<b>VIP-PLASSER:</b> Aldri tidligere har Volvo tilbudt en modell helt i denne klassen. Her blir baksetepassasjerene behandlet som konger. Foto: VOLVO
VIP-PLASSER: Aldri tidligere har Volvo tilbudt en modell helt i denne klassen. Her blir baksetepassasjerene behandlet som konger. Foto: VOLVOVis mer

Volvo XC90 Excellence er tidenes flotteste Volvo

Et luksuriøst flaggskip for spesielt bortskjemte kunder.

På den kommende bilmessen i Shanghai skal Volvo vise fram den mest luksuriøse bilen de noen gang har produsert gjennom sine 88 år med bilhistorie: En spesialutgave av XC90, den nye premium-SUV-en fra den svenske produsenten.

Denne gangen dreier det seg imidlertid om en ren fireseter, der det ikke ser ut til at det er spart på noe for å konkurrere med produsenter av rene luksusbiler som for eksempel Mercedes-Maybach.

XC90 Excellence er altså basert på Volvos helt nye XC90-modell, men der slutter ifølge produsenten likheten.

Tre seter mindre: For å få plass til luksusen

For i stedet for de syv setene standardmodellen er utstyrt med, har XC90 Excellence bare fire.

Målet er selvsagt å gi baksetepassasjerende gedigne plassforhold verdig folk med VIP pluss-status.

DISKRÉ: Det kan se ut som en normal XC90 utenfra, men innvendig er det en ganske annen historie. Foto: VOLVO
MINUS TRE: XC90 har en annen layout i interiøret en syvseteren, noe som kommer baksetepassasjerene til gode. Foto: VOLVO
ROMSLIG: Med bare fire seter blir det god plass bak Foto: VOLVO
SALONG: De to baksetene er individuelt instillbare og ventilerte. Foto: VOLVO
SVENSK KRYSTALL: Orrefors leverer glassene som er standard i Volvo XC90 Excellence. Foto: VOLVO
VARMT ELLER KALDT? Koppholderne har både oppvarming og nedkjøling. Foto: VOLVO
BUSINESS-KLASSE: Store berøringsskjermer egne bord og fotstøtter er standard. Foto: VOLVO
EKSKLUSIVT: Eget, diskret emblem kjennetegner Excellence-utgaven avXC90. Twin Engine-logoen viser at det er den ladbare hybrid-drivlinjen som sitter i bilen. Foto: VOLVO
EN ANNONSERT SUKSESS: Allerede før den er ute hos forhandlere er Volvo XC90 (her Excellence-utgaven), bestilt av 24.000. Foto: VOLVO
VIP-PLASSER: Aldri tidligere har Volvo tilbudt en modell helt i denne klassen. Her blir baksetepassasjerene behandlet som konger. Foto: VOLVO
GJENNOMFØRT: Høyverdige materialer dominerer i Excellence-interiøret. Foto: VOLVO

Se bildene av luksusen her:

«Skandinavisk stil»

Målet for Volvos formgivere og teknikere har ifølge Volvo vært å gi kundene en helt unik bilopplevelse med basis i «skandinavisk form, sofistikert komfort og stil», for å sitere pressemeldingen.

Den nye konfigurasjonen har gjort det mulig å få ekstra brede sitteplasser med romslige - og selvsagt individuelt innstillbare bakseter med massasjefunksjon, ventilering og ekstra benplass.

Les også: Vår test av Volvo XC90

EN ANNONSERT SUKSESS: Allerede før den er ute hos forhandlere er Volvo XC90 (her Excellence-utgaven), bestilt av 24.000. Foto: VOLVO Vis mer


Hver plass er i tillegg utstyrt med innfellbar berøringsskjerm, klappbord og kjølerom med flaske- og glassholder, koppholder med oppvarmings- og nedkjølingsfunksjon og krystallglass fra Orrefors.

Kan det bli råere? Å ja da: Sjekk det som så ut til å bli verdens råeste luksusbil - Bugatti Galibier!

BUSINESS-KLASSE: Store berøringsskjermer egne bord og fotstøtter er standard. Foto: VOLVO Vis mer


Toppmodellen

Designsjefen i Volvo, Thomas Ingenlath, er tydelig på at dette er det nye flaggskipet deres.

- Volvo har aldri tidligere lansert en bil av denne typen. Den viser hva Volvo-navnet står for i dag, og vi har skapt den optimale opplevelsen av luksuriøs skandinavisk design, skryter han i pressemeldingen.

XC90 Excellence vil faktisk kunne komme i konkurranse med Bentleys kommende SUV.

Egne fotstøtter, stemningsbelysning, belysning i oppbevaringsrommene og et helt egenutviklet skinninteriør med dekor i Blond eller Charcoal- farger, er andre elementer som kjennetegner Excellence.

GJENNOMFØRT: Høyverdige materialer dominerer i Excellence-interiøret. Foto: VOLVO Vis mer


Ren lyd og ren luft


Lydsystemet leveres av Bowers & Wilkins, med 19 høyttalere som kompletteres med en ekstra høyttaler for ekstra surround-effekt i baksetene.

For at lyden skal bli best mulig er bagasjerommet dessuten avgrenset med en skjerm mens kupéen har fått ekstra lydisolering. Som om ikke det er nok, er bilen også utstyrt med dekk som er spesialutviklet for å avgi lite støy (Pirelli Noise Cancelling System).

Klimaanlegget er videre utstyrt med ioniserende luftrensing - det vil si at uønsket forurensning utenfra som støv eller røyk, lades med elektroner så de fjernes fra kupéluften.

DISKRÉ: Det kan se ut som en normal XC90 utenfra, men innvendig er det en ganske annen historie. Foto: VOLVO Vis mer




Eksklusive detaljer

Instrumentpanelet i XC90 Excellence er trukket i skinn med kontrastsømmer, mens taket er trukket i matchende «nubuck-tekstil».

For å kjenne igjen Excellence-versjonen, er den merket med spesifikke Excellence-emblemer og utstyrt med forkrommede lister over B- og C-stolpene samt nedenfor dørene.

Annen generasjon Volvo XC90, som ble forhåndslansert i august 2014 og som vil bli levert her i landet fra mai i år, kan allerede kalle seg en suksess med over 24.000 bestilte eksemplarer allerede før bilen står ute hos forhandlere.

Volvo regner med at dette tilsvarer cirka halvparten av de bilene som vil leveres i løpet av 2015.

XC90 Excellence vil bli tilgjengelig på verdensmarkedet senere på året og vil bli solgt via digitale kanaler i visse markeder.

Den norske importøren vil ikke uttale seg om noen dato for lansering av Excellence i Norge, men i Sverige vil den være tilgjengelig fra og med 2017.

EKSKLUSIVT: Eget, diskret emblem kjennetegner Excellence-utgaven avXC90. Twin Engine-logoen viser at det er den ladbare hybrid-drivlinjen som sitter i bilen. Foto: VOLVO Vis mer