Det er ikke mange grepene som skal til for å få en ordinær pick-up til å bli mye tøffere.
Det er ikke mange grepene som skal til for å få en ordinær pick-up til å bli mye tøffere. Vis mer

VW Amarok inntar Canyon

Nå skal VW ta markedsandeler i pick-up segmentet. Det gjør de ved lage fristende versjoner av Amarok.

En pick-up er ikke bare en liten lett lastebil. I USA er eksempelvis pick-up’en blant de aller mest solgte biltypene, og Ford F150 har i generasjoner fremstått som bestselgeren. VW hadde på 90-tallet en pick-up som helt og holdent var bygget av Toyota. En Hilux, med andre ord. Den gang var navnet Taro, nå er det Amarok som gjelder.

Prøvekjørt:VW Amarok

100% VW

Amarok er derimot helt og holdent VWs eget prosjekt, og på bilmessen i Geneve viste de frem en friskus av en bil, med mer utstyr, og et mer sporty preg. For anledningen var bilen klargjort for de som drar rundt på en kajakk i fritiden, men mellom linjene leser vi mer at den er utstyrt med tilbehør som snart er å finne på utstyrslistene.

Se bildene:

Det er ikke mange grepene som skal til for å få en ordinær pick-up til å bli mye tøffere.


Stikkord: Bredde og høyde

Her sitter det ekstra brede skjermbreddere for å huse et sett med større og bredere hjul. Skjermbredderne bygger 3,5 cm på hver side, så bilen ser ganske mye bredere ut enn originalen. I tillegg har bilen en såkalt veltebøyle på planet, som egentlig ikke gjør noen nytte som nettopp det, men heller er med på å gi bilen et tøffere utseende. VW har også valgt å ikke sette ekstralysene på toppen av denne bøylen, slik de fleste gjør. Her er lampene satt på et egen bøyle, som sitter som et slags takstativ montert på bilens tak. Dette får du dessverre ikke godkjent i Norge, så sant ikke VW går ut med en konkret typegodkjenning av løsningen. Alt som er typegodkjent i Europa blir også akseptert i Norge.

Amarok mot Hilux

Gromme hjul

Regn også med at det kommer et hevesett til bilen, for Canyon, som foreløpig er en konseptbil, er hevet 40 millimeter. Med de større hjulene i tillegg, så måler Amarok Canyon hele 85 mm mer enn en standard Amarok. For anledningen står Amarok Canyon på et sett hjul med Mickey Thompson Baja ATZ dekk. Dimensjonen er 275/65 R18, montert på en Durban felg. Hvorvidt dette blir en endelig løsning gjenstår å se.

Rockton, en annen arbeidshest fra VW

Kjent drivverk

Konseptbilen har en 2-liters TDI biturbo under panseret, på 180 hk og et dreiemoment på hele 400 Nm mellom 1.500 og 2.250 o/min. I Canyon har VW valgt det valgfrie firehjulstrekksystemet, med reduskjonsgir og låsbar differensial i bakakselen.

Tradisjonen tro er det få konseptbiler fra VW som ikke dukker opp på markedet, og denne er jo i utgangspunktet klar. Det er bare å bestille ekstrautstyret fra listen, dersom alt blir å få. Vel og merke dersom VW ikke lager hele pakken som en egen utstyrsvariant. Det får tiden vise.