<B>NY LEST - GAMMEL TRAVER: </B> Det finnes kun ett alternativ om du ønsker deg firehjulsdrift. Da må du velge D4 AWD med gammel 5-sylindret dieselmotor og gammel 6-trinns automat. Foto: ESPEN STENSRUD
NY LEST - GAMMEL TRAVER: Det finnes kun ett alternativ om du ønsker deg firehjulsdrift. Da må du velge D4 AWD med gammel 5-sylindret dieselmotor og gammel 6-trinns automat. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Volvo V60 CC: En snarvei til suksess

Volvo har gitt sin peneste bil full Norgespakke. Det må bli bra - eller?

Hevede stasjonsvogner er en sikker vinner her på berget. XC70 har levd et høyreist og godt liv helt siden fødselen i 1997, og lillebror V40 i CC-versjon er mest poppis av alle.

Stikkordene er: Bedre bakkeklaring, noen røffe plastdetaljer og vips er en stasjonsvogn eller en kombibil blitt en bil som passer røft underlag og norsk veistandard.

For å blåse liv i V60 igjen helt på tampen av livssyklusen - og for å fylle hullet mellom V40 CC og XC70 - er den gamle bruden sminket og kledd opp for uvørne forhold.

Bakkeklaringen er hevet med 6,5 cm, og med totalt 20,1 cm luft under slår den mange SUV'er på dette området. Storebror XC70 har 21 cm, mens XC60 strekker seg enda litt høyere over bakken med 23 cm.

Les også: Volvo fornyer hele produktlinjen

HØYT PÅ STRÅ: Bakkeklaringen er hele 6,5 cm større enn på standard V60. Med firehjulsdrift får du også Hill Decent Control (bakkestart/bremsehjelp). Foto: VOLVO
LITT TRANG: Bagasjerommet tar bare 430 liter, men 1250 med setene slått ned Foto: VOLVO
GJØR SEG PÅ TUNET: Importøren regner med å selge 550 slike biler i år. Foto: VOLVO
UT I SKOGEN: Med skliplater, bredere skjermer og en imponerende bakkeklaring på over 20 cm, kan du ta den med ut på en kjerrevei. Foto: VOLVO
BARSKERE: Med Cross Country-klær er V60 blitt enda røffere. Foto: VOLVO


Kun én med 4x4

Blant XC60-kundene velger 90 prosent firehjulsdrift. Blant dem som hopper på en V40CC, er det nesten ingen som tar utgaven med trekk på alle fire. Derfor er Volvo-folket fra Torslanda spente på hvor mange som ønsker nettopp det på V60 CC - der CC står for Cross Country.

Dessverre er det ikke mulig å få firehjulsdrift sammen med den minste motoren (D3 med 150 hester).

Det gir en del begrensninger - og færre muligheter for et godt salg.

Ifølge Volvo-folket er årsaken at det ikke er lett å tilpasse nye drivlinjer (ny 4-sylindrete 2-litere og 8-trinns automat) sammen med den gamle plattformen. Derfor finnes det kun ett alternativ for dem som vil ha firehjulstrekk: D4 AWD. Med den gamle femsylindrete motoren og den gamle sekstrinns automaten...

Det er en short-cut som både betyr høyere pris og mer utslipp enn nødvendig.

Greier du deg med kun forhjulsdrift, kan du velge mellom:

  • D3 - 150 hk (ny 2-liters firesylindret dieselmotor - evt. med 8-trinns automat)
  • D4 - 190 hk (ny 2-liters firesylindret dieselmotor - evt. med 8-trinns automat)
  • T5 - 245 (ny firesylindret 2-liters bensinmotor - evt. med 8 -trinns automat)
  • Den gode nyheten er likevel at alle motorene holder Euro6-standard, og vil derfor ikke bli påvirket av det varslede kjøreforbudet for dieselbiler.

    KJENT VOLVO-STIL: Høyere sitteposisjon gir bedre overblikk. Elle er det ingen store forandringer på innsiden. Foto: VOLVO Vis mer


    Bygd på XC70-plattform

    Volvo-ingeniørene startet først med å tilpasse et standard V60-chassis, men de måtte gi opp. Da hentet de i stedet chassiset fra XC70 og spikket litt på dette. Dermed kunne V60 CC leveres med større og kraftigere hjul og bredere sporvidde.

    Og nettopp derfor gir V60 CC en mye mer komfortabel kjøreopplevelse enn i standard V60. Med D4 AWD duver den deilig av gårde - uten at det er gått noe særlig på bekostning av dynamikken når svingene kommer.

    Med en lettere firesylindret motor i front og uten Haldex-systemet bak i vogna, blir kjøreopplevelsen en litt annen. Komfortabel ja, men ikke med så god veiholdning som versjonen man aller helst ønsker seg: Den med trekk på alle fire.

    ENDELIG TESTET: Nye Volvo XC90

    Ikke hybrid

    - Prisen starter på 408.900 kroner og tillegget for Cross Country-versjonen er 30.000 kroner i forhold til tilsvarende utstyrt V60, opplyser PR-direktør Rune Gutteberg Hansen hos den norske Volvo-importøren.

    Han tror de skal greie å selge 550 slike biler innen året er slutt.

    Den eneste modellen med firehjulstrekk - D4 AWD - koster fra 525.900 kroner. Da konkurrerer den brått med den råspreke V60 Plug-In-Hybrid .

    Men denne CC-modellen er ikke mulig å få som el-drift-pakke. Også det er en liten kortslutning når man vet hvordan salget av plug-in-hybrider er i ferd med å ta av.

    Den store konkurrenten er Audi A4 Allroad som kun fås med Quattro firehjulsdrift. Den starter på 478.700 kroner. Verdt å nevne er også Opel Insignia Country Tourer, Skoda Octavia Scout, Subaru Outback og nye VW Passat som snart kommer i ny Alltrack-versjon.

    BRUKTBIL-TEST: Brukt Skoda Octavia Scout vs. Toyota RAV4

    CC-garnityret består av de sedvanlige skliplatene både foran og bak, samt sideskjørt og de karakteristiske skjermutbyggerne. I tillegg har den en unik grill og detaljene er lakkert i såkalt pianosvart. Det stemmer så til de grader. For V60 CC er bil som er så sjeldent som røff og pen på én gang.

    For første gang er Volvo ute med en Cross Country som sedan, også. S60 CC er kommer kun som D4 - med eller uten firehjulstrekk - og kun i Summum-utgave.

    TØFF HEKK: To rektangulære eksospotter og utstrakt bruk av "offroad-plast" gjør seg. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


    Siste pust

    Volvo har igjen gjort jobben sin. Men det lufter littegrann av «siste rop i skogen» for denne versjonen av V60.

    Bilen er super, men det er synd at det bare finnes ett motoralternativ om man ønsker firehjulsdrift. Når det alternativet attpåtil er av gammel sort, skjønner man fort at bilen er en slags respirator før en ny modell er ventet om et par års tid.

    LES OGSÅ: Slik blir den nye Volvo XC60

    Testresultat

    Volvo V60 CC

  • Nydelig å se på, nydelig å kjøre
  • Imponerende bakkeklaring
  • Kun ett alternativ med firehjulsdrift - og da med "gammel" drivlinje.
  • Trangt bagasjerom

  • Tekniske data
     D4 AWDD3 FWD
    Pris fra:525.900 kroner408.900 kroner
    Motor:5-syl, 2,4-liter, diesel4-syl., 2-liter, diesel
    Effekt:190 hk v/4000 omdr.150 hk v/4250 omdr.
    Dreiemoment:420 Nm v/1500-3000 omdr.350 Nm v1500-3000 omdr.
    Toppfart:205 km/t205 km/t
    0-100 km/t:8,9 sek.9,1 sek.
    Forbruk:0,57 l/mil0,43 l/mil
    CO2:149 gram pr. km111 gram pr. km (manuell)
    Lengde/bredde/høyde:464/190/155 cm464/190/155 cm
    Drivhjul:FirehjulsdriftFramhjulsdrift
    Bagasjeromsvolum:430 liter430 liter
    Akselavstand:277 cm277 cm
    Egenvekt:1836 kilo1712 kilo
    Tilhengervekt:1900 kilo1800 kilo


    Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her