Volvo V50 - utfordreren

For en stund siden var vi på prøvekjøring av den nye S40. Da, samt også tidligere, har vi fortalt at det også kommer en stasjonsvogn som skal erstatte nåværende V40. Den skal hete V50, og ble vist frem på bilutstillingen i Bologna for noen dager siden.

Volvo V50 - utfordreren

  1. Priser
  2. Store bilder


Etterhvert som vi har blitt mer og mer kjent med den nye S40 har det kommet mye spørsmål om V50. Den har veldig mange likhetstrekk med S40, og frem til B-stolpen er det ingen forskjeller på S40 og V50. Fronten og førerplassen er lik som i S40 og baken er pent tilpasset den eksisterende fronten. Baken på V50 ser ut som en krympet XC90-rumpe og passer bilen godt.

Plass og løsninger

Ingen av bilene i denne klassen er spesielt romslige, og det gjelder også Volvo V50. Dette er mest en bil som passer for de som ikke har ekstremt plassbehov. Den er tross alt bare 451 centimeter lang. Det er to millimeter kortere enn nåværende V40, men 46 millimeter lengre enn den nye S40. Plassen bak er begrenset, og er ikke laget for to-tre voksne på langtur. Bagasjerommet ser bra ut og har en lav innlastingshøyde. Gulvet er flatt helt inn til bakseteryggen som er delt og kan felles ned. Hvis du løfter sitteputen i baksetet og legger ryggen ned, har du et nesten flatt gulv helt frem til forsetene. Den oppreiste sitteputen har også hull på toppen slik at du har et sted å plassere demonterte hodestøtter. Foran er den lik S40, og den skiller seg en del fra resten av Volvo-programmet. Volvo sier de har hatt Bang & Olufsen som forbilde når de har laget midtkonsoll. Det er et flatt panel med et stort rom bak. Det ser tøft ut. Mer om dette kan du lese om på vår prøvekjøring av S40. Du finner mer om S40 T5 på denne lenken.

Bredt motorutvalg

I første omgang kommer det tre bensinmotorer og en dieselmotor. Dieselmotoren er et resultat av et PSA/Ford-samarbeid, og den har et slagvolum på to liter. Effekten er 136 hestekrefter, og dreiemomentet er 320 newtonmeter. Bensinmotorene er alle femsylindrete motorer. De to minste er på henholdsvis 140 og 170 hestekrefter, og den største på 2,5 liter yter 220 hestekrefter. Modellen med denne motoren heter T5, og vil også i fremtiden komme med firehjulsdrift.

De V50-modellene som er tregest å kjøre, men som blir mest interessante her hjemme, er bensinmotorene med 100 og 125 hestekrefter. De blir prismessig håndterbare for de fleste. V50 med 125 hestekrefter kommer til å koste drøye 300.000 kroner, og modellen med 100 hestekrefter skal koste godt under 300.000 kroner. V50 kommer også med en 1,6-liters dieselmotor med 110 hestekrefter.

Konkurransen er hard

V50 2.4 med 140 hestkrefter kan for eksempel sammenlignes med Mercedes C180 Kompressor. Volvoen er i utgangspunktet billigere, men blir tatt hardt på volumavgiften i forhold til Mercedes C180. Volvo med 2,4-liters motor blir dermed bare 10.000 kroner billigere enn Mercedesen med 1,8 liters motor. Ytelsene på de to motorene er så og si like. På T5-modellen er det motsatt. Kubikkmaskinene Audi A4 3.0 og BMW 330 i koster godt over 600.000 kroner, mens Volvo T5 koster drøye 500.000 kroner. Her har Volvo fordelene av å ha en 2,5-liters motor, i forhold til tyskerne som har trelitere under panseret.

De første bilene er klare for levering i slutten av andre kvartal neste år.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder