Foto: Volvo
Foto: VolvoVis mer

Volvo topper med større dieselmotor

Volvo kaller det en helt ny motor, men den har den samme konfigurasjonen som før - 2,4-liters slagvolum fordelt på femsylindre.

S80, som vil bli utstyrt med denne motoren først, vil få navnet D5. D5-merkelappen, i hvert fall på S80, flyttes dermed fra 185-hesteren og opp til denne nye 205-hesteren.

Forbruket er såpass lavt som 0,62 liter per mil ved blandet kjøring med manuell girkasse. Dette resulterer i et CO2-utslipp på 164 gram per kilometer. Dette er veldig bra tall for en 205 hesters motor i en S80.

Hvis vi sammenligner med BMW 525d, også med manuell kasse, har den i første omgang litt mindre effekt, og omtrent samme utslipp. 525d med manuell kasse slipper ut 165 gram per kilometer.

Den nye Volvo-motoren slår ikke BMW med automatgir. S80 D5 med automatkasse har et forbruk på 0,67 liter per mil, mens BMW 525d med automat nøyer seg med 0,65 liter per mil.

Nå skal det sies at det å ligge likt med BMW på CO2-utslipp ikke er noe nederlag. Det betyr bare at man er på høyde med det beste.

Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo


To ladere

Den største nyheten på motoren er at den har blitt utstyrt med to turboladere - én stor og én liten. Den lille brukes i hovedsak på lave turtall og har også god reaksjonsevne. Den store tar over i høyere fart.

Teknologien er også med på å senke forbruket og ikke minst øke effekten i EGR-systemet som gjør at denne motoren klarer kravene til Euro 5.

Data

Slagvolumet er som før 2,4 liter og effekten er 205 hestekrefter ved 4.000 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet er 420 newtonmeter.

Denne motoren er kun bekreftet til S80. Den kommer til Norge til sommeren. Det sies ingenting om denne motoren er aktuell for andre Volvo-modeller, men hvis vi skulle gjøre en kvalifisert gjetning tror vi denne motoren dukker opp i flere biler.