Volvo ruster opp på dieselfronten

Dieselmotorenes utvikling har vært rivende i noen år, og publikum forventer stadig mer. Det tar nå Volvo konsekvensen av og presenterer en ny generasjon fem-sylindrede "oljebrennere".

Volvo ruster opp på dieselfronten

  1. Store bilder


Volvo selger nå flere dieseldrevne enn bensindrevne biler i Europa. Dette reflekterer markedets generelle utvikling, og konkurransen blir stadig tøffere. Derfor kommer nå Volvos femsylindrede D-motor i tre fornyede utgaver. Samtidig kan man nå få de aktuelle Volvomodellene med nye sekstrinnsgirkasser, manuelle i første omgang. Sekstrinns automatkasser blir tilgjengelige i løpet av året.

Tre brødre

Den nye generasjonen av Volvos egenproduserte femsylindrede dieselmotor som lanseres i modellene S60, V70, XC70 og XC90 er et resultat av et gjennomgripende videreutviklingsarbeid som har pågått siden motoren ble introdusert i 2001. Den nye dieselmotoren er egentlig tre. Den sterkeste versjonen, D5-motoren, har fått 22 ekstra hestekrefter og gir en maksimal effekt på 185 hester. Dette burde gi de ekstra farts- og seigdragningsressurser som en del har etterlyst, særlig i de tyngre firehjulstrekkerne. Dreiemomentet øker fra 340 til 400 newtonmeter. D5 er den eneste av de tre som kombineres med Volvos firehjulsdriftssystem, AWD.

Motoren "midt på treet" som kalles 2,4D får nå 163 hester istedet for 130, med et dreiemoment som øker fra 280 til 340 newtonmeter.

Motoren med lavest effekt får 126 hestekrefter. Dette er også en sterk motor med et dreiemoment på 300 newtonmeter, mot 280 tidligere.

Samtidig med nye motorer: Flere nye valgmuligheter for skinninteriør. Her i S60. Vis mer


Nye girkasser og endret AWD

D5-motoren tilbys seriemessig med en sekstrinns manuell girkasse som er tilpasset det høye dreiemomentet Utvekslingen av de seks trinnene skal gi en sportsligere kjøreopplevelse. Det er også mulig å velge denne kassen til 2,4D-motoren.

I løpet av året vil også en sekstrinns automat dukke opp. Denne vil komme som ekstrautstyr til D5 og 2,4D.

Samtidig kommer AWD-systemet, Volvos firehjulsdrift, med Instant Traction, som allerede er blitt introdusert i Volvo XC90 V8. Systemet kan nå også kombineres med de andre XC90-motorene, og blir tilgjengelig for firehjulsdrevne S60, S80, V70 og XC70. Systemet skal gjøre oppstart på glatt underlag lettere ved, gjennom såkalt forlading, å sørge for at minimum 10% av drivkraften til enhver tid er tilgjengelig på bakhjulene.

Det er ingen tvil om at kombinasjonen av de nye dieselmotorene, sekstrinns girkasser og forbedret AWD vil gi Volvo en bedret konkurransesituasjon med mer attraktive produkter - hvis prisen er riktig.


Sterkere og renere

Alle variantene av den nye dieselmotoren har partikkelfilter standard. Det skal rense bort over 95 % av sotpartiklene. Et spesielt belegg bidrar til å brenne bort partiklene. Utslippsnivået generelt er også blitt senket samtidig med at effekt og dreiemoment har øket. Dette har sammenheng med en forfinet innsprøytningsteknikk og nye styringssystemer samtidig med at luft- og avgasskanaler er blitt optimert og turboladeren er av en ny generasjon, med elektronisk kontroll som gir raskere og mer presis regulering av ladetrykket. Turbohuset er vannavkjølt. Dette er uvanlig på turbomotorer, men har den fordelen at avkjølingen fortsetter når motoren er avslått.

Volvo-modellene med de nye dieselmotorene blir tilgjengelige i Norge med manuell girkasse rett etter 17. mai. De som ønsker automatgir vil måtte vente til begynnelsen av oktober.

Veiledende priser i Norge med den kraftigste motoren blir ca. følgende:

  • S60 D5 185hk Pris fra 466.900
  • V70 D5 185hk Pris fra 504.900
  • XC70 D5 185hk Pris fra 579.900
  • XC90 D5 185hk Pris fra 679.900
  • Automatgir vil koste 21.000 kroner i tillegg.

    S80 får ikke den nye motoren ettersom den er så sent i livssyklusen.

    Dette er en økning på 20.000,- i forhold til D5 163 hk. Ifølge Volvo er denne økningen lavere enn avgiftsøkningen. D5 185 hk leveres med 6-trinns manuell girkasse (5-trinns på D5 163 hk) og vedlikeholdsfritt partikkelfilter.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder