AVGIFTSVINNER: Den ladbare SUV-en GLC 350 e fra Mercedes får 39.000 kroner i avgiftslette dersom budsjettforslaget går gjennom. Foto: Jamieson Pothecary
AVGIFTSVINNER: Den ladbare SUV-en GLC 350 e fra Mercedes får 39.000 kroner i avgiftslette dersom budsjettforslaget går gjennom. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Bilavgiftene splitter bransjen:

Volvo: - Veldig bra! Subaru: - Veldig uheldig!

Men den største bilimportøren er rimelig fornøyd. Vi har samlet inn et knippe reaksjoner fra forskjellige aktører i bilbransjen.

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017 har ikke uventet ført til mye aktivitet og diskusjoner hos bilimportørene. Budsjettet følger samme tendens som det som ble vedtatt i fjor. Totalt sett er effekten beregnet å gjøre det noe billigere å være personbilist her i landet - mens varebiler blir straffet av skjerpet avgiftsnivå.

Slår ulikt ut

Men avgiftene slår til dels svært ulikt ut fra importør til importør avhengig av hva slags bilmodeller som dominerer i porteføljen. Generelt vil en importør som har en stor andel elbiler og ladbare hybrider komme gunstig ut, mens de som tilbyr tunge, ikke ladbare diesel- og bensinbiler, vil bli straffet. Prosentvis vil frafallet av effektavgift gjøre at biler med svært kraftige motorer får betydelig reduksjon i engangsavgift.

FOR OMFATTENDE: Bilimportørenes leder Erik Andresen ønsker mer forutsigbarhet og mer gradvis endring. Foto: B.I.L. Vis mer

Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) oppsummerer bransjens reaksjon på følgende måte:

- Statsbudsjettet for 2017 inneholder flere gode grep, skriver Andresen i en pressemelding, - men omleggingen av engangsavgiften er totalt sett for omfattende. Vi ønsker oss en mer forutsigbar og gradvis endring.

Volkswagen: Fornøyd, men...

Terje Male er konserndirektør hos Norges største bilimportør, Harald A. Møller (VW personbil og nyttekjøretøy, Audi og Skoda).

- Vi er grunnleggende tilfredse med utfasingen av effektavgift. Vi må samtidig se nærmere på konsekvensene når det gjelder mulig konkurransevridning, der vi gjerne skulle sett mer forutsigbarhet, sier han i en kommentar til Dinside.

- De foreslåtte avgiftsendringene er derimot veldig uheldig for varebiler generelt, legger han til. Når det gjelder ladbare hybrider hadde VW fremmet et forslag de fortsatt står ved, om å redusere vektfradraget fra 26 til 20 prosent for bedre å reflektere den reelle vekten av nullutslippskomponentene. Dette forslaget er ikke tatt til følge i dagens budsjettforslag.

BÅDE OG: Terje Male hos Harald A. Møller (Volkswagen, Audi og Skoda), ser både positive og negative effekter av den foreslåtte avgiftsomleggingen. Foto: Harald A. Møller Vis mer

Ulf Tore Hekneby er direktør for merket Volkswagen.

- Jeg er glad for at Regjeringen ser at politikk virker, uttaler han i en pressemelding. - Det er klokt å videreføre gode rammevilkår for elbiler, samtidig som det legges til rette for ladbare hybridbiler. Dette Statsbudsjettet tar riktige steg i retning av en mer miljøvennlig bilpark, sier Hekneby.

DUELL: Nye VW Tiguan mot BMW X1

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge er mer nyansert i sin uttalelse til Dinside:

- Vi er skuffet over at regjeringen ikke har fulgt bilbransjens forslag om å redusere vektfradraget for plug-in hybrider, sier Olsen. - Bransjens forslag ville gitt mer teknologinøytrale bilavgifter; dette velger regjeringen beklageligvis å se bort fra. Samtidig er vi tilfreds med at populære hybridmodeller som RAV4 og Auris går ned med 5-10.000 kroner hvis forslaget går igjennom.

Test av Toyota RAV4 hybrid kan du lese her.

Espen Olsen representerer også merket Lexus.

TILFREDS OG MINDRE TILFREDS: Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota konstaterer at omleggingen vil slå heldig ut for hybridene fra Toyota og Lexus, men er skuffet over at vektfradraget for ladehybrider opprettholdes. Foto: Toyota Vis mer

- Lexus kommer godt ut av avgiftsendringene i 2016 takket være sin satsning på hybrid som innebærer lave utslipp, sier han. - Volummodellen NX 300h går ned rundt 5000 kroner, mens storebroren RX 450h får en avgiftsreduksjon på snaut 50.000 kroner, sier informasjonssjef Espen Olsen.

Dinside har testet både den kompakte Lexus NX 300h og den større RX 450h, som begge får lavere avgift.

Administrerende direktør Jan Kåre Holmedal i Subaru er overveiende skeptisk:

- Vi er enige i retningen, sier han til Dinside, - men mener at en ytterligere tilstramming på CO2-komponenten er feil per i dag. Ladbare hybridbiler blir billigere med dagens forslag, noe vi mener er uheldig ettersom flere av dem er direkte utslippsbomber.

Eksempelvis vil Subaru Outback få økning i engangsavgift på opptil 30.000 kroner hvis forslaget blir vedtatt, ifølge utregninger med avgiftskalkulatoren til bilnorge.no. Det gjelder også Subaru Forester (Her kan du lese vår test av den).

Holmedal får støtte i sitt syn fra Mazdas salgssjef, Hauk Erik Jensen, som uttaler følgende til Dinside:

- Store tunge ladbare hybrider blir tilgodesett med alt for lave avgifter i forhold faktisk utslipp. Det er heller ikke tatt hensyn til de store usikkerhetene rundt målemetodene, NEDC, og de burde ventet med så store endringer til de nye målenormene trer i kraft neste år.

Dinsides test av Mazda CX-5 med større dieselmotor kan du lese her. Den får en avgiftsøkning på cirka 5000 kroner.

SVÆRT FORNØYD: Administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Cars Norge anser budsjettforslaget som en god videreføring av det som ble lovet i fjor. Foto: Volvo Cars Vis mer

Volvo, ved administrende direktør Øystein Herland, sier seg derimot meget fornøyd:

- Dette er veldig bra, sier han til Dinside. - Det er en videreføring av det som ble lovet i forrige statsbudsjett. Det er bra for en grønn vridning av avgiftene at ladbare og andre hybrider kommer gunstig ut , og at irrelevante komponenter fases ut.

Herland mener også at økning av drivstoffavgiftene vil være et incitament til eiere av ladbare hybrider til å være påpasselige med å lade batteriene.

- Våre undersøkelser viser at de som kjører ladbare hybrider fra Volvo kjører 50 prosent på strøm, hevder Herland. - og dyrere drivstoff vil gi ekstra motivasjon til å lade bilene.

SLÅR BRA UT: Informasjonssjef for Peugeot og Citroën, Stian Gihle, anser at budsjettforslaget er godt for begge merkene. Foto: Dagbladet Vis mer

Informasjonsansvarlig hos Peugeot og Citroën, Stian Gihle, sier seg forholdsvis fornøyd på vegne av merkene han representerer, dersom forslaget går gjennom slik det ser ut nå.

- For vår del vil forslaget slå gunstig ut både på person- og varebilsiden, sier Gihle. - En stor andel modeller har lave utslippstall og totalt sett ser vi avgiftsreduksjoner på svært mange av våre modeller, avslutter han.

Les også: