V40 går i produksjon allerede i mai. Foto: Produsenten
V40 går i produksjon allerede i mai. Foto: ProdusentenVis mer

Volvo slipper V40

Det er ikke hver dag Volvo kommer med en helt ny bilmodell. Og med V40 kommer også en verdensnyhet.

V40 blir nemlig en kompaktklassebil, og den skal konkurrere først og fremst mot biler som BMW 1-serie, Audi A3 og Mercedes A-klasse. Men heller ikke biler som Volkswagen Golf og Ford Focus skal føle seg helt trygge.

Les vår prøvekjøring av 1-serie her.

Dette er et segment Volvo i liten grad er representert i. Riktignok har de C30, S40 og V50, men ingen av disse er femdørs kombikupeer som er det typiske i denne klassen.

Kompakt Volvo-stil

Offisiell informasjon om V40 slippes nå etter at flere bilder har lekket ut den siste tiden foran bilutstillingen i Genève.

Som man ser er V40 en typisk Volvo i formspråket, selv om den er mer kompakt. Formene er ganske runde, og hekken er nok utformet mer med tanke på design enn maksimal lastekapasitet.

Også innvendig er det lett å se at dette er en Volvo. Spesielt i forhold til storebror V60 er forskjellene ikke all verdens når det gjelder førermiljøet.

Verdens første utvendige kollisjonspute

Noen ord om sikkerhetsutstyr hører med når Volvo lanserer en ny modell, og her har de klart å få på plass en aldri så liten verdensnyhet. V40 blir nemlig utstyrt med en utvendig kollisjonspute, beregnet på fotgjengere som skulle være så uheldige å bli påkjørt.

For å hindre at dette skjer i det hele tatt, benytter Volvo seg av sitt kjente varslingssystem for fotgjengere som i lave hastigheter kan stoppe bilen automatisk.

Nytt er det også at City Safety-systemet som skal forhindre påkjørsler bakfra, virker i hastigheter opp mot 50 kilometer i timen, mot 30 tidligere.

V40 kommer også med en aktiv vinglevarsler, som kan gi lettere styreimpulser dersom bilen merker at du er i ferd med å utilsiktet seile ut av filen din. Volvo sikter dessuten mot 5 av 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest, men det er nok unødvendig å si…

Motorer

Volvo sier ikke mye om motorene i pressemeldingen som er sluppet. Den gjerrigste dieselvarianten har et lavt CO2-utslipp, nærmere bestemt 94 gram. Det gir et forbruk på 0,36 liter per mil. I den andre enden finner vi den mest effektsterke bensinmotoren som heter T5 og yter 254 hestekrefter. Den skal klare 0-100 kilometer i timen på 6,7 sekunder.

Mellom disse befinner det seg naturligvis mange andre alternativer, og skal vi tro ryktene dreier det seg stort sett om kjente motorer fra Volvo-sortimentet. Det betyr blant annet at bensinmotorene blir turboladde.

Alle motorer får for øvrig start/stopp-automatikk og regenerering av bremsekraft uavhengig av om de er utstyrt med manuelt eller automatisk gir.

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
V40 går i produksjon allerede i mai. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten


Produksjon i mai

Volvo regner med å selge 90.000 eksemplarer av V40 i året. 85 prosent av disse vil gå til det europeiske markedet. Etter visning på Genève-utstillingen om kort tid, går den i produksjon i mai. Det blir altså neppe mange månedene til du kan se den også her i landet.

V40 er for øvrig trolig bare starten på en ny modellserie fra Volvo. Flere karosserivarianter er ventet, blant annet en sedan og en SUV. Spesielt en XC40 (som vi antar den skal hete) kan bli en interessant bil på det norske markedet, som en konkurrent til Audi Q3 og BMW X1.