,-)

Hvordan er den?

VW satte ny komfortstandard da de lanserte Amarok. Toliteren på 140 hk er sterk og økonomisk, og blir ikke nevneverdig anpusten av å ha fått noe grovere hjul å drasse på langs veien.

KOMFORTABEL: Ekstra bakkeklaring og grøvre hjul går ikke nevneverdig ut over komforten. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Komforten er også overraskende grei, selv om du aldri er i tvil om at du kjører med offroad-dekk. Det synger mer i hjulene og den er ikke like villig over 100 km/t.

Noen skikkelig test med last og det hele, har vi ikke gjennomført med bilen, men kjøring i terrenget med ekstra bakkeklaring og flere sperremuligheter og hjelpesystemer gjør at man tillater seg flere sjanser.

Man blir fraktet komfortabelt rundt i terrenget.Men den har helt klart sine begrensninger. Amarok er ingen liten bil.

Om du skulle våge deg ut i dårlige gamle stier og traktorveier, er det greit å vite at Amarok er fullvoksen i størrelse, og kunne gjerne - som de fleste andre firehjulstrekkere - hatt ennå mindre svingradius.

Testløypen på Vålerbanen er som designet for Suzuki-jeeper, og ble farlig trang for kjempen fra Wolfsburg.

VW Amarok MT33 
Motor:R4, 2,0 twinturbo Diesel
Effekt:180 hk v/3500 o/m
Dreiemoment:420 Nm v/1750 o/m
Toppfart:176 km/t
0-100 km/t:11,3 sek
CO2:203 g/km
Forbruk:0,76 l/mil
Vekt:2050 km
L/B/H:525/202/187 cm
Pris:736 972 kr