<strong>NY DIESEL:</strong> V40 og V40 Cross Country kommer med ny  190 hesters D4-diesel. Foto: Volvo
NY DIESEL: V40 og V40 Cross Country kommer med ny 190 hesters D4-diesel. Foto: VolvoVis mer

Volvo V40: Sterk gjerrigknark

Nå blir V40 utstyrt med en kraftigere og gjerrigere dieselmotor.AV: Tommy Simon Norum

Nå kaster Volvo ut den gamle D4 på 177 hester, og setter inn en ny D4 med 190 hester og 400 Newtonmeter dreiemoment.

Motoren blir å finne i V40 og V40 Cross Country, og den nye dieselmotoren skal til tross for styrken være en gjerrigknark på drivstoffet.

Selv med de lovende ytelsene skal den nye D4 motoren ikke bruke mer enn 3,3l/100km, som tilsvarer et forbruk på 0,3 liter på mila og 85 gram utslipp per kilometer.

V40 Cross Country-utgaven er oppgitt til 0,4 liter per mil med samme motoren.



Dette er pene tall, og det blir spennende å se om papiret stemmer med virkeligheten. Men Volvo har tidligere laget gjerrige motorer, så overraskende er det ikke.



Les testen av Volvo V40 Cross Tourer her. 



Ny VEA serie


Det lave forbruket er først og fremst regnet ut med manuell girkasse. Dersom man ikke ønsker å belemres med giring på vei hjem i fredagsrushet, finnes en åtte-trinns automatkasse som ekstrautstyr. Dette vil dra opp forbruket, så hvilken girkasse man velger blir en individuell prioritering.


Med i fornyelsen av V40, velger Volvo også å sende den gode gamle femsylinderen T5 til de evige jaktmarker. Som arvtaker kommer en ny VEA-motor. Den skal bære T5-navnet videre, men nå med en sylindre mindre.

Les alt om Volvo V40 her:

VEA står for Volvo Engine Arcihitecture, som er en serie med bare fire-sylindrede motorer.



Mindre blir mer


Volvo velger å satse mer på færre sylindre og bedre effektuttak i tiden fremover. Den nye VEA T5-motoren vil produsere 245 hester og 350 Newtonmeter, og skal med åttetrinns automatkasse bruke 5,8l/100km, noe som tilsvarer 0,58 liter på mila, med et utslipp på 136 gram per kilometer.



Volvo forteller de vil redusere antall motorvarianter, og legge vekten på kjøreglede og drivstofføkonomi.

Sekssylindrede motorer har vært drivkraften i flaggskipene til Volvo helt siden 164 ble lansert i 1972. Så söta bror begynner nå på en ny æra. Selv om de nye motorene ikke blir et samtaleemne for de kubikk-frelste, er allikevel prestasjoner og forbruk imponerende lesning.

Vi gleder oss til å prøvekjøre, og se om tallene stemmer overens når bilen får prøve seg på norske veier.