Nei, det er ikke tull! Denne "paviljongen" består av en membranstruktur med integrerte solceller som muliggjør lading av batteripakken i den ladbare Volvoen. Foto: Synthesis Design + Architecture
Nei, det er ikke tull! Denne "paviljongen" består av en membranstruktur med integrerte solceller som muliggjør lading av batteripakken i den ladbare Volvoen. Foto: Synthesis Design + ArchitectureVis mer

Volvo Pure Tension - sa du spesielt?

Medbragt system for hurtiglading - det høres ut som en prisvinnende løsning. Og er det!

"Blomsten" som omgir bilen heter "Pure Tension, og et mer elegant "telt" skal man lete lenge etter. I hvert fall hvis hensikten er å komme seg videre på turen så fort som mulig.

Skjønt - telt er ikke den riktige benevnelsen. Det er en veritabel paviljong vi har med å gjøre her. Og ikke nok med det: En sammenleggbar paviljong, som i sammenfoldet tilstand får plass i bagasjerommet på bilen - i dette tilfellet en Volvo V60.

Og, spør du kanskje: Hva er så vitsen med det?

Solcelle-lader

Jo, å forlenge kjørelengden uten at det koster deg en krone ekstra! Denne "paviljongen" er nemlig en solcelle-lader, og den bruker den spesielle strukturen for å omdanne lys til utnyttbar energi - i dette tilfellet elektrisitet som lader batteriet til den ladbare bilen. Denne er en Volvo V60 D6 AWD - faktisk en av de desidert mest attraktive hybridbilene vi har kjørt.

Les vår test av Volvo V60 Plug-in Hybrid her!

Foto: Synthesis Design + Architecture
Nei, det er ikke tull! Denne "paviljongen" består av en membranstruktur med integrerte solceller som muliggjør lading av batteripakken i den ladbare Volvoen. Foto: Synthesis Design + Architecture
Foto: Synthesis Design + Architecture
Modellen viser maske-strukturen til Pure Tension. Foto: Synthesis Design + Architecture


Designkonkurranse

Volvos genistrek i denne anledning var å alliere seg med arkitekturmagasinet The Plan og lansere en konkurranse om å utvikle den mest hensiktsmessige, lette og praktiske ladepaviljongen - som også kunne tjene til å sette bilen på utstilling. Vinneren var arkitektfirnaet Synthesis Design + Architecture (SDA) i California med sin Pure Tension.

Volvo med ny teknologi for å spare drivstoff

Mobil ladestasjon

Utfoldet greier denne strukturen, inspirert av planteverdenen og nærmere bestemt orkidéer, å produsere strøm via solceller. Den produserte elektrisiteten lader batteriet til Volvoen gjennom den medfølgende ladekabelen. Paviljongen er svært lett, og dermed uproblematisk å transportere i sammenfoldet stand.

Volvo med originalmontert nettbrett

Lanseres i september

Dette er slett ikke tull og tøys - paviljong-ladestasjonen skal produseres, og det er et firma ved navn Buro Happold som håndterer det produksjonstekniske på grunnlag av planene og designen til SDA - det vil si oversette den visjonære arkitekturen til realiserbare produksjonsplaner, noe som ofte innebærer en del praktiske utfordringer.

SDA vil også samarbeide med Volvos designsenter i Camarillo - også basert i California - for å bli klare til lansering, i Roma, av det nye produktet. Dato: 15. september. Produksjonen vil deretter igangsettes av et Chicago-basert selskap.

Foto: Synthesis Design + Architecture Vis mer