<b>FREDELIG SAMEKSISTENS:</b> Det er bare å innse det: Å sykle i byen er livsfarlig. Men Volvo jobber for med tid og stunder å gjøre det tryggere. Foto: VOLVO
FREDELIG SAMEKSISTENS: Det er bare å innse det: Å sykle i byen er livsfarlig. Men Volvo jobber for med tid og stunder å gjøre det tryggere. Foto: VOLVOVis mer

Volvo med varsel til og fra sykkelhjelm

Bil og sykkelhjelm som kommuniserer med hverandre skal redde liv.

Volvo Cars er ikke den eneste bilprodusenten som satser tungt på sikkerhet, men de er utvilsomt den som har det høyest opp blant faktorene som bygger deres merkevare-image.

Visjonen deres er at fra 2020 skal ingen bli drept eller alvorlig skadet i en ny Volvomodell. Fra samme år skal en Volvo som klarer å kjøre helt av seg selv være tilgjengelig.

Beskytte syklistene

Også myke trafikanter er gjenstand for forskning og utvikling hos den svenske bilprodusenten og etter å ha introdusert systemet som hindrer sammenstøt med fotgjengere, ble dette utvidet til også å gjelde syklister i 2013. Når disse systemene blir tilstrekkelig utbredt, vil de ifølge Volvo kunne unngå millioner av kollisjoner.

For mange dør

Nå er det igjen syklister som er i fokus, da dette er myke trafikanter som er svært utsatt - særlig i byområdene. Volvo viser til studier som viser at annenhver syklist som omkommer i trafikkulykker i Europa, dør som følge av sammenstøt med bil. I 2014 omkom 12 syklister i trafikkulykker i Norge, mens langt flere ble skadet.

Nylig kunne vi fortelle at Jaguar og Land Rover også tenker i disse baner - men med ganske annerledes virkemidler enn det Volvo utvikler her.

Les også: BMW introduserer den fremsynte bilen.

VIA SKYEN: Via en mobil-app kobler hjelmen til skyen - som igjen er koblet til Volvos varslingssystem. Foto: VOLVO Vis mer


Avansert elektronikk

Her snakker vi nemlig om et system som vil bli utfyllende i forhold til det Pedestrian and Cyclist Detection System som allerede eksisterer. Det ble demonstrert på International CES (Consumer Electronics Show), i Las Vegas tidligere denne måneden.

OPPDAGER SYKLISTER: Allerede i dag har Volvo et system for å hindre kollisjon med syklister - det heter Pedestrian and Cyclist Detection. Foto: VOLVO Vis mer


Det er et samarbeid mellom Volvo Cars, elektronikk-kjempen Ericsson og produsenten av sports- og fritidsutstyr POC.

Snakker med hjelmen

Teknologien består av en prototype på bil og hjelm som er koblet til hverandre via toveis kommunikasjon. Disse gir såkalt nærhets-varsling til både syklist og bilist for derved å unngå kollisjon. Volvo insisterer på at det er første gang noe utvikler et slikt system.

I praksis handler dette om at posisjonen til syklisten deles med bilens informasjonssystem via nettskyen, mens bilens posisjon kommuniseres til syklisten via hjelmen. Målet er altså helt å eliminere dødvinkel-problemet via en nettsky-basert sikkerhetsløsning.

Les også: Slik eliminerer denne bilprodusenten dødvinklene fullstendig.

Mer detaljer om systemet har vi ikke per i dag, men vi regner med å få høre mer om den nye etappen mot Volvoen som ikke kan kollidere i overskuelig fremtid.

Slik skal systemet virke: