Volvo S80 2.4 ISG

SEVILLA (DinSide Motor): Volvo forstetter kampen mot høyt drivstofforbruk og lanserer en liten elektrisk ekstramotor.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Integrated Starter Generater (ISG) er primært utviklet for å redusere drivstofforbruket, men den har også en annen funksjon. Den gjør at igangkjøring fra stillestående blir mye raskere. ISG-motoren har en effekt på 10 Kw og har et dreiemoment på 150 newtonmeter. Prototypen vi kjørte var en S80 med 2,4-liters bensinmotor med 170 hestekrefter og ISG. Så kraftig var el-motoren at forhjulene hadde problemer med grepet flere ganger.

42 volt

ISG-enheten er montert mellom motoren og girkassa og er direkte tilkoblet veivakselen. Den erstatter både startmotor og dynamo. ISG-motoren drives av et 42 Volts batteri som er plassert der hvor du normalt finner reservehjulet.

I utgangspunktet kan ISG-systemet bygges inn i de fleste eksisterende modeller, men i praksis kommer nok det til å koste en hel del. Likevel blir det ikke så dyrt som å konvertere til hybriddrift.

Bensinmotoren stopper

ISG-systemet gjør at det ikke er nødvendig å la bensinmotoren gå når bilen står stille. Derfor skrur den seg av når bilen stopper og du holder bremsepedalen inne. Med en gang du slipper bremsepedalen starter motoren. Den starter så fort at den er klar til igangkjøring før du har rukket å flytte høyrebeinet till gasspedalen. Igangkjøringen blir veldig effektiv med ISG-motoren som hjelp. Det er som natt og dag i forhold til en konvensjonell bil. En annen fordel er selvsagt at systemet sørger for at drivstofforbruket, og dermed også utslippene, går ned.

Lader seg selv

For å holde batteriet på 42 volt oppladet sørger ISG-enheten selv for å lade opp batteriet. Hver gang du slipper gasspedalen blir batteriet ladet, og ISG-systemet skal lade batteriet mye mer effektivt enn en vanlig dynamo.

Når bensinmotoren har stoppet blir for eksempel klimaanlegg og servostyring drevet med strøm. Selv på vinteren skal du ikke merke at motoren slår seg av.