Flere av fabrikkene til Volvo skal oppgraderes eller utvides i forbindelse med nye investeringer. Her er Torslanda-fabrikken.
Flere av fabrikkene til Volvo skal oppgraderes eller utvides i forbindelse med nye investeringer. Her er Torslanda-fabrikken.Vis mer

Volvo satser friskt

Volvo investerer om lag 64 milliarder norske kroner for å kunne produsere nye modeller mest mulig effektivt.

Volvo har vært gjennom en spennende tid de senere årene, og turbulensen er ikke over så lenge det fortsatt går tregt på det europeiske markedet. Nå investerer man tungt for å stå best mulig rustet til å møte fremtidens bilmarked, hvor konkurransen bare blir tøffere og tøffere.

I praksis handler investeringen av 75 milliarder svenske kroner, eller om lag 64 milliarder norske kroner, om utviklingen av en ny fleksibel plattform for en rekke ulike modeller og en ny firesylindret motorfamilie. I tillegg kommer nødvendig tilpassing, oppgradering og utvidelse av aktuelle fabrikker i Sverige.

Vi snakker altså om produktutvikling, og dette vil merkes av kundene i relativt nær fremtid. Faktisk er vi allerede inne i den perioden Volvo skal bruke disse pengene, som er fra 2011 til 2015. Om lag halvparten av pengene går til investeringer i Sverige.

TEST: Volvo V40

Ny fleksibel plattform

Satsingen skal sette produsenten i stand til å produsere nye modeller på en mer fleksibel måte. En av måtene dette skal skje på er gjennom utviklingen av den nye plattformen, omtalt som en SPA (Scalable Product Architecture). Som navnet antyder er dette en plattform som kan tilpasses ulike modeller av ulik størrelse.

Dagens XC90 skal byttes ut, og etterfølgeren blir den første på den nye plattformen mot slutten av 2014 Vis mer


Mens mange produsenter for bare få år tilbake var låst til plattformer med gitte størrelser, og dermed et begrenset antall modeller som kunne springe ut fra den, har utviklingen gått i retning av fleksible og modulære plattformer som kan tilpasses biler av ulik størrelse og art.

Volvo V60 plug-in-hybrid prøvekjørt

Mye felles

Volvo opplyser at om lag to tredjedeler av bilene de i fremtiden vil selge, vil ha basis i den nye modellplattformen. Om lag 40 prosent av delene vil være felles uavhengig av hvilken modell og bilstørrelse man snakker om. Da sier det seg selv at det er mye penger å spare.

I tillegg er endringen trolig nødvendig for å løsrive Volvo fra tidligere eiere. Mens man fortsatt har bånd til Ford-konsernet, blir man i fremtiden nødt til å stå på egne bein.

Ny XC90 først ut

Første modell ut på den nye plattformen er neste generasjon XC90. Denne skal komme mot slutten av 2014. Det vil forøvrig være på høy tid, ettersom dagens variant kom allerede i 2002. Utover dette vil det trolig være Volvos større modeller som deler denne plattformen. Svenske Auto, motor & Sport skriver at det dreier seg om fremtidige 60-, 70-, 80-, og 90-modeller.

XC90 oppgradert

Nye firesylindrede motorer

Fremtidige varianter av V60 vil trolig også få nyte godt av nye plattform- og motormuligheter Vis mer


I tillegg til den nye plattformen, utvikler man altså en helt ny firesylindret motorfamilie. Volvo forteller ikke noe om denne i detalj, men man får ikke særlig mye for å gjette at dette dreier seg om turbomotorer i en rekke ulike effektuttak. I dag har Volvo firesylindrede turbomotorer fra 150 til 240 hestekrefter, som de deler med Ford.

Også disse nye motorene vil være mulig å benytte i en lang rekke modeller, trolig helt fra småbil- og kompaktklassenivå og opp til XC90, alene eller i kombinasjon med en elmotor.