ÅRETS BIL 2017: – Prisene vi har vunnet de siste årene stiller bare enda hardere krav til oss på de kommende lanseringene, sier Volvo Cars Norways salgs- og informasjonsdiretører Hermod Wallestad og Rune Gutteberg Hansen.
ÅRETS BIL 2017: – Prisene vi har vunnet de siste årene stiller bare enda hardere krav til oss på de kommende lanseringene, sier Volvo Cars Norways salgs- og informasjonsdiretører Hermod Wallestad og Rune Gutteberg Hansen.Vis mer

Årets Bil 2017:

Volvo V90 er Folkets Favoritt

For andre år på rad stikker Volvo av med prisen som lesernes favorittbil i Norge.

– Har du kjøpt en bil til en halv million kroner, så vil du ha bekreftelse på at den er bra. Dette er med på å gi akkurat det, sier informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Car Norway med et stort smil til Dagbladet etter å mottatt prisen Årets Bil 2017, Folkets Favoritt.

Sammen med salgsdirektør og kollega Hermod Wallestad har han på vegne av Volvo S- og V90 akkurat mottatt utmerkelsen stemt fram av Dagbladet, Dinside og Autofils lesere, og en del av kåringen Årets Bil 2017. Dette bare et år etter at Volvo mottok samme utmerkelse for XC90 - SUV-en som endte opp med også å bli kåret til årets bil.

– Dette bekrefter at vi har truffet godt med produkt og design, og at folk flest liker bilen – også de som ikke har kjøpt den, supplerer Wallestad fornøyd.

Volvo vinner den gjeve delkonkurransen med hele fire prosentpoeng ned til enda mer hypede Tesla Model X. Mercedes-Benz E-klasse havner tett i hæl på tredjeplass.

– Gir en særegen følelse

Det er ikke uten grunn at den svenske sedanen og stasjonsvogna har vunnet folkets gunst i kåringen. Dette er nemlig en bil man snur seg etter, ifølge juryleder i Årets Bil og ansvarlig redaktør for motorredaksjonen i Aller Media, Espen Stensrud.

– Det spesielle er at V90 i utgangspunktet verken har beste motor eller kjøreegenskaper. Likevel får man en særegen følelse når man setter seg inn i den, skryter Stensrud.

Volvo er ingen stor volumprodusent i europeisk målestokk. Det er likevel lagt ned mye tårer og svette i S- og V90, forsikrer representantene.

– Det ligger enormt med «passion», både fra fabrikken, designerne, ingeniørene og folket her. Vi er veldig stolte av bilen, sammen med historikken vår. Og det virker som nordmenn forstår oss, sier Gutteberg Hansen, som mener Folkets Favoritt til og med overgår Årets Bil-kåringen.

– Med all respekt for fagjuryen: Folket er viktigst. Det er de som kjøper bilene våre, forklarer informasjonsdirektøren og smiler.

«Skandinavisk luksus»

Det råder nå liten tvil om at Volvo har fått et populært stempel blant nordmenn. Det er som nevnt ikke mer enn ett år siden de tok «the double», da de vant både Årets Bil og Folkets Favoritt 2016, med den populære SUV-en XC90 – som i realiteten er bygd på samme plattform som årets folkefavoritt.

Espen Stensrud mener prisdrysset beviser at svenskene har klart noe få eller ingen andre bilmerker har klart her til lands.

– Prisene sier litt om «standingen» Volvo alltid har hatt i Norge. Med de siste modellene har de imidlertid tatt steget opp i premiumklassen, samtidig som de fortsatt er folkelig akseptert, forklarer han.

Jurylederen får støtte av Wallestad, som mener Volvo har lyktes med en egen form for luksus i de nye bilene sine.

– Vi kaller det «Scandinavian luxury». Det er ikke noe bling, bling eller gull og glitter. Man skal være trygg i bilen, bli godt ivaretatt på verkstedet, samtidig som vi tenker på miljøet, forklarer han.

– Faktisk har vi sagt at ingen skal bli hardt skadet eller omkomme i ny Volvo i 2020. Det er det sterkeste kundeløftet noen kan gi, skryter Wallestad.

Skifter ut i stor skala

Volvo er i full gang med å bytte ut resten av flåten sin. Det går så fort, at om to år vil XC90 allerede være den eldste bilen i porteføljen. Og i løpet av første halvdel neste år fullføres 90-serien med V90 Cross Country – en bil det ventes mye fra.

– Vi har allerede solgt 600 i Norge, uten at noen har sett den annet enn på bilde, forteller Wallestad.

– XC90 var det endelig steget. Med V90 er de fortsatt der. Det blir spennende å følge med på Volvo framover, slår Espen Stensrud fast.

29. november blir vinneren av Årets Bil 2017 kåret.

Les også:

Slik stemte leserne:

NR MERKE/MODELL %
1Volvo S90/V9014,09
2Tesla Model X10,16
3Mercedes-Benz E-klasse9,55
4BMW M28,27
5Alfa Romeo Giulia6,02
6VW Tiguan5,68
7Toyota RAV4 Hybrid4,07
8Ford Edge3,12
9Audi Q73,04
10Porsche Panamera2,85
11Audi A52,79
12Mercedes-Benz GLC Coupé2,78
13Peugeot 30082,76
14Lexus RX 450h2,65
15Jaguar F-Pace2,51
16Hyundai Ionic2,36
17Toyota Prius1,93
18Toyota Mirai1,68
19Kia Niro1,63
20Kia Sportage1,61
21Fiat 124 Spider1,47
22Renault Talisman1,37
23Porsche Boxster/Cayman1,22
24Audi Q21,12
25DS4 Crossback1,09
26Range Rover Evoque Cabriolet1,01
27Ford EcoSport0,72
28Kia Optima0,67
29Renault Megane0,65
30SsangYong XLV0,59
31Renault Grand Scenic0,55