Vis mer

Volvo satser på plug-in

Volvo vil komme med en plug-in-hybrid på markedet i 2012, påstår man djervt.

De fleste produsenter jobber nå med hybridbiler, men foreløpig er markedet dominert av Toyota, Lexus og Honda. Mercedes begynner også å komme på banen. Dette er biler som ved hjelp av en eller to elektriske støttemotorer får reduserte forbruks- og utslippstall.

Ladbare biler det neste

Såkalte plug-in-hybrider, også kalt ladbare hybrider, virker å være neste trinn på stigen. Her bruker man el-motoren som primær drivkilde, og forbrenningsmotoren er enten en støttemotor eller et rent aggregat for lading av batteriene.

Volvo med ladbare hybrid i 2012

Volvo virker nå å hoppe over vanlige hybrider og heller gå rett på plug-inn-bilene. Man tar mål av seg å bli ikke mindre enn markedsledende på denne teknologien, og den første bilen skal altså komme på markedet i 2012, omtrent samtidig som Chevrolet Volt og Opel Ampera er ventet, også dette ladbare hybrider.

Dersom Volvo faktisk klarer å komme med en ladbar hybrid på det åpne marked i 2012, er det ganske oppsiktsvekkende. GM har jobbet lenge med sin Volt og de fleste europeiske produsenter er trolig betydelig lengre unna å kunne tilby slike biler.

Den elektriske motoren vil være sterk nok til å kunne drive bilen alene på kortere distanser. På lengre turer har man en dieselmotor i bakhånd.

Under 50 gram CO2

I en typisk kjøresyklus som skal simulere blandet kjøring, vil dette kunne gi CO2-tall på under 50 gram per kilometer. Da snakker vi om forbrukstall under 0,2 liter per mil.



Batteriene vil være at litium-typen og kan altså lades fra et vanlig veggstøpsel. Det vil ta om lag fem timer å lade batteriene fullt.

Kraftsamarbeid

Volvo har innledet et samarbeid med det svenske kraftselskapet Vattenfall for å fremme utviklingen av ladbare elbiler. Vattenfall skal bidra med ladesystemer, samt energileveranse til de ferdige bilene.

Testes fra i sommer

Tre prototyper skal for øvrig testes fra allerede i sommer. Disse skal være et ledd i å kartlegge brukervaner behov og teknologifunksjonalitet.