Volvo V70 D5 2003: Dieseldyser

Bilmerke: Volvo V70
Motor: D5,163 hk
Årsmodell: 2003
Kilometerstand: 70.000

Problem: Slitte dieseldyser, kaldstartproblem.
På grunn av treg starting i kaldt vær fikk jeg testet bilen på et Bosch-verksted da jeg trodde det var noe feil med gløding. Det viste seg da at den ene dieseldysen var helt utslitt og slapp gjennom store mengder returdiesel slik at sylinder 2 ikke fikk diesel under oppstart. Fikk skiftet denne (kr 4.600.-). Etter at den var skiftet viste ny test (ved måling av returdiesel for hver dyse) at dyse 3 også var slitt og burde skiftes snart, dvs. nye 4.600 kr. På grunn av den store slitasjen i dyse 2 så man ikke problemet med nr. 3 ved første test. Er dette normalt? Slites alle dyser like fort blir det snart 25.000. Hvor lenge varer slike dyser (som bare kan kjøpes originalt)?
Med en slik pris skulle en tro at levetiden var noe lengre. Har du hørt om liknende problemer med denne motoren evt. andre dieselmotorer. Det er første gang jeg har diesel, kjøpt brukt i februar 2006 slik at dieselbil er nytt for meg. Ved kjøring hadde det ingen vesentlig betydning forsto jeg av verkstedet. Har ikke merket noe på forbruket av diesel, da dette er utrolig lavt for en såpass kraftig motor og tung bil (land 0.5, blandet 0.65 ). Motorkraften er det ingenting å si på heller ikke med det høye dreiemomentet.

Svar: Det var da svært så uheldig du skulle være med ditt første møte med dieselmotorer. Det er sjelden at dieseldyser blir utslitt på så kort tid så her er jeg litt i tvil om hva jeg bør si. Noen ganger er det svakheter med deler i en motor som blir rettet opp på garantier av forhandler. Din bil er kanskje falt utenfor garantitiden, men jeg ville nok allikevel tatt kontakt med et Volvo verksted for å sjekke opp i problemet. Noen dyser skal også programmeres inn i den nye motoren med en egen kode som står på toppen av dysa. Ble det skiftet dieselfilter etter serviceintervaller eller har man slurvet med servicer tidligere. Jeg går ut ifra at dette verkstedet har tatt de nødvendige tester når de har funnet ut at dysene er utslitt, men i andre tilfeller så kan en skikkelig dyserens fikse problemet.