Vis mer

Volvo på autopilot: Slik er den

Selvkjørende biler er en het trend om dagen. Nå har vi prøvd Volvos alternativ.

Lettere nervøse setter vi oss inn i bilen, en tilsynelatende vanlig Volvo S60, med unntak av noen dekaler og en slags omvendt asjett på taket.

Ved rattet sitter Mattias Brännström, systemutvikler for Aktiv Sikkerhet i Volvo Cars.

Han er den som både skal kjøre og la være å kjøre bilen på en rundtur i Göteborg-trafikken, med oss som passasjerer.

Vi har selvsagt fått en briefing på forhånd og vet at vi skal få være med på det som er testing av selvkjørende biler på et tidlig stadium. Prosjektet heter Drive Me, og skal ende opp med biler som er klare for å testes av kunder.

Det dreier seg om noe ganske annet enn bare et autobrems-system, som Euro NCAP allerede anbefaler sterkt, og har utført sammenligningstest av.

En av flere

Det er ikke bare Volvo som har et slikt prosjekt på gang. Både Mercedes og Nissan har som uttalt mål at de skal ha ferdig utviklede autonome (selvkjørende) biler ute på veiene i 2020. Google har for sin del utviklet en egen form for selvkjørende bil som skal være på veien innen ett år. Dette er en del av utviklingen mot det vi har beskrevet som fremtidens bil.

SLIK VIRKER DET: Omgitt av sensorer, spekket med radarer, kameraer og laser, kan Volvoen allerede i dag kjøre på egenhånd. Foto: VOLVO Vis mer


AD-biler

Mens bilen kjører ut fra parkeringsområdet, forklarer Volvos mann at de har turt å ta oss med fordi teknologien er testet ut tilstrekkelig til at de er trygge på at de selvkjørende Volvoene nå vil oppføre seg som de skal i trafikken. Testbilen er AD-bil av nivå én (av i alt tre, der det tredje er den helt autonome, kundeklare bilen). AD står for Autonomous driving.

Teknikken, når den kommersialiseres kommer ganske enkelt til å bli kalt Autopilot.

Til kunde i 2017

Dette er et testkjøretøy som inngår i Volvos program som tar sikte på å ha de første selvkjørende bilene ute blant publikum allerede i 2017 og på markedet i 2020. I praksis er målet at 100 slike biler skal leases ut i 2017 og 2018 for å samle erfaringer fra vanlige brukere - i praksis Volvo-kunder.

Testrunde

TESTSTREKNING: Bilene er ennå ikke klare for å kjøre hvor som helst på autopilot, men på denne teststrekningen går det helt greit. Foto: VOLVO Vis mer


Vel ute i trafikken må Mattias kjøre bilen selv til vi kommer til den strekningen som er godkjent for bruk av det som i praksis fungerer som en autopilot, en del av en 50 kilometers rundtur i Göteborg. Målet er at bilene som skal ut til kunder i 2017 skal kunne kjøre hele strekningen på autopilot. Testbilene klarer allerede store deler av den, noe vi fant ut under kjøreturen.

Etter noen minutter annonserte nemlig vår testfører at han skulle sjalte inn autopiloten, noe som ble gjort med et tastetrykk. Deretter slapp han ratt og pedaler og lot også andre betjeningselementer være i ro, mens bilen overtok kontrollen selv.

Det var en surrealistisk følelse...

Visse begrensninger

Per i dag kan ikke bilen kjøre selv i alle situasjoner. Den oppdager og unngår bevegelige gjenstander, mennesker og dyr, men den takler for eksempel ikke rundkjøringer, trafikklys og veikryss.

Derimot kan den gå på autopilot på lange strekninger med typisk pendlertrafikk, som er den typen vei som er blitt valgt ut som teststrekning. Bilen sier også selv fra når det er på tide å skru av autopiloten, og reagerer ikke føreren, stopper den av seg selv - selvsagt på et trygt sted.

Snø og skitt?

Vi spurte dessuten prosjektlederen om hva som skjer når bilen blir veldig møkkete, typisk om vinteren med snø og slaps.

I slike situasjoner innrømmer Volvo at de fortsatt har en utfordring med å plassere sensorer på en riktig og beskyttet måte. Men det "jobbes med det", og det skal ikke hindre datoen år 2017 i å ligge fast.

Kontinuerlig utvikling

I praksis er teknologien en videreutvikling av funksjoner som allerede finnes på markedet i dag, fra aktiv/adaptiv fartsholder til aktiv vinglevarsler, som aktivt hjelper deg til å holde deg i filen din - slik man finner hos Mercedes - vi har selv erfart den i nye Mercedes C-klasse. Dette kombineres med autobremsfunksjon og sensorer som oppfanger objekter i nærheten både stillestående og i bevegelse.

Hvorfor selvkjørende biler?

IKKE ENNÅ: Så langt har ikke Volvo kommet ennå at det anbefales å gjøre dette - selv om det faktisk er fysisk mulig. Men målet er at brukerne skal kunne gjøre andre ting mens bilen tar seg av kjøringen. Foto: VOLVO Vis mer


Mange setter selvsagt spørsmålstegn ved nytteverdien av biler som kjører selv. Det er ikke få som er regelrett kritiske og avfeier hele konseptet. Til det svarer Volvo med sammenlignbar statistikk over utvikling i antall ulykker med drepte og hardt skadde for hver nye, beskyttende teknologi som er blitt innført.

Dette gjelder spesielt teknologier Volvo har vært tidlig ute med og som har vært med å lede vei opp mot den selvkjørende bilen. Eksempler: Adaptiv fartsholder, nødbremsfunksjon i høy hastighet eller såkalt City safe, med automatisk nedbremsing i situasjoner der man risikerer sammenstøt med fotgjengere. Dette ble introdusert allerede i XC60.

Visjonen

Volvo avrundet presentasjonen av de nye teknologiene med å sette Drive Me-prosjektet inn i videre perspektiv. Volvo er ikke alene om prosjektet, men arbeider tett med forskningsparken Lindholmen, Trafikverket (tilsvarer Vegvesenet), Transportstyrelsen (tilsvarende vårt veidirektorat), og Göteborg kommune. Den svenske regjeringen støtter dessuten prosjektet. Partnerne har åpenbart sett potensial for samfunnsøkonomiske gevinster i innføringen av de nye teknologiene. Det planlegges for øvrig med tilpassing av infrastrukturen for å gjøre selvkjørende biler mer effektive i trafikken.

Målet er ikke bare å optimisere trafikkflyten - i seg selv gunstig for miljøet - men å få ned ulykkestallene. Volvos uttalte mål er intet mindre enn å eliminere alle dødsfall og alvorlige skader i en ny Volvo - forårsaket av menneskelige feil - i 2020.

Demo-video:

(På engelsk)