VERDENS STERKESTE: Man skal ikke skue hunden på hårene - dette er ikke noe brølende monster. Det er et <em>summende</em> monster. Voxan Wattman er nemlig en elektrisk motorsykkel, men ingen hvliken som helst. 200 hestekrefter er den god for og batteripakken gir den en rekkevidde på 180 km. Foto: Denis Boussard / Voxan
VERDENS STERKESTE: Man skal ikke skue hunden på hårene - dette er ikke noe brølende monster. Det er et summende monster. Voxan Wattman er nemlig en elektrisk motorsykkel, men ingen hvliken som helst. 200 hestekrefter er den god for og batteripakken gir den en rekkevidde på 180 km. Foto: Denis Boussard / VoxanVis mer

Voxan Wattman: Elmonsteret

Denne elektriske motorsykkelen er offisielt verdens kraftigste. Det trengs, for den er tung også.

Det er designen som tiltrekker oppmerksomheten i første omgang, men teknologien bak denne vanvittige el-motorsykkelen er også interessant - ikke minst fordi den er verdens sterkeste i sitt slag.

200 hk

Den ble nettopp vist på motorsykkelmessen i Paris. Voxan Wattman har en batteripakke med en kapasitet på 12,8 kilowattime,r og en elmotor som produserer 200 hestekrefter med et dreiemoment på 200 newtonmeter fra stillestående til 10.500 omdreininger.

Wattman har en batteri- og elmotorpakke innenfor et ytre skjelett, og Voxans designer, Sacha Lakic, har gitt motorsykkelen dens ganske oppsiktsvekkende fremtoning. Døm selv etter å ha bladd gjennom fotoalbumet:

Dette er eieren av Venturi og Voxan, Gildo Pallanca Pastor. Her viser han stolt frem den franske motorsykkelprodusentens nye stolthet, el-motorsykkelen Wattman. Foto: Denis Boussard / Voxan
Foto: Denis Boussard / Voxan
Foto: Denis Boussard / Voxan
Foto: Denis Boussard / Voxan
Foto: Denis Boussard / Voxan
Foto: Denis Boussard / Voxan
Foto: Denis Boussard / Voxan
Foto: Denis Boussard / Voxan
VERDENS STERKESTE: Man skal ikke skue hunden på hårene - dette er ikke noe brølende monster. Det er et summende monster. Voxan Wattman er nemlig en elektrisk motorsykkel, men ingen hvliken som helst. 200 hestekrefter er den god for og batteripakken gir den en rekkevidde på 180 km. Foto: Denis Boussard / Voxan
Foto: Denis Boussard / Voxan
Foto: Denis Boussard / Voxan


Kraftigst - ikke raskest

Så rask som for eksempel en Lightning SuperBike er ikke Voxans elmonster, men det har heller ikke vært meningen. 0-100 på 3,4 sekunder og 0-160 på 5,9 sekunder er likevel ikke så aller verst.

Som vanlig med elektrisk drift, unngår man de svært høye hastighetene - toppfarten er begrenset til skarve 170 kilometer i timen.

Indian Motorcycle har Europa-première på Oslo Motorshow

Kan Combo-lades

Derimot kan den kjøres relativt langt før batteriene må lades - 180 kilometer er oppgitt rekkevidde. Batteripakken kan også hurtiglades til 80 prosent av kapasiteten på 30 minutter med Combo II-lader, så gitt at lade-infrastruktur er tilgjengelig kan man faktisk legge ut på langtur med denne sykkelen.

Venturi

Det er det franske elbil-selskapet Venturi som eier Voxan.

Venturi er for øvrig i ferd med å forberede et verdensrekord-forsøk for elbiler med sin 3.000 hestekrefters superbil VBB3. Målet er å nå 700 kilometer i timen, hvilket er uhørt for en elektrisk bil.

Voxan Wattman-syklene blir for deres del håndlaget ved anlegget deres i Sør-Frankrike og prisene kjenner vi ikke. Men de er nok relativt stive.