<b>STOR SUV:</b> XC90 R-Design er en stor SUV, men med sportslig utseende.   Foto: Volvo
STOR SUV: XC90 R-Design er en stor SUV, men med sportslig utseende. Foto: Volvo Vis mer

Volvo XC90 R-Design

Nye XC90 er knapt vist, før Volvo også tar frem spesialmodeller. Her er R-Design.

Med brask og bram ble Volvo XC90 vist frem ved månedsskiftet. Allerede 3. september la Volvo ut de første bilene for salg, vel og merke kun på nettet, og i et antall på 1.927 eksemplarer.

Alle bilene ble solgt ut i løpet av det 47 timer, og 120 av dem ble solgt i Norge.

Den norske importøren omsatte med andre ord opsjoner på biler for 120 millioner kroner i løpet av en natt. Alle som en var i en fullspekket spesialversjon kalt First Edition.

De første bildene av XC90

Nå vises R-Design

Det må sies å være tradisjonen tro, at Volvo XC90 også skal komme i en R-Design. Dette skal være en spesialmodell som har en eksteriør- og interiørpakke som gir et mer sporty preg enn standardversjonene. Volvo XC90 R-Design er intet unntak, og detaljene er soleklare.

R-Design er laget for folk med følelse for spesielle ting og som krydrer livet, sier Alan Visser fra Volvo Personbiler.

R-Design skal uansett ikke selges på en spesiell måte, slik som First Edition. Dette blir hyllevare på ordinær måte.

KJENT BAKENDE: Bakfra er XC90 lett gjenkjennelig, men likevel tydelig ny. Foto: Volvo Vis mer


Verdens beste

Volvo lager verdens beste seter, i følge seg selv. De har også mottatt flere priser for setene sine. I nye XC90 mener de å ha overgått sine tidligere seter, og i R-Design er de ergonimiske setene mer sportslige. Det betyr blant annet mer og fastere sidestøtte.

I R-Design er setene laget av Nubuckstoff og perforert skinn, for bedre lufting.

Ny modellrekke: Alt skal byttes innen fire år

Det øvrige interiøret har tydelig førerorientert, noe vi la merke til under vår første inspeksjon av bilen. Dette er naturligvis ikke endret i XC90 R-Design. Det skal likevel sies at XC90 ikke er en sportsbil, men R-Design har et mer sportslig preg enn de øvrige modellene.

Den 12,3-toms store berøringsskjermen er en av elementene som er standard i R-Design.

Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
KJENT BAKENDE: Bakfra er XC90 lett gjenkjennelig, men likevel tydelig ny. Foto: Volvo
Foto: Volvo
STOR SUV: XC90 R-Design er en stor SUV, men med sportslig utseende. Foto: Volvo
Foto: Volvo


Et sporty ytre

Utvendig er det blant annet store felger som underbygger det sportslige. Du kan velge helt opp i 22-toms felger, dersom du er villig til å gjøre store kompromisser i forhold til komforten. Alternativene motsatt vei er et sett 20-tommere.

LES ALT OM NYE XC90

R-Design i seg selv handler ikke om motoriseringer, men mer en utstyrspakke. Den er en av fire forskjellige utstyrsversjoner, fordelt på to forskjellige retninger. Kinetic og Momentum i den ene linjen, mens Inscription og R-Design utgjør de to andre.

Motoralternativene strekker seg likevel helt opp i 400 hk, og et chassis som i følge Volvo skal håndtere dette på en god måte.

Spesielt interessant skal det bli å se på konfigurasjonen i bakstillingen, der Volvo blant annet har tatt i bruk en tverrgående bladfjær av et komposittmateriale.


Ettersom Volvo lanserer R-Design som en nyhet allerede nå, betyr antagelig det at bilen kan bestilles og leveres fra starten av. Det betyr at eventuelle kjøpere kan håpe på å få en bil i løpet av første kvartal.

Prisen på XC90 starter på 730.000 kroner, men tillegget for R-Design er foreløpig ikke offentliggjort.