Volvo med verdensrekord

3.150 newtonmeter og 700 hestekrefter. I går lanserte Volvos lastebildivisjon verdens sterkeste trekkvogn.

Volvos nye vidunder har fått det noe anonyme navnet FH16. Kjennere vil imidlertid vite at tallet 16 refererer til motorens slagvolum. Vi snakker altså om en 16-liters dieselmotor, som selvsagt har turbolading og ladeluftkjøling.

Se videoer nederst i artikkelen.

Det som er minst like interessant, sett fra en lastebil-amatørs synspunkt, er det faktum at de 16 litrene fordeler seg på kun 6 sylindre. Det betyr at hver sylinder rommer nesten 2,7 liter. For å sette dette tallet i perspektiv kan det nevnes at et standard malingspann rommer 3,0 liter. Sylindrene i ordinære personbilmotorer rommer vanligvis mellom 0,25 og 0,6 liter.

Tre varianter

Motoren produseres i tre varianter som yter henholdsvis 540, 600 og 700 hestekrefter. Når sistnevnte kraftplugg plasseres i en FH16 mener Volvo at de kan skilte med verdens sterkeste kommersielt serieproduserte "truck", eller trekkvogn, som denne typen kjøretøy kalles her i landet.

700 hestekrefter

Vis mer

Volvo med verdensrekord

  1. Store FH16-bilder
Vis mer
Vis mer


Med tanke på at en konvensjonell 2,0-liters personbil-diesel i dag gjerne yter rundt 140 hestekrefter, er selvsagt ikke 700 hestekrefter spesielt oppsiktsvekkende. 140 hestekrefter delt på 2,0 liter gir jo en litereffekt på 70. Og med en slik litereffekt skulle Volvos lastebilmotor ha produsert 1.120 hestekrefter.

3.150 newtonmeter

Men selv de av oss som til vanlig kun befatter oss med personbiler vet at hestekrefter ikke alltid sier hele sannheten - dreiemoment er minst like interessant. Dette faktum gjelder i enda høyere grad i lastebil- og anleggsmaskinenes verden.

Derfor er det langt mer interessant å merke seg at Volvo-motoren produserer hele 3.150 newtonmeter (vi har dessverre ikke funnet ut hvilket turtall maksimalt dreiemoment oppstår ved). Hvis vi deler dette tallet på 16 ender vi opp med et litermoment på hele 197, noe som er et imponerende tall. Kun de aller råeste personbil-dieselmotorene på markedet kan varte opp med noe tilsvarende.

Enorm kraft

Kombinert med en lastebilgirkasse som åpner for svært lave gir, vil 3.150 Nm gi potensial for enorm kraft på drivhjulene.

Volvo hevder at de i sammenheng med utviklingen av den nye motoren også har klart å få ned NOx-utslipp og støy.

  • Store bilder finner du her.
  • Se også: Kinesiske superlastebiler