Volvos fremtidsplaner

Volvo henger etter på miljøfronten, men har en rekke planer for å kappe forspranget til de ledende produsentene.

Det er i forbindelse med årets bilutstilling i Paris at Volvo avslører fremtidig satsningsområder. Blant de mest spennende tingene finner vi både en diesel- og en plug-in-hybrid. Men la oss starte med det som ligger først i løypa.

115 gram CO2

Allerede nå er spesielle spareversjoner av C30/S40/V50 klare. Disse slipper ut mellom 115 og 118 gram CO2. Dette er relativt gode tall, inntil nye Volkswagen Golf Bluemotion med sine 99 gram kommer til sommeren. Volvo regner med å være nede på dette nivået i løpet av et par år.

SUV med fremhjulsdrift

Vis mer


Tidlig neste år kommer nye XC60 med fremhjulsdrift, 175 hester og et CO2-utslipp på 170 gram. Vi er ikke blant de som lar seg imponere av dette, ettersom BMW X3 allerede i dag ligger på dette nivået - med firehjulsdrift. Trolig kommer ikke denne versjonen til Norge heller.

Nye bensinmotorer

Mer interessant er det da at Volvo også kommer med en helt ny generasjon bensinmotorer neste år. Disse vil være firesylindrede og ha direkteinnsprøytning og turbo. Vi regner med at flere versjoner med ulike effekttall og kanskje også slagvolum blir tilbudt. Volvo trenger sårt nye og langt gjerrigere motorer, ikke minst på bensinsiden.

Volvo oppgir 2011 som et mål for når man regner med å ha utviklet dieseldrevne versjoner av en S60 (ny generasjon), S80 og XC60 som skal komme under henholdsvis 120, 130 og 140 gram CO2. Man sier også at man tidlig i dette året skal introdusere automatisk start-stopp-teknikk.

Dieselhybrid i 2012

Vis mer


Mer interessant er det nok at man oppgir 2012 som tidspunktet for introduksjon av en fullhybrid basert på XC60. Kombinasjonen mellom en elektrisk motor og en dieselmotor vil nok gi betydelige reduksjoner i utslipp. Forbrenningsmotoren skal drive forhjulene og elektromotoren bakhjulene. Problemet er bare at det er vel lenge til 2012…

Mindre håndfaste er planene om en plug-in-hybrid, slik Volvo viste som konseptbil på Frankfurt-utstillingen i fjor høst. Dette vil i følge Volvo komme ”etter 2012”.

Volvo jobber altså hardt på miljøfronten. Men fortsatt er man litt bakpå og kommer nok til å være det de nærmeste årene også.

  • Store bilder av sparemodellene ser du her.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder