Volvo XC90 er en gammel traver - og en solid konstruert bil. Den 11 år gamle SUVen, som er basert på forrige generasjon Volvo-plattform, er nå krasjtestet i henhold til de strengeste amerikanske kravene. Foto: Volvo
Volvo XC90 er en gammel traver - og en solid konstruert bil. Den 11 år gamle SUVen, som er basert på forrige generasjon Volvo-plattform, er nå krasjtestet i henhold til de strengeste amerikanske kravene. Foto: VolvoVis mer

Volvo XC90: 11 år og like trygg

Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) i USA har krasjet Volvo XC90 i en krevende test.

Av Morten Moum

Det amerikanske instituttet for trafikksikkerhet testet nylig Volvoen, som kom på markedet for 11 år siden

At Volvo er sikre biler er det liten tvil om. Men, det er nå 11 år siden Volvos første XC90 rullet på norske veier. Da den kom var den blant de absolutt sikreste bilene på markedet, men hvor sikker er den i dag, 11 år senere?

Gode resultater


2014-modellen av Volvo XC90 er nå på markedet og fikk i går offentlig gjort resultatene fra IIHSs kollisjonstester, og de er veldig gode. Bilen oppnådde prisen IIHS TOP SAFETY PICK+ for gode resultater i instituttets kollisjonstester, inkludert noe de kaller «small overlap front test».

Dette skjer rett etter at det europeiske instituttet Euro NCAP testet biler med systemer for autobrems.

Ny test

GOLIAT MOT DAVID: I krasj mellom stor og liten er det en fordel å være den store parten. Dette er fra en annen test, der tyske ADAC krasjet en VW Golf mot en XC90. Vis mer


«Small overlap front test» er en test IHHS introduserte først i fjor, og går ut på å gjenskape det som skjer når et av hjørnene foran på bilen treffer en annen bil eller lyktestolper, trær og andre liknende gjenstander. I testen skal 25 prosent av bilens forside kjøre inn i 1,5 meter høy solid hindring med en hastighet på 60-65 kilometer i timen.

Skadeundersøkelser etter testene viser at dukken i bilen indikerer lav risiko for alvorlig skader i kollisjoner av det testede omfanget. Førersiden er godt sikret, alle kollisjonsputer løste seg ut og dukkens hode hadde god kontakt med airbagen i rattet hele tiden. Dette er godt nytt nå som det viser seg at selv kineserne har begynt å lage kollisjonssikre biler (og Volvo er som kjent kinesisk eid).

Ikke alene

XC90 er den tredje Volvo-modellen som får TOP SAFETY PICK+ utnevnelsen siden instituttet innførte «small overlap front test» i 2012. For å få utnevnelsen kreves det at man scorer meget godt på fire av fem tester, samt at ikke lavere enn godtatt på den siste.

Holder mål

LITE ENDRET PÅ 11 ÅR: Volvo XC90 Foto: Volvo Vis mer


De fleste bilmerker og modeller har måttet gjennomgå store endringer for å bestå den nye testen. Volvo XC90 på sin side, har samme plattformen som den hadde da den først kom på markedet for 11 år siden. Bilen har ikke forandret seg stort, men selv om facelift er sårt etterlengtet, er det om ikke overraskende, hvert fall, et kjempepluss for Volvo som er så opptatt av sikkerhet, og alle de norske bileierne som har undret seg over om familie-SUVen fra 2003 fortsatt holder mål.

Se video av kollisjonstesten her:


Les også: Bilkjøp - de sikreste og mest holdbare bilene