SPESIELT: Instrumentpanelet i Volvo V60 Plug-in Hybrid D6 AWD er en heldekkende LED-skjerm. Her ser vi at fremdriften i ren elektrisk modus er upåklagelig; med turtelleren på null er hastigheten 107 kilometer i timen. Det er mulig å komme opp i vel 120 km/t i "Pure"-modus - altså med ren eldrift. Foto: Knut Moberg
SPESIELT: Instrumentpanelet i Volvo V60 Plug-in Hybrid D6 AWD er en heldekkende LED-skjerm. Her ser vi at fremdriften i ren elektrisk modus er upåklagelig; med turtelleren på null er hastigheten 107 kilometer i timen. Det er mulig å komme opp i vel 120 km/t i "Pure"-modus - altså med ren eldrift. Foto: Knut MobergVis mer

Volvo V60 D6 AWD prøvekjørt

GØTEBORG (DinSide Motor): Dette er blant de mest spennende lanseringene vi har vært på.

Og det vil ikke si så lite - det er blitt en del gjennom årene. Det som var spennende var ikke bare å få kjøre Volvo V60 D6 AWD (foreløpig bedre kjent som V60 Plug-in Hybrid eller - på bedre norsk - ladbar hybrid), en luksuriøst utstyrt diesel/strøm-hybrid med masse krefter, lavt forbruk og firehjulsdrift. Det var kanskje særlig de fremtidsperspektiver denne lanseringen åpner for.

For øvrig er dette en verdensnyhet; bilen er den første ladbare dieselhybriden på markedet.

Samarbeid med strømleverandør

Det er for øvrig ikke et "100 prosent Volvo-produkt" da prosjektet "V60 Plug-in Hybrid er et fellesprosjekt med det svenske energiselskapet Vattenfall, som både bidrar med 50 prosent økonomisk og samarbeider om teknologien.

Imponerende

Ytelsene Volvo D6 AWD kan skilte med er imponerende: Med bare 6,2 sekunder fra 0 til 100 km/t akselererer den som en av de sterkeste BMW-konkurrentene, men den kan kjøre opp mot fem mil uten å slippe ut eksos og kan ifølge produsenten greie et snittforbruk under 0,2 liter per mil.

En uhørt kombinasjon

«Etter DinSides mening representerer hele konseptet bak denne bilen en besnærende oppgradert mobilitetsfilosofi.»


Dette takket være kombinasjonen av en råsterk dieselmotor og en relativt veldimensjonert elektromotor, som til sammen yter 285 hestekrefter og i beste fall 440 + 200 newtonmeter. Vi kan skrive under på at det går unna - mer om selve kjøreopplevelsen litt lenger ned.

For øvrig er ikke dette noen test av Volvo V60 som sådan - den har vi testet før, og det kan du lese om her - TEST: Volvo V60 D3

Videoen under er en enkel oppsummering av bilens egenskaper. NB: Siden den ble laget er akselerasjonen fra 0 til 100 blitt forbedret til 6,2 sekunder. Målet er å bryte 6-sekundersgrensen før bilen kommer på markedet. BMW i sikte...

Les også: Rimelig med råere Volvo

Førsteinntrykk

I hvilken grad det oppgitte tallmaterialet vil svare til virkeligheten vil vi bare kunne finne ut etter grundigere testing når bilen er kommet på markedet. Men førsteinntrykkene vi fikk under premièredagen med den ferdige bilen var meget gode og tyder på at Volvo har de fleste av sine ord i behold.

Bilen vi kjørte har en prislapp på cirka fire millioner kroner (Ja, 4.000.000). Allikevel skriver vi altså at prisen ikke er så gal.

Produseres fra november

Det er selvsagt fordi vår testbil var en prototype, og dem er det ikke så mange av. De blir for øvrig aldri solgt, men i det store og det hele kassert etter bruk. Produksjonen i serie skal komme i gang i november i år. Modellen som kommer i salg i slutten av året skal koste 650.000 kroner, og som vi skal se er det slett ingen ublu pris. Relativt sett blir den rimeligere i forhold til andre Volvo-modeller her i landet enn i andre land.

Rimelig pris

Tatt i betraktning de teknologiske nyvinninger som her er bragt fra tegnebrettet til veien, finner vi faktisk prisen meget rimelig. For å ta direkte konkurrenter fra BMW og Audi - stasjonsvogner med firehjulsdrift, kraftige dieselmotorer og sammenlignbare ytelser (BMW 330d xDrive Touring og Audi A4 3.0 TDI quattro S tronic) - som eksempel, blir Volvoen betydelig billigere, tross det mer avanserte teknologiske nivået, og da tar vi høyde for at begge konkurrentene har mer moderne og effektive dieselmotorer.

Nærmer seg klarsignal

Til førproduksjonsbiler å være var for øvrig kvalitetsinntrykket overraskende bra, bare noen hakkende reaksjoner fra gass- og bremsepedal, en noe upålitelig digital beregning av gjenværende rekkevidde (men faktisk lavere enn virkeligheten!) samt nødvendigheten av å "re-boote" hele systemet ved en anledning, vitnet om at det gjenstår en del finpussing av produktet før det er helt klart til å slippes på markedet.

Elektrisk sølv

Johan Rasmusson og Rune Gutteberg Hansen er henholdsvis kommersiell prosjektleder internasjonalt for Volvo V60 Plug-in Hybrid og informasjonssjef i Volvo Norge. Ingen av dem prøver å skjule stoltheten over å kunne presentere denne verdensnyheten som åpner for nye perspektiver på veien mot mer bærekraftig privatbilisme. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Lades her fra stikkontakt. Ingen behøver å montere noen boks hos deg - den er en del av ladekabelen. Derimot kommer noen og kontrollerer at det elektriske opplegget ditt fungerer tilfredsstillende med hensyn til ladebehovene. Foto: KNUT MOBERG
Skjermen motsier... Foto: Knut Moberg
...ikke hekken Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
2.PLASS: Volvo S60/V60 viser at svenskene har fått orden på kvaliteten. Foto: KNUT MOBERG
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Designmessig er det lite som skiller den ladbare hybriden fra de øvrige V60-versjonene, men noen detaljer er det snakk om. Mest synlig: For å feilsitere Henry Ford: Du kan få bilen i hvilken farge du vil, så lenge det er Electric Silver. Denne spesielle sølvgrå metallic-fargen har nyanser av grønt og blått og kan ta seg forskjellig ut avhengig av lysforholdene. Dette gjelder den første produksjonsserien på 1.000 biler.


Utstyrsnivået er Volvos høyeste - det har fått navnet "Pure Limited" og inkluderer topputførelsen Summum.

Videre er V60 D6 AWD utstyrt med spesifikke aerodynamiske 17-tomsfelger, integrerte enderør samt flere detaljer i blank sort lakk i grillen og i spoileren, som også har en spesiell utforming for denne modellen.

Mer eksklusivt interiør

Høyverdig interiør bidrar til å understreke hvor eksklusiv V60 Plug-in Hybrid er. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Baksetene er også gode å sitte i. Noe mindre plass enn i en V70, men også voksne på 190 cm kan finne plass her. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
SPESIELT: Instrumentpanelet i Volvo V60 Plug-in Hybrid D6 AWD er en heldekkende LED-skjerm. Her ser vi at fremdriften i ren elektrisk modus er upåklagelig; med turtelleren på null er hastigheten 107 kilometer i timen. Det er mulig å komme opp i vel 120 km/t i "Pure"-modus - altså med ren eldrift. Foto: Knut Moberg


Interiøret i D6 AWD kommer i sort skinn med eksklusivt utseende doble sømmer. Diskret treverk utgjør en del av dekoren som vi finner smakfull - det dreier seg om lakkert blågrått tre som har fått navnet Arctic Night Wood og som visuelt skal være basert på aspektet avvrakved fra Østersjøen...

For øvrig er det tradisjonelle instrumentpanelet erstattet med en heldekkende LED-skjerm bak rattet som viser den tradisjonelle informasjonen avhengig av hva føreren velger - både når det gjelder hvilken informasjon og hvordan den skal vises. Utseende og farger kan også varieres og tilpasses den kjøremodus man har valgt (fokus på økonomi, på ren eldrift, på komfort eller på maksimale ytelser). Vi finner dette nærmest genialt og et klart fremskritt i forhold til "gammeldags" instrumentering.

Tre kjøreprogrammer

Valget av typen kjøring foretas via en av tre knapper foran girvelgeren. Det dreier seg først om "Pure", for ren elektrisk drift - opptil 50 km, og i hastigheter opptil maksimalt 120 km/t. Videre kan man velge "Hybrid", hvor bilen velger den mest økonomiske fremdriften og som er den modus som skal kunne gi normforbruket på 0,19 liter per mil. Dette er den modus som er standard når man starter bilen. Tredje modus, "Power", forvandler V60 D6 AWD til den reneste muskelbilen og gir både rivstart og heftig akselerasjon på høyde med de ovenfor nevnte konkurrenter fra BMW og Audi. Da kombineres maksimal ytelse fra både diesel- og elektromotor.

Naturlig nok kan man i sistnevnte tilfelle legge på hyllen alle ambisjoner om å nå de annonserte forbruks- og utslippstall. Men underholdningsfaktoren denne bilen da kan by på, er overraskende høy!

God å kjøre

Volvo V60 D6 AWD, den ladbare hybriden, har imponerende ytelser og gode veiegenskaper. Og 0,19 liter per mil er epokegjørende... Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi kjørte på varierte veier rundt Göteborg og det ble tilstrekkelig med kjøring til at vi fikk dannet oss et godt bilde av bilens egenskaper. Allerede ”vanlige” V60 er kjent for sin gode kjøredynamikk; den ligger godt på veien, understyrer minimalt og er svingvillig som bare det. Kort sagt: En bil som egner seg godt til en aktiv kjørestil. Da gjør det heller ikke noe at bilen leveres med en godt avstemt hastighetsavhengig servostyring.

V60 D6 AWD har fått diverse forsterkede elementer i understellet for å takle ikke bare kreftene – tross alt opptil 285 hestekrefter – men også tillegget i vekt. Den ladbare hybriden veier nemlig omtrent to tonn. Ved brutale unnamanøvre, for eksempel, vil høyere vekt føre til sterkere lastvekselreaksjoner, noe som må motvirkes med Volvo har gjort en god jobb, for tilleggsvekten merkes ikke stort, bare en noe større tendens til å dra utover i svingene.

Kjennes sikker

For øvrig kjennes bilen stabil og sikker på veien. Også bremsene er dimensjonert for kreftene og den høye vekten. Vi opplevde dem som kraftfulle og lette å dosere. Ved lavere hastigheter inntrådte imidlertid den noe ubehagelige "rykkingen" som vi inntil videre lar forklare med at det dreier seg om prototyper som trenger å finjusteres på endel punkter.

Firehjulsdrift

Kombinasjonen av dieselmotor og elmotor gir mange muligheter for valg av kjøremodus - særlig tatt i betraktning at førstnevnte virker på forakselen mens bakakselen er eldrevet. Dette gir muligheten for firehjulsdrift og smaspillet mellom for- og bakaksel er elektronisk styrt, og kan blokkeres med en "AWD" knapp. Vi testet denne på en mini-løype med i verste fall grep på bare ett hjul, og kan bekrefte at det dreier seg om reell firehjulsdrift som hjelper betraktelig på fremkommeligheten under vanskelige kjøreforhold.

Tekniske data (Volvo V60 D6 AWD (diesel Plug-in Hybrid))
Girkasse:6-trinns automat
Elektrisk motor:50 kW (70 hk)
Batteri:Litiumion, 11,2 / 8 *) kWh
Dieselmotor:5 syl., 2,4 l, 215 hk (D5-motor)
Dreiemoment:El: 200 Nm, Diesel: 440 Nm
0-100 km/t:6,2 sek
Oppgitt forbruk:0,19 l/mil
CO2-utslipp:49 g/km
Lengde:463 cm
Bredde:187 cm
Høyde:148 cm
Egenvekt:Ca. 2.000 kg.
Tilhengervekt:1.800 kg
Rekkevidde, elmotor:Max. 50 km
Rekkevidde, totalt:Ca. 1.000 km
Ytelses- og forbrukstall er foreløpige og skal bli sertifisert i juli 2012.


Skal duge som elbil

For de spesielt interesserte kommer vi til å bringe en mer detaljert omtale av V60 ladbar hybrid, med flere illustrerende videoer og illustrasjoner. Noen punkter har imidlertid mer almenn interesse - for eksempel det som har med den elektriske delen av drivverket å gjøre.

Det dreier seg jo tross alt om en bil som skal kunne fungere som elbil under en god del av sitt livsløp, for kjøpere som er kortdistansependlere for eksempel. Volvo påpeker da også at et flertall av europeiske bilkjøpere tilbakelegger mindre enn fem mil per dag - hvilket er det den ladbare V60-hybriden skal klare å tilbakelegge på en lading.

8 kWh til rådighet

Batteriet har en nominell kapasitet på 11,2 kWh (Til sammenligning kan nevnes at den rene elbilen Volvo C30 Electric har et batteri på 24 kWh). Av dette tas opptil 8 kWh ut til drift av bilen, dette for å optimisere batteriets levetid. Dette med batterienes levetid er selvsagt et viktig spørsmål enhver kunde vil stille seg. Hva sier så Volvo om det?

Volvo indikerer at batteripakkene er designet for 5.000 ladesykluser. Det regner Volvo med skal holde til en levetid på 15 til 20 år. Når det gjelder sikkerheten, forsikrer Volvo oss om at akkurat de samme sikkerhetsnormer gjelder, og er blitt utprøvet og verifisert, for den ladbare hybriden som for alle andre versjoner av Volvo V60.

Meget bra - og lovende

For å oppsummere kan vi si at Volvo V60 Plug-in Hybrid - altså D6 AWD - er et overraskende modent produkt og introduksjonen på markedet står da også for døren - vel, nesten da. Vi må tross alt smøre oss med tålmodighet til sent på høsten, men regner da med at bilen vil være enda mer fullendt enn den vi har fått kjøre. Og prisen på 650.000 kroner er det som nevnt virkelig ikke noe å si på på dette nivået ytelser og teknologi.

Produksjonen av V60 D6 AWD starter i november i år og opplaget i første modellår, 2013, er begrenset til 1.000 eksemplarer.

Det er beregnet at årsproduksjonen fra år 2014 vil ligge mellom 4.000 og 6.000 eksemplarer. Hovedmarkedene er Norden, hovedsaklig Sverige. Av land som får en markedsandel på mellom 5 og 15 prosent er Tyskland, Sveits, Belgia, Frankrike, Nederland og Storbritannia. Til Norge regnes det med at 60 eksemplarer vil finne veien.

Et uslåelig valg - i sin unike klasse

Vi gir ikke noe terningkast, da det vi har kjørt er en prototype og vi for øvrig ikke har kunnet definere noen bilklasse å rangere denne bilen i. Sammenlignet med mindre miljøvennlige alternativer, og sett på som et produkt som bidrar til å føre bilteknologien fremover, finnes det per i dag, i sammenlignbar prisklasse, ingenting verken over, ved siden, eller i nærheten under.

Et viktig skritt fremover

Vi ser det som positivt at Volvo ønsker å la mer miljøvennlighet og et vedvarende sikkerhetsfokus gå hånd i hånd med ytelser og sportslighet. Visjonen, slik man kan tolke den utfra det som er blitt realisert her, går ut på at bilkjøring skal være noe både en selv og miljøet kommer helskinnet fra, men heller ikke ikke være noe man må lide seg gjennom. En besnærende oppgradert mobilitetsfilosofi, i våre øyne.

Kort og godt: Volvo imponerer.

Volvo V60 Plug-in Hybrid på veien:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
MULIG FRA 1. FEBRUAR: Nå kan du kjøre den i Norge - vel å merke så lenge du ikke selv står som eier. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Volvo V60 D6 AWD, den ladbare hybriden, har imponerende ytelser og gode veiegenskaper. Og 0,19 liter per mil er epokegjørende... Foto: Knut Moberg