Nå er det reelt å tro at også Norge kan få høyere vrakpant, i likhet med mange andre europeiske land. Foto: Colourbox
Nå er det reelt å tro at også Norge kan få høyere vrakpant, i likhet med mange andre europeiske land. Foto: ColourboxVis mer

Vrakpanten kan bli 13 ganger høyere

Høyre regner med gjennomslag i regjeringen.

Høyre vil innføre vrakpant på 20.000 kroner for alle norskregistrerte biler som er over 10 år gamle. Opposisjonspartiet utfordrer nå regjeringen til å komme med endringen i revidert budsjett som legges fram i mai, slik at ordningen kan være på plass allerede fra høsten.

Forslaget har to målsetninger: å få en mindre forurensende bilpark, å gjøre bilparken mer trafikksikker, og å bistå den norsk bilbransjen i den tøffe tiden som nå truer med mangfoldige konkurser og nedleggelser.

Her er de sikreste bilene

Blir overrasket om de blir nedstemt

- Vi tror det vil ha samme virkning som i Tyskland og at bilsalget vil gå opp. Så vi håper de rødgrønne vil være med. Det tror vi at de gjør, sier Høyres stortingsrepresentant Linda Cathrine Hofstad Helleland, til DinSide Motor.

Flere land i Europa har allerede innført en markant høyere vrakpant for å bistå bilindustrien. I Tyskland har dette hatt en stor positiv virkning på bilindustrien, mens det derimot i Spania ikke har vært observert noen effekt på tiltaket.

- Det er et forslag som er miljøvennlig og virker raskt, og vi har troa på at det vil funke allerede før sommeren. Vi blir overrasket om de sier nei, sier Hofstad Helleland.

Italienske bilister kan glede seg


- Vil ikke tape stort

Hofstad Helleland tror ikke at staten vil tape store summer på å innføre en slik vrakpant. Årsaken til dette er at staten allerede mister store pengesummer ved at bilsalget er så lavt. Omregistreringsavgifter, årsavgifter og andre avgifter gir til sammen en stor slump til statskassa hvert år.

Dessuten mener Hofstad Hellum at det ikke er å komme unna at det koster å være miljøvennlig.

- Vi er opptatt av å redusere utslippene, og det koster å være miljøvennlig, det koster å ha en miljøvennlig bilpark, sier hun til DinSide Motor.

DinSide har tidligere skrevet om årsavgiften, som i 2009 kommer til å gi nærmere 9 milliarder kroner til statskassa. Regner man med andre avgifter, vil beløpet bli betydelig høyere.

100.000 rammes

Den norske bilindustrien har blitt hardt rammet av finanskrisen. Allerede har flere hundre ansatte mistet jobben.

I følge kilder som DinSide Motor har snakket med, sysselsetter bilbransjen i Norge 30.000 personer direkte, men totalt er det 100.000 sysselsatte hvis man tar med støttefunksjoner som tilbehør, detaljhandel og lignende.

DinSide har etter gjentatte forsøk ikke lykkes å få kontakt med noen i Miljøverndepartementet, som har ansvar for vrakpantordningen i Norge.