Volvo XC90 på vinterveier

I sommer fikk vi første prøvesmak på nye Volvo XC 90. Nå har vi fått kjøre den på vinterveier, og det gode inntrykket fra sommerveiene forsterkes med snø som underlag.

Volvo XC90 på vinterveier

  1. Store bilder!
  2. Optimisme og stayerevne


LULEÅ (DinSide Motor): For de fleste markeder er egenskaper på bare veier det eneste som har praktisk betydning, men for oss her oppe i nord er det like viktig å ha en god vinterbil. Volvo XC90 er en god, men tung vinterbil.

Vil fremover

XC90 veier med den største motoren og syv seter over 2,1 tonn. Vekten gjør store utslag både når det gjelder svingevilje og bremslengde på glatt underlag. Likevel er hovedinntrykket at innenfor rammen av fysikkens lover liker XC90 seg bedre på glatte vinterveier enn de fleste konkurrentene. Under vanlig kjøring føles XC90 som en stor forhjulsdreven bil med normalt tyngdepunkt, og det er svært positivt.

Veiene i Nord-Sverige er som reale norske vinterveier med ett unntak, sidevegetasjonen har Vägverket tatt seg bryet med å rydde bort. Veiene blir dermed mer oversiktelige, og du har litt bedre tid på deg hvis Skogens Konge skulle finne på å krysse veien. Felles er imidlertid underlag med varierende feste, og under slike forhold trives XC90 godt med god, presis styring og et understell som takler ujevnt underlag godt. Til og med hjulspor er uproblematisk.

Brøytet hav


Øyene ved kysten utenfor Luleå har de beste kommunikasjons-mulighetene om vinteren. Det saltfattige vannet i Botniske viken fryser tidlig, og det blir brøytet veier ut til øyene. På denne isen hadde Volvo gjort i stand isbaner for litt friskere kjøring enn det som er tilrådelig på offentlig vei.

Uten utsikter for møtende trafikk, og med myke brøytekanter var det mulig å trå til skikkelig. Først noen runder med full elektronikkhjelp, Dynamic Stability and Traction Control (DSTC) sørger både for å hindre skrens og hjulspinn. Selv om systemet tillater småskrenser er det ganske hemmende for fremdriften. Antispinnfunksjonen kan imidlertid skrus av, og med spinn på alle fire hjul var det mulig å nyte styre- og akselerasjonsevnen som ligger i firehjulsdriftssystemet basert på en Haldex-kopling.

Av veien

Firehjulsdrift i Norge handler mye om fremkommelighet. Ubrøytede veier og bratte kneiker er relativt vanlige utfordringer for vinterbilisten. Bak rattet i XC90 blir dette overkommelige utfordringer. Bakkeklaringen er god nok til at hjulene ikke blir hengende i luften, og fordelingen av krefter er god nok til at alle hjulene hjelper til.


Antispinnfunksjonen i DSTC-systemet må du huske å skru av i bunnen av de bratteste kneikene. Grunnen til det er at systemet reduserer motorkraft ved hjulspinn, og resultatet er at all motorkraften er borte før toppen av kneika er nådd. På vei ned igjen kjenner du at 2,1 tonn dytter på, men ABS-bremsene hjelper til for en kontrollert nedfart.

Vi har ikke hatt anledning til skikkelig terrengkjøring med XC90. Ingen i Volvo blir fornærmet om vi tviler på XC90s evner i terrenget, Volvos-SUV er laget med tanke på veien.

Fremdriften

I XC90 er tre motoralternativer tilgjengelig. Dieselutgaven med 163 hestekrefter var ikke tilgjengelig for oss, men begge bensinalternativene var på plass. Den minste, 2.5 T på 210 hestekrefter, gjør en imponerende jobb i samarbeid med en femtrinns automatgirkasse. 2,9-literen med to turboer, kalt T6, har med sine 272 hestekrefter et deilig kraftoverskudd, men lider litt under en firetrinns girkasse som føles litt utdatert.

Den viktige utfordringen

I den store SUV-klassen er ikke lenger evnen til å krysse veiløse kontinenter den viktigste utfordringen, i hvert fall ikke for kundene. SUVenes store problem har vært sikkerheten. Tvilsomme kjøreegenskaper og bøllete oppførsel overfor andre i kollisjoner har vært og er et problem for klassen.


Volvo har med sin inntreden i klassen etablert en ny standard for begge disse problemstillingene. Kjøreegenskapene er tatt tak i ved at tyngdepunktet er lavt, og det er utviklet et system Volvo kaller Roll Stability Control (RSC). En gyrosensor registrerer helningsvinkel, og ved fare for velt aktiveres stabilitetskontrollen. Ekstra beskyttelse er også bygget inn hvis en velt likevel skulle inntreffe.

SUVenes brutale fremferd i kollisjoner der vanlige biler er involvert er også redusert. En lav kollisjonsbjelke er bygget inn i fronten av XC90. Denne fanger opp lavere bilers støtabsorberende soner, og sørger for at sikkerhetssystemene får tid til å reagere.

40 prosent markedsandel kan du lese mer om her.