Volvo tilbake i premiumklassen

Köln (DinSide Motor): Volvo satser hardt på sin nye V70. Det er helt klart at de skal kjempe med A6 og 5-serie.

Vi har vært i Tyskland og testkjørt nye V70. Dette er den tredje generasjonen med V70 og bak rattet kjenner man seg godt igjen til tross for at dette er en helt ny bil.

Interiøret er hentet fra nye S80 og virker ekslusivt og gjennomtenkt. På våre velutstyrte testbiler er det mange knapper å bli kjent med, men uansett er det fullt mulig å få oversikten. Dette er en god løsning i forhold til tyskernes tilnærming til dette med ett hjul som skal gjøre "alt".

Sjekk hva bilen din er verdt

Fronten er også lik S80, og det er først bakover på bilen at V70-kvalitetene kommer til syne. Volvo satser ikke på skrå bakrute som kanskje ser litt mer linjelekkert ut, men går heller for boksutseende. Dette gjør at kjøleskapet og sofaen som ikke går inn i Audi A6 stasjonsvogn, kan få plass i en V70.

Bagasjerommet rommer ellers 575 liter. Plassen foran er god og justeringsmulighetene er mange. Særlig kan rattet justeres så selv de mest ekstreme bør finne seg til rette. Derimot burde det vært mulig å få forsetet lengre ned.

Man føler at man sitter litt høyt, og de høyeste skal være litt forsiktig med å bestille soltak. I baksetet har V70 gjort store sprang. Meg selv på 196 centimeter sitter bra, men likevel er ikke Volvo best i klassen. Baksetene på A6 og 5-serie er også meget bra.

Motorer

Vis mer

Volvo tilbake i premiumklassen

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Volvo V70 kommer med en rekke motorer, og mest sannsynlig blir det mest fokus på diesel her hjemme. Grunnmodellen med diesel var ikke tilgjengelig for oss, men det er en 2,4-liters femsylindret motor med 163 hestekrefter. Vi går ut fra at dette er tilstrekkelig med effekt siden denne motoren faktisk har hatt navnet D5 i dagens V70. Dreiemomentet på denne er 340 newtonmeter.

Girkasseutfordring

Vi har kjørt V70 D5 som nå har 185 hestekrefter og 400 newtonmeter. Denne går bra, og vi kjørte den med automatgir. Kassen virker greit og er enkel og bruke. Problemet med automatkassen er at den øker CO2-utslippet på D5-motoren fra 172 til 195 gram per kilometer, altså 23 gram. Til sammenligning øker automatkassen på BMW 525 d CO2-utslippet med kun 5 gram fra 171 til 176 gram CO2 per kilometer.

Her hjemme gjør det utslag på prisen. BMW tar 27.600 for sin automat og Volvo ender opp med å forlange 33.000 for sin på V70 D5. På innstegsmodellen er det enda verre. På V70 2,4 D stiger prisen med 43.000 kroner når du velger automat. Dette er et utslag av CO2-avgifter. Volvo har en jobb å gjøre med å få ned CO2-utslippet på automatbilene, og det gjelder alle V70 med automatgir. V70 kommer også med tre bensinmotorer. Den minste er en 2,5-liter med 200 hestekrefter og 300 newtonmeter, den midterste er en 3,2-liters rekkesekser med 238 hestekrefter og 320 newtonmeter og den største, V70 T6 AWD, er en rekkesekser med 285 hestekrefter og 400 newtonmeter. Denne har også firehjulsdrift.

Ute på veien byr Volvo på komfort og trygg oppførsel. Den er lett understyrt, men har et supert veigrep. Servovirkningen kan justeres i tre nivåer, og vi synes det hardeste nivået er det beste for "tysk" kjøring. Her hjemme er nok en noe sterkere servovirkning å foretrekke. Førsteinntrykket på veien er vanntett, og vi tror dette vil forsterke seg når vi får kjørt bilen mer. Vi har også kjørt V70 T6, og ute på motorveien hvor den får strekke litt på beina glir den opp i 240 kilometer i timen. Den ligger godt på veien og som motorveiracer på tyske frifartsveier er den et funn. Prisen her hjemme blir nok den største utfordringen. Vi kommer tilbake til det litt lengre ned artikkelen.

Plass og komfort

Volvo V70 er nå 4,83 meter lang og har tatt steget opp blant de større stasjonsvognene på markedet. Plassen både foran og bak har økt, og særlig i baksetet merkes det. Takhøyden er stor nok, og fire/fem personer kan dra på tur med denne bilen. Baksetet kan deles i forholdet 40/20/40, og sitteputen kan leveres med barneseter som kan brukes for barn helt fra 95 til 140 centimeter. Foran kan bilen også leveres med surrekroker i fotbrønnen som sørger for at bakovervendte barneseter også kan festes skikkelig i passasjersetet foran.

Priser og utstyr

Volvo V70 leveres altså med fem motorer og i tre utstyrsnivåer, Kinetic, Momentum og Summum. Prisen starter på 440.900 kroner for dieselmotor med 163 hestekrefter og manuell girkasse. Samme motor med automat koster 483.900 kroner. V70 D5 koster 496.900 med manuell og 529.900 med automat. V70 2.5 T koster henholdsvis 545.900 med manuell og 593.900 med automat. Toppmodellene 3.2 og T6 AWD koster henholdsvis 709.900 og 910.900 kroner. Begge kun med automat. I november kommer V70 D5 AWD som vi regner med blir etterspurt i Norge.

Konklusjon

V70 har blitt en mye mer moderne bil en forgjengeren. Den kjører trygt og forutsigbart, men ikke så sprelsk og underholdende som for eksempel BMW. Plassen innvendig er bra og komforten er suveren. De som er opptatt av sikkerhet får også det de er på jakt etter. Nye V70 leveres også i en rekke farger og interiørdesign. Noen av disse var skikkelig frekke. V70 er tilgjengelig i Norge nå.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder