Volvo V50 og S40 ansiktsløftes

Litt fintenking og nye høyttaler har gitt romsligere dørlommer, og ytterligere tankearbeid har gitt litt større plass i midtkonsollen.

Volvo har vært forsiktige med denne ansiktsløftningen, men har valgt å la stasjonsvognen V50 og sedanen S40 skille lag med hensyn til frontdesign. Sedanen har fått ett stort luftinntak under grillen, mens stasjonsvognen må nøye seg med tre små luftinntak med tåkelysene plassert midt i de to ytterste.

Grillen er også ny for begge to, med større Volvo-logo og en form som gjør at den gir inntrykk av å stikke ut litt mer enn tidligere.

Begge har fått høyere plassert bremselys, og pærene er byttet ut med lysdioder. Lyktene er av typen som gir pulserende lys ved hard oppbremsing, noe som gir klarere signal til de bak om at en rask stopp er på gang. Særlig V50 får en mer særpreget hekk ved at baklysene tar mindre plass og støtfangeren blir mer markert.

Sprekere T5

Vis mer

Volvo V50 og S40 ansiktsløftes

  1. Store bilder!


Toppmodellen T5 få ytterligere 10 hestekrefter og stiller med 230 hestekrefter. Ingen andre endringer i bensinprogrammet, men når dieselmotoren D5 med 180 hestekrefter kommer med manuell girkasse til høsten vil dreiemomentet for denne versjonen øke fra 350 til 400 Newtonmeter.

I midten av mai begynner Volvo å produsere 2008-modellene, og fra da er det mulig å ordne seg en V50 eller S40 som endelig har plass til brusflasken i dørlommene.

Prisen endres ikke, og det betyr at billigste S40 fortsatt koster fra 254.000 kroner, mens stasjonsvognen V50 starter 10.000 høyere med den samme 1,6-liters bensinmotoren som yter 100 hestekrefter. Vil du ha dieselmotor er billigste alternativ en 1,6-liter med 109 hestekrefter som starter på 273.000 kroner.

  • Store bilder av Volvo V50 og S40.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder