Volvo V70 har så langt i år solgt svært godt her i landet og er for tiden Norges nest mest solgte bilmodell. DinSide antar at en viktig forklaringer modellen V70 DrivE, som har en innstegspris på bare 343.000 kroner. På bildet en Volvo V70 T6 AWD. Foto: JOGRIM AABAKKEN
Volvo V70 har så langt i år solgt svært godt her i landet og er for tiden Norges nest mest solgte bilmodell. DinSide antar at en viktig forklaringer modellen V70 DrivE, som har en innstegspris på bare 343.000 kroner. På bildet en Volvo V70 T6 AWD. Foto: JOGRIM AABAKKENVis mer

Volvo V70 forbi Toyota Avensis

Volvo V70 er nå Norges nest mest populære personbilmodell. Toyota Avensis er helt nede på en femteplass på bestselgerlisten.

Registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at det ved utgangen av mai er registrert hele 1.706 eksemplarer av Volvo V70. Det betyr, oppsiktsvekkende nok, at premium-stasjonsvognen er Norges nest mest solgte bilmodell.

Slått av fire modeller

Ikke nok med det - statistikken viser i tillegg at Toyotas mest populære modell - Avensis - først er å finne nede på femteplassen. Riktignok er avstanden opp til tredje- og fjerdeplassen svært liten. Så langt i år er det registrert 1.628 Avensis, mens Volkswagen Passat og Nissan Qashqai kan skilte med henholdsvis 1.643 og 1.684 eksemplarer. Og avstanden opp til V70 på andreplass er ikke mer enn 78 biler.

Uvanlig situasjon

Likevel er det interessant at den mestselgende Toyota-modellen først er å finne på en femteplass. En gjennomgang av salgsstatistikkene for årene 2000 til og med 2009, viser at Toyota Avensis ikke har havnet så lavt siden 2002, da modellen måtte nøye seg med en syvendeplass. Hvis vi tar med alle Toyotas modeller, inklusive populære Corolla, har Toyota i løpet av det siste tiåret aldri havnet under fjerdeplassen med sin til enhver tid mest populære modell.

Toyota Avensis ble Norges nest mest solgte personbilmodell i 2009. Ved utgangen av mai ligger Avensis på en ydmykende femteplass. Avstanden opp til andreplassen er imidlertid liten. Foto: Jogrim Aabakken Vis mer


Vi understreker imidlertid at 2010 ikke er over, og at det er fullt mulig at Avensis i løpet av året vil nå tilbake til gamle høyder. I fjor tok Avensis andreplassen og i 2004 ble Avensis Norges mest solgte modell.

Prius, Auris og Urban Cruiser

Heller ikke de andre Toyota-modellene har gjort det særlig godt så langt i år. Hybridbilen Toyota Prius, som fikk en knallstart i januar og ble Norges nest mest solgte bil denne måneden, er nå nede på en niendeplass. Og kompaktbilen Auris og mini-SUVen Urban Cruiser må nøye seg med henholdsvis 16.- og 17.-plassene. Yaris er ikke en gang med på topp-20-listen.

Volkswagen på topp

Hva med deg?

Hvilken ville du ha valgt? (Avsluttet)
Volvo V70(65%) 1923
Toyota Avensis(13%) 379
Ford Mondeo(11%) 333
Volkswagen Passat(11%) 312
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Likevel ligger Toyota på en klar og ubestridt andreplass på merkestatistikken med 7.148 biler registrert så langt i år. Dette tallet gir en markedsandel på 14,1 prosent. På toppen av listen finner vi Volkswagen med 8.017 biler og en markedsandel på 15,8 prosent. Volkswagen kan først og fremst takke bestselgeren Golf for sin sterke posisjon. Golf kan så langt i år skilte med hele 3.259 registreringer.

Volvo foran Ford

Men på tredjeplass finner vi Volvo, som med 4.026 registreringer ligger et hestehode foran Ford på fjerde. Volvo kan altså takke V70 for 1.706 av disse registreringene, mens V50 har sørget for 1.272 registreringer, noe som gir en syvendeplass på bestselgerlisten.

Lave priser

V70-interiøret er et trivelig bekjentskap. Foto: Jogrim Aabakken Vis mer


Hva er så årsaken til at Volvo selger så godt her i landet? Vel, årsakene er helt sikkert mange og sammensatte. Blant annet er det mange nordmenn som har et positivt forhold til det svenske bilmerket.

Vi er imidlertid sikre på at kraftige prisreduksjoner er en viktig forklaring bak det gode Volvo-salget, ikke minst når det gjelder V70. DrivE-versjonen av V70, som er utrustet med en 1,6-liters dieselmotor og har et CO2-utslipp på bare 119 gram, kommer nemlig svært godt ut av det norske avgiftssystemet. Resultatet er en innstegspris på bare 343.000 kroner. Og topputgaven Summum-utgaven starter på moderate 388.000 kroner.

Mange har råd

Det betyr at premium-stasjonsvognen V70 prismessig plutselig er blitt tilgjengelig for mange normale familiebilkunder som normalt ville ha vurdert modeller som Ford Mondeo, Toyota Avensis og Volkswagen Passat.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Les også:

  • Tester av Volvo V70
  • Tester av Toyota Avensis
  • DinSide Motors juveler