Foto: Google/Colourbox
Foto: Google/ColourboxVis mer

Vurderes av Datatilsynet i år

Begrepet er mest kjent gjennom russiske Youtube-videoer, men "dashcam"-fenomenet følges også av Datatilsynet.

Hvert år blir det påført utallige personskader og skader på kjøretøy på norske veier. Bak disse tallene finner vi også en lang rekke forsikringssaker. Skyld skal fordeles og erstatning skal utbetales.

Vanligvis baserer forsikringsselskapene ansvarsfordelingen på vitnebeskrivelser, bremsespor og andre tekniske spor, men i det siste har de også fått et nytt verktøy: videobevis.

Les også: Mange stikker av etter å ha skadet en annens bil

– Nyttig verktøy

For de uinnvidde er «dashcam» en betegnelse for videoer filmet fra et kjøretøy, hvor kameraet vanligvis er plassert i frontruten eller på dashbordet. Selv om dashcam-bølgen langt fra har nådd Norge i like stor grad som i Russland, er det likevel noen kretser som bruker teknologien mer enn andre, for eksempel tungtransportbransjen.

– Det er ikke så mye i bruk ennå, men i utgangspunktet er det et nyttig verktøy. Overfor politi og forsikringsselskap er det bevis i forbindelse med ulykker. Vi vet for eksempel at det skjer en del selvmord ved at biler kjører inn i lastebiler, og da vil videobevis være nyttig å ha, sier kommunikasjonssjef Kari Brun Ågotnes i Norges Lastebileier-forbund (NLF) til DinSide.

– Samtidig er vi veldig klare på at det må tydeliggjøres hva det skal brukes til. Når man er eier og har sjåfører som kjører for seg, skal det være klart at det ikke skal brukes til overvåkning av sjåføren, legger hun til, og sikter til kameraer med innebygget GPS-sporing.

Les også: Dette bør du tenke på når du skal parkere

Vurderer lovligheten

Når teknologi som truer personvernet dukker opp, må også retningslinjer for bruken settes. Datatilsynet har fulgt med på utviklingen, og har i disse dager en konkret sak oppe til vurdering.

Utfallet i denne saken vil sannsynligvis være retningsgivende for tilsynets holdning i fremtiden, opplyser Datatilsynet.

Utfordringene er imidlertid mange: Skal det være forskjellige regler for privat bruk og bruk på arbeidsplassen? Er det kameraovervåkning i lovens forstand når bilen kjører over en strekning og ikke overvåker kun ett sted kontinuerlig? Er det greit at kamera står på i en bil som er parkert ved en badeplass?

Les også: Vi fikk samlet et knippe morsomme skademeldinger

– Dette er ikke en utvikling vi applauderer. Når alle har kamera i frontruten vil det være noen som publiserer på nettet, og det kan være krenkende for dem som blir filmet. Det kan være folk som er uheldige, gjør en tabbe eller noe annet, og blir filmet og hengt ut i en offentlig gapestokk, sier informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet.

Samtidig ser Skåra fordelene når det gjelder forsikringssaker, ettersom ansvar da kan fordeles lettere med videobevis, men under visse forutsetninger.

– Det kan ha like mye å si hvordan dette løses, for eksempel som med en "black box" (betegnelse for ferdskriver, for eksempel på fly, journ. anm.), som kun tar opp ved en kraftig nedbremsing eller lignende. Vi har mest sans for systemer som ikke filmer absolutt alt, og som sletter automatisk etter hvert, sier Skåra.

Tilsynsrapporten de nå jobber med omhandler et transportfirma i Sogn og Fjordane. Saken har ikke høy prioritet, og Skåra tror rapporten vil la vente på seg en stund til.

– Det kommer nok i alle fall til å gå mot sommeren og sannsynligvis lenger tid også.

Les også: Pass på dette når du skriver skademelding

Utelukker ikke rabatt

Dashcam-fenomenet har også blitt lagt merke til av forsikringsselskapene, selv om det ikke har en direkte innvirkning på sikkerheten til bilistene.

Det kan tross alt spare forsikringsselskapet for store erstatningssummer, dersom deres kunder har videobevis for at ansvaret lå hos andre.

– Vi har snakket litt rundt dette, og spesielt om kamera med GPS og fartsmåler. Dette vil være en faktabeskrivelse av en hendelse, og gjøre det lettere å fordele ansvar. Men det kan selvfølgelig slå begge veier, sier Øivind Huse, produktsjef i Storebrand Forsikring.

Les også: Billigst med samlerabatt på forsikringen?

– Når det er tvil om ansvaret så vil partene stå på hver sin forklaring. Vi oppfordrer til å ta bilder etter hendelsen, men har man en video fra selve hendelsen vil det gjøre ansvarsfordelingen enklere og riktigere, sier han.

– Vil det bli aktuelt å gi forsikringsrabatt til kunder som velger å bruke dashcam?

– Vi synes det er et bra tiltak, men vi har ikke vurdert det opp mot rabatt på forsikring ennå, sier Huse, som ikke utelukker at det kan bli aktuelt i fremtiden.

Det store flertallet dashcam-videoer stammer fra russiske veier. Det viser også igjen på Youtube. Foto: Youtube Vis mer


Størst i Russland

Selv om det altså er langt mellom hvert dashcam i Norge, er nok ikke fenomenet ukjent for nordmenn flest. Nærmest ukentlig kan man på norske nettaviser finne utrolige videofilmer av trafikksituasjoner, og skal vi tro utvalget på YouTube er det i Russland fenomenet er størst.

Barn som blir slengt ut av biler, bilister som angriper andre bilister med øks, skytevåpen eller balltre, eller farlige forbikjøringer dukker opp på norske nettsteder med jevne mellomrom.

Virkemiddel mot svindel

Fenomenet oppsto visstnok som en reaksjon mot forsikringsbransjens hyppige avvisninger, og organisert svindling.

Det var lenge en slager å rygge inn i andre bilister, for så å hevde at det var den andre bilisten som kjørte inn i deg. Selvfølgelig med vitner (les: kumpaner) som støttet svindlerens forklaring.

Men så ble altså kameraene slått på.

Videoutvalget på YouTube er noe ensidig, men ikke alle russiske trafikanter er frådende galninger med øks og balltre - noe videoen under er bevis på: